דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיסון לקורונה

חיסון לקורונה / עייפות וכאב ראש: סיכוי גבוה יותר לתופעות לוואי במנה השנייה של חיסון פייזר

לפי נתוני הניסוי של פייזר, מרבית תופעות הלוואי לחיסון, רובן קלות, שכיחות יותר לאחר קבלת המנה השנייה | ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה, דיווח על "חום, חולשה וכאבי שרירים"

חיסון קורונה של חברת פייזר (צילום: AP Photo/Frank Augstein, Pool)
חיסון קורונה של חברת פייזר (צילום: AP Photo/Frank Augstein, Pool)
אסף צבי
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

קבלת המנה השנייה של החיסון לקורונה של פייזר עלולה לגרום לתופעות לוואי בשיעור רחב יותר מאשר קבלת המנה הראשונה. תופעות הלוואי השכיחות לחיסון הן קלות וחולפות – עייפות, כאב באזור ההזרקה, וכאב בשרירים. לפי דוחות הניסוי של פייזר, אין תופעות לוואי שייחודיות למנה השנייה, אך שיעור החווים את התופעות לאחר המנה השנייה הוא גבוה יותר. עם זאת, בסך הכל מבין כלל הנסיינים שקיבלו את החיסון, רק 8.8% דיווחו שחוו תופעות לוואי שהפריעו לניהול שגרת חיים יום יומית לאחר קבלת אחת ממנות החיסון.

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, דיווח על חום, חולשה וכאבי שרירים לאחר קבלת המנה השנייה. "תכננתי לקיים הערב עדכון קורונה עירוני, אבל כמו שאתם רואים בתמונה האקמול והתה החם לצידי ואני עם המחשב עלי שוכב עם חום, חולשה וכאבי שרירים", כתב שאמה הכהן אמש (שני) העמוד הפייסבוק שלו, "ככל הנראה מדובר בתופעות לוואי של מנת החיסון השנייה שקיבלתי רק אתמול."

בחדשות 12 הביאו עדויות של שני אנשים נוספים שקיבלו את המנה השנייה של החיסון וחוו תופעות לוואי חריפות יותר מאלו שחוו במנה הראשונה. אחד מהם דיווח על כאבים חזקים ביד, חולשה ונמלולים באצבעות, והשנייה דיווחה על פגיעה בחוש הטעם. עד כה קיבלו את מנת החיסון השנייה בישראל כחמישים אלף אנשים.

בניסוי החיסון של חברת פייזר, השתתפו בסך הכל 40 אלף נסיינים, שכמחצית מהם קיבלו את החיסון האמיתי. לפי דו"ח של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, 82.8% מהמתחסנים מתחת לגיל 55 ו-70.6% מהמתחסנים מעל גיל 55 דיווחו על תופעת לוואי כלשהי, מעבר לכאב בנקודת ההזרקה.

בסך הכל 8.8% מכל מקבלי החיסון דיווחו על תופעות לוואי שהפריעה לניהול שגרת החיים: 4.2% חוו עייפות, 2.4% חוו כאב ראש, 1.8% חוו כאב בשרירים, 1.7% חוו צמרמורות ו-1.4% חוו כאב באזור ההזרקה. הדו"ח מציין כי יותר נסיינים חוו את תופעות הלוואי הללו לאחר קבלת המנה השנייה מאשר לאחר קבלת הראשונה (ללא ציון השיעורים שלהם), ובחומרה רבה יותר. תופעות הלוואי היחידות שדווחו בשיעורים דומים לאחר מתן שתי המנות הן הקאות ושלשולים, אך החוקרים מציינים כי שיעור הנסיינים שחוו אותם היה זהה בין קבוצת מקבלי החיסון לקבוצת מקבלי זריקת הדמה.

עוד מצוין בסיכום הניסוי כי הזמן החציוני להופעת תופעות לוואי היה 1-2 ימים מקבלת מנת החיסון, והזמן החציוני להיעלמות תופעת הלוואי היה יום אחד.

מתוך מעל שני מיליון מתחסנים בישראל דווחו שני מקרים של מצב בריאותי חריג בעקבות קבלת החיסון – התקף אנפילקטי חריף של אדם שקיבל את החיסון בירושלים, ושיתוק חלקי בפנים של אישה מכרמיאל – מחלה שב-FDA האמריקני לא הגדירו כתופעת לוואי עקב חוסר מידע מספק, והודיעו כי יעקבו אחרי מקבלי החיסונים במטרה לבדוק האם היא קיימת. שני אנשים שקיבלו את החיסון נפטרו סמוך לקבלתו. שניהם התמודדו עם מחלות רקע חמורות, ובמשרד הבריאות הודיעו כי המקרים ייבדקו.

משרד הבריאות הודיע בשבוע שעבר על הקמת צוות לבחינת בטיחות החיסון של פייזר בראשות ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!