דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיסון לקורונה

חיסון לקורונה / חיסון פייזר: ירידה של 33% בהידבקות תוך שבועיים מקבלת המנה הראשונה

הנתונים שפרסמו משרד הבריאות ו'כללית' הם הראשונים בעולם על יעילות החיסון במניעת הדבקה | פרופ' נדב דוידוביץ': "ההגנה יכולה להוביל לירידה בתחלואה הקשה כבר בשבוע הקרוב"

חיסון לקורונה במרכז החיסונים של כללית בירושלים (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
חיסון לקורונה במרכז החיסונים של כללית בירושלים (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

המנה ראשונה של החיסון לקורונה של פייזר מעניקה הגנה של 33% מהידבקות מקורונה לאחר 14 ימים – כך עולה ממחקר שערכה שירותי בריאות כללית ופורסם אתמול (שלישי). גם נתוני משרד הבריאות מעידים על ירידה בתחלואה בקרב מחוסנים במנה ראשונה החל מ-15 יום לאחר קבלת החיסון.

הנתונים שפרסמו שירותי בריאות כללית ומשרד הבריאות הם הראשונים בעולם בנושא יעילות חיסון פייזר במניעת הידבקות בקורונה, ומקיפים בהרבה מהניסוי שערכה החברה. עד עכשיו פרסמה החברה נתונים על יעילות החיסון במניעת תחלואה תסמינית בלבד. בנוסף, ניסוי פייזר נעשה על 40 אלף נסיינים בלבד, שרק מחציתם קיבלו בפועל את החיסון, ואולם למשרד הבריאות יש נתונים של מעל 1,800,000 מחוסנים, מתוכם מעל מיליון נמצאים גם במאגרי המידע של כללית.

יו"ר ארגון רופאי בריאות הציבור, פרופ' נדב דוידוביץ', אומר ל'דבר' כי "ההגנה שמעניקה המנה הראשונה והשנייה, יחד עם העובדה שמרבית המבוגרים בישראל כבר קיבלו ראשונה של חיסון ויקבלו בקרוב את המנה השנייה, יכולה להוביל לירידה צפויה בתחלואה הקשה כבר בשבוע הקרוב".

נתונים על הידבקות בקורונה לאחר קבלת חיסון, נכון ל-12 בינואר 2020 (נתונים: משרד הבריאות)
נתונים על הידבקות בקורונה לאחר קבלת חיסון, נכון ל-12 בינואר 2020 (נתונים: משרד הבריאות)

המחקר של שירותי בריאות כללית השווה בין תוצאות בדיקות קורונה של אנשים שהתחסנו, לעומת קבוצת השוואה לא מחוסנת באותם הגילים. לפי המחקר, עד היום ה-12 שלאחר המנה הראשונה לא נצפתה כל ירידה בשיעור החיוביים בקרב המתחסנים לעומת אלו שלא התחסנו. החל מהיום ה-13 נצפתה ירידה קלה בשיעורי ההידבקות, וביום ה-14 ירד שיעור ההידבקות ב-33%.

לפי הנתונים שפרסם משרד הבריאות, מבין מקבלי המנה הראשונה של החיסון, כ-3,800 אובחנו כחיוביים לקורונה בשבוע הראשון מקבלת המנה הראשונה, כ-2,200 אובחנו בשבוע השני, ו-171 בלבד אובחנו בשבוע השלישי, כלומר, 15 יום ומעלה מקבלת החיסון. יש לציין כי האבחון מתבסס על אנשים שהגיעו להיבדק לקורונה מיוזמתם, ולא על מדגם סטטיסטי שווה לאורך התקופה. לכן, מספר האנשים שנבדקו בשבוע השני והשלישי נמוך משמעותית מהנבדקים בשבוע הראשון.

לפי נתוני משרד הבריאות, שיעור ההתחסנות נגד קורונה (הכולל גם את המחלימים מהמחלה) עומד על 68.9% מבני 60-69, 92.6% מבני 70-79, 83.9% מבני ה80-89, ו-86.6% מבני ה-90 ומעלה.

שיעור המתחסנים מגיל 60 ומעלה, נכון ל-12 בינואר 2021 (נתונים: משרד הבריאות)
שיעור המתחסנים מגיל 60 ומעלה, נכון ל-12 בינואר 2021 (נתונים: משרד הבריאות)

ההגנה שמספקת המנה הראשונה היא חלקית בלבד, ומשרד הבריאות מזכיר כי חייבים להמשיך לשמור על מסכה וריחוק גם לאחר קבלת מנה ראשונה של חיסון. עם זאת, לבתי החולים הישראלים, המתמודדים עם מעל 1000 חולים קשים, גם הגנה חלקית של האוכלוסייה בסיכון הגבוה ביותר לתחלואה קשה צפויה להקל על צוותי הרפואה.

״בשבועות הקרובים אנו מקווים שנוכל להדגים ירידה גם באשפוז ובתחלואה קשה הצפויה בקרב המתחסנים בשלב מאוחר יותר,״ אמר פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!