דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סופרמרקט

נאבקים בקורונה / קופאיות הסופרמרקטים פוגשות מאות לקוחות ביום, אבל לא זכאיות לעדיפות בחיסון

ההסתדרות דורשת ממשרדי הממשלה לחסן את עובדי רשתות השיווק | "אלפים נכנסו לבידודים, נדבקו וגם הדביקו. העובדות המוחלשות ביותר נשארו חשופות בצריח"

סופרמרקט בישראל. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
סופרמרקט בישראל. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"הקופאיות ועובדי רשתות השיווק עובדים בחשיפה מוגברת, אלפים מהם נכנסו לבידודים ארוכים, נדבקו וגם הדביקו קרובי משפחה שנפגעו בבריאותם", אומר לדבר ראובן פרי, יו"ר חטיבת המסחר בהסתדרות. "אלו אנשים שנמצאים בחזית ופוגשים מאות אנשים ביום. צריך היה לחסן אותם מיד לאחר שחיסנו את הצוותים הרפואיים".

פרי פנה לפני כשבועיים במכתב למנכ"לי משרדי הבריאות, הרווחה והכלכלה ולפרוייקטור הקורונה, בדרישה לתעדף את הקופאיות ועובדי רשתות השיווק במבצע החיסונים לקורונה. עובדים אלו הם בין הבודדים במשק שממשיכים לקבל קהל גם בתקופת הסגר. במכתבו הבהיר כי במידה ובקשתו לא תענה, תשקול ההסתדרות את צעדיה ובכללם הכרזת סכסוך עבודה וצעדים ארגוניים בענף.

כמחצית העובדים בסניף נכנסו לבידוד, שניים נדבקו

"אני לא מבינה למה מתעדפים מורה שפוגשת כל יום 30 תלמידים בקבוצות קטנות, ולא קופאית שפוגשת מדי יום כ-350 לקוחות?" אומרת א' (שמה המלא שמור במערכת), קופאית בסופרמרקט במרכז הארץ, שביקשה לשמור על עילום שם. "אני מאוד מעריכה מורות, אבל אם מתעדפים עובדים בסיכון אז בסניפי הסופרים עוברים אלפי לקוחות והחשיפה שלנו עצומה".

העבודה בתקופת הקורונה, 6 עד 8 שעות של מתן שירות עם מסיכה על הפנים לא פשוטה. אבל הקושי האמיתי לדברי א' הוא במפגש עם לקוחות שמסרבים לשמור על ההנחיות. "את מוצאת את עצמך מהבוקר עד הערב במלחמה תמידית, מתווכחת עם אנשים ודורשת מהם לשים מסיכה ולשמור מרחק.

"האוכלוסייה הישראלית לא קלה. את שומרת על עצמך כמה שניתן אבל עדיין, הקופות צפופות. היו ימים שבהם חשבתי להשאר בבית, אבל אני צריכה את השכר הזה". בסניף שלה, לדבריה, כמחצית מהעובדים נכנסו כבר לפחות לבידוד אחד, ושני עובדים נדבקו בקורונה בגלל חשיפה לחולה מאומת בעבודה.

מהעובדות הבודדות שממשיכות לקבל קהל בסגר

ברשתות השיווק מועסקים כ-70 אלף עובדים. לדברי פרי, "ברור שבעבודה שהשכר בה נושק למינימום, אנחנו מדברים בעיקר על אוכלוסיות קשות יום. יש ייצוג יתר לחברה הערבית, לעולים מברית המועצות לשעבר ומאתיופיה, וכמובן שיש בענף גם רוב נשי מובהק. יש גם הרבה עובדות שהן אמהות חד הוריות". רוב הקופאיות, הוא מוסיף, מועסקות במשרות חלקיות ומשתכרות לעיתים רק כ-4,000 שקלים בחודש.

"אלה העובדות המוחלשות ביותר שנשארו כמובן חשופות בצריח. זו פשוט שערוריה שאף אחד לא מדבר עליהן, כאילו הן שקופות, ומשום כך אנחנו בהסתדרות לא שותקים ודורשים שידאגו להן".

גם הסדרנים, הירקנים ועובדי המעדניות מתחככים עם לקוחות שמגיעים ובוחרים סחורה בהיקף חשיפה מהגבוהים במשק.

"אם לא די בכך, בתקופת הסגר צמצמו כעת את התחבורה הציבורית והגבירו בה את הצפיפות. כעת העובדות נדרשות לסכן את עצמן גם בדרך לעבודה", מוסיף פרי. "הרי מי אלו נוסעי התחבורה הציבורית? זה גם עובדי השמירה והניקיון. סקטורים שהממשלה הגדירה כחיוניים אבל פשוט לא דואגים להם".

איגוד רשתות המזון באיגוד לשכות המסחר: "אנו מאמינים שנכון ורצוי לחסן כמה שיותר מאזרחי מדינת ישראל, ובמיוחד אם מדובר באוכלוסייה שבאה במגע עם מספר רב של אנשים מדי יום. יחד עם זאת, החלטה על תיעדוף החיסונים והקצאתם לאוכלוסיות שונות נמצאת בידי משרד הבריאות ופיקוד העורף. אנו מייחלים כי בחודשים הקרובים כל אוכלוסיית מדינת ישראל תתחסן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!