דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחיר הקורונה

מחיר הקורונה / "נמצאים גם במשבר חברתי": עלייה משמעותית בפניות ללשכות הרווחה בתקופת הקורונה

סקר של ארגון מנהלי הרווחה ברשויות המקומיות מצא, בין היתר, עלייה של 31.9% בפניות חדשות בנושא זקנה ו-25.8% בנושא אלימות בין בני זוג

הפגנת העובדות הסוציאליות מול משרד האוצר בירושלים (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת העובדות הסוציאליות מול משרד האוצר בירושלים (צילום: דוד טברסקי)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

סקר של ארגון מנהלי הרווחה ברשויות המקומיות מצא כי במהלך משבר הקורונה נרשמה עלייה של עשרות אחוזים בפניות למחלקות הרווחה. הפניות נגעו, בין היתר, לאלימות במשפחה, התמכרויות, ילדים בסיכון, גירושים ומשברים כלכליים. במרכז השלטון המקומי הביעו דאגה מהממצאים.

"מגפת הקורונה הביאה מאות אלפי משפחות חדשות, בשל מצבן הכלכלי ומצוקותיהן, לפתחן של המחלקות לשירותים חברתיים, שמתקשות לעמוד בעומס", אמרה עו"ס תמי ברששת, יו"ר ארגון מנהלי שירותי הרווחה ברשויות המקומיות ומנהלת אגף הרווחה והקהילה במועצה המקומית פרדס-חנה כרכור.

לדבריה, "אנו עדים למגמה שככל שמגפת הקורונה נמשכת מספר הפונים החדשים לשירותי הרווחה רק הולך וגדל, בשיעורים משמעותיים. זה מצב שחוצה מגזרים, כולל במגזר החרדי והערבי, ואזורים גיאוגרפיים, ואינו תלוי בחוזקן ובחוסנן הכלכלי של הרשויות המקומיות".

עלייה בכל תחומי הפעילות של העובדים הסוציאליים

מסקר שערך הארגון לאחרונה עלה כי מאז תחילת משבר הקורונה חלה עלייה בכל תחומי ההתערבות של העובדים הסוציאליים בלשכות הרווחה: בתחום הזקנה נרשמה עלייה של 31.9% בפניות חדשות; פניות בנושא אלימות בין בני זוג רשמו עלייה של 25.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד; עלייה של 21.5% בפניות בנושא נוער וצעירים; עלייה של 20.4% בדיווחים על ילדים בסיכון; עלייה של 19.4% בפניות לכתיבת תסקירי גירושים; ו-8.4% עלייה בפניות בנושא התמכרויות.

על פי מנהלי הרווחה, עקב המצב, חלה עלייה חדה בבקשות לעריכת תסקירים בענייני גירושים. מנהלי הרווחה מדווחים על עלייה בעוצמות ובסכסוכי גירושים, ובקושי בהשמת גבולות ובקשיים הזוגיים והמשפחתיים.

לטענתם, משפחות רבות מתקשות לעמוד בתשלומי שכר הדירה וכתוצאה מכך נאלצות לפנות דירות, דבר הגורם למתחים קשים בין בני זוג עד כדי גירושים. החששות מהעתיד גורמות אצל חלקן לדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד, המשפיע על אורך החיים ויוצרים מתח זוגי ומשפחתי.

החרפת המצוקה של ילדים ובני נוער

מנהלי השירותים החברתיים דיווחו גם על גידול משמעותי של צעירים ובני נוער במצוקה, החווים בידוד חברתי ובעקבותיו חרדה ומצוקה רגשית. אותם צעירים משוטטים לעיתים ברחובות, מגיל צעיר עד גילים בוגרים, ללא מסגרת לימודית. במקביל, נרשמה עלייה בשיעור הצעירים ובני הנוער, בגילים צעירים ובשנות ה-20, המאיימים באובדנות או חווים ניסיונות כאלה.

עוד דווח על עלייה בהתנהגות מינית לא מותאמת, הנובעת בין השאר מחשיפה לתכנים פוגעניים ברשתות החברתיות; מצב רגשי מדאיג של בני נוער כתוצאה מחרדות; צעירים המנותקים ממערכות חברתיות, מעורבים בהתנהגות לא נורמטיבית ובשימוש בסמים ובאלכוהול. צעירים דרי רחוב המתגוררים ב'זולות'; בריחה של נערות מהבית וממסגרות חוץ-ביתיות; חיילים שעורקים מהצבא, בעיקר עקב קשיים כלכליים, חרדות ודאגה למצב בבית.

במגזר הדתי והחרדי דיווחו על נשירה רוחנית ותפקודית של צעירים, שזמן רב היו ללא מסגרות, ושאינם מסתדרים עם הלמידה מרחוק, וכתוצאה מכך קיימת אצלם הסתגרות וריחוק.

מנהלי הרווחה דיווחו שבתקופה האחרונה יש עלייה משמעותית במספר הילדים שזקוקים לקורת גג חירומית. על פי מנהלי הרווחה, הדבר נובע בין השאר גם מדיווחים על חשד לפגיעות בקטינים, ואלימות מינית כלפיהם, גם בישובים מבוססים וחזקים.

המנהלים קראו להקמת קלט חירום לבני נוער וצעירים, חסרי דיור וללא עורף משפחתי, שפוטרו מעבודתם, הפכו למובטלים ונאלצו לעזוב את דירתם והפכו למחוסרי דיור ודרי רחוב.

באשר לילדים בסיכון, דיווחו שירותי הרווחה על קושי אצל הורים וחוסר פניות רגשית לטפל בילדיהם, וכתוצאה מכך חשים הילדים בדידות חברתית ומצבי דכאון ואובדנות. גידול משמעותי נרשם בדיווחים על עבירות כלפי ילדים חסרי ישע בכל התחומים. חלק מהמקרים הוסתרו ועם החזרה למערכות החינוך, חלה עלייה בדיווחים עליהם.

"נעשה הכל כדי להבטיח שלמרות המצב הפוליטי לא ייפגעו תקציבי הרווחה"

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, אמר כי הנתונים שנאספו ממנהלי הרווחה ברשויות המקומיות מדאיגים מאוד. "אנו מודאגים מתופעות חברתיות שהתעצמו והתרחבו בתקופת הקורונה: עתיד הנוער הנושר, חשש מהתרחבות תופעת ההתמכרויות, מספר הולך וגדל של דרי רחוב חדשים, מצטרפים חדשים למעגל הרווחה, ואחוז הגירושים המטפס", אמר, "נעשה הכל כדי להבטיח שלמרות המצב הפוליטי לא ייפגעו תקציבי הרווחה ובה בעת אף יוגדלו המשאבים והמענים לאוכלוסיות המטופלים ברווחה".

ברששת הוסיפה: "אין ספק שגם כשהמגפה תהיה מאחורינו אנו צפויים לעומסים גדולים, שייגרמו עקב הפוסט-טראומה שלאחר הקורונה. בהתייחס למצבת כוח האדם ולמשאבים העומדים לרשותנו, נתקשה מאוד לעמוד בכל המשימות שיעמדו לפתחנו. הממשלה חייבת להבין שיחד עם המשבר הבריאותי והכלכלי החמור אנו נמצאים גם במשבר חברתי, מהקשים שידענו, והרבה אחרי שהמשבר הבריאותי ייעלם נישאר עם המשבר החברתי ועל כן על כולנו חלה החובה להיות ערוכים ומוכנים לטפל בו, ובכלל זה התאמת המשאבים לכל שיידרש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!