דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורנה

מחיר הקורונה / מנהלי בתי החולים הפגינו מול משרד האוצר: "הרעבה תקציבית על חשבון החולים"

המנהלים דורשים שעד יום רביעי הבא יעביר האוצר תקציבים שיאפשרו להם לסגור את שנת הכספים, ומאיימים שבתי החולים הציבוריים ייאלצו לעבור למתכונת חירום

מנהלי בתי החולים הציבוריים במחאה מול משרד האוצר, 13 בינואר 2021 (צילום: מאבק בתי החולים הציבוריים)
מנהלי בתי החולים הציבוריים במחאה מול משרד האוצר, 13 בינואר 2021 (צילום: מאבק בתי החולים הציבוריים)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מנהלי בתי החולים הציבוריים מחו היום (רביעי) מול משרד האוצר בירושלים, בקריאה להעביר תקציבים שיאפשרו להם לסגור את שנת הכספים. המנהלים, מבתי החולים "הדסה", "שערי צדק", "לניאדו", "מעייני הישועה", ובתי החולים בנצרת – "המשפחה הקדושה", "הצרפתי" ו"האנגלי", הודיעו שאם לא יעברו תקציבים עד יום רביעי הבא, בתי החולים ייאלצו לעבור למתכונת חירום ולהפסיק לבצע טיפולים לא דחופים.

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית חולים הדסה, אמר: "הגענו לקו שהוא מזמן לא אדום, חצינו את הקו האדום. איך יכול להיות שמדינת ישראל נמצאת במלחמה כשלא ברור שאפשר לשלם לחיילים בסוף החודש? כשיש ספקים שעשו את הכל בשביל שנוכל לטפל, אבל לא נוכל לשלם להם? אני מרגיש בחלום רע שאני צריך לשפשף עיניים וזה יעלם… אני לא רוצה להיות מנהל בית חולים שלא יכול לשלם שכר. זה לא דבר נכון, מישהו צריך להתעורר, הסגה הזאת צריכה להיפסק".

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה במחאה, מול משרד האוצר (צילום: מאבק החולים הציבוריים)
פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה במחאה, מול משרד האוצר (צילום: מאבק החולים הציבוריים)

כל בתי החולים בארץ חוו גרעונות חסרי תקדים כתוצאה מההוצאות שכרוכות בטיפול בחולי קורונה, יחד עם ביטולם של שירותים אלקטיביים בזמן גלי תחלואה. אבל את הגרעונות של בתי החולים הממשלתיים ושל קופות החולים, הממשלה וקופת החולים מסבסדים בסוף כל שנה. לעומתם, בתי החולים הציבוריים מופעלים על ידי ארגונים שאינם קופות החולים, והתמיכה שהם מקבלים מהמדינה היא מוגבלת יותר. 

נדב חן, מנכ"ל בית חולים לניאדו בנתניה: "מערכת הבריאות רואה בבתי החולים הציבוריים בן החורג של המערכת שאפשר להרעיב ולהשתיק. אנחנו עם של יזמים, עשינו הרבה יש מאין והצלחנו להתקדם למרות ה'הרעבה' התקצבית. אבל 2020 טרפה את הקלפים. נפגשנו עם משרד הבריאות, עם אגף התקציבים באוצר, הבטיחו ששנת 2020 תסתיים ללא חובות ספקים ושנקבל תקציב שוויוני אבל ההתחייבויות לא התממשו".

"יצאנו לקרב נגד קורונה, בנינו מחלקות, רכשנו ציוד" המשיך חן. "הספקים שלנו הם שותפים יקרים והבטחנו להם שיש מימון. היום אין לנו מאיפה לשלם ואנחנו גורמים לקריסתם של ספקים. נכון להיום חלק מהספקים הפסיקו את המשלוחים ומלאי הציוד מתחיל להיגמר". עוד אמר חן: "הגענו כדי לקבל את מה שצריך כדי להמשיך להציל חיים. רוצים מה שמגיע לכל בתי החולים, לא יותר לא פחות. לתושבי בני ברק נתניה ירושלים נצרת מגיע בתי חולים כמו לתושבי חיפה ותל אביב".

"לראות שבעה מנהלי בתי חולים באים להתחנן לכסף זה בושה"

פרופ' עופר מרין, מנכ"ל בית חולים שערי צדק אמר, "האירוע הזה בושה. לראות שבעה מנהלי בתי חולים עוזבים את בתי החולים כדי להתחנן לכסף. מצב הבלתי נתפס שלא יכולים לשלם לספקים שלנו משתלם. כדי לתת טיפול זהה אנחנו צריכים משאבים זהים. הממשלה החליטה שהיא רוצה לייצר כלכלת בריאות גרעונית, והתוצאה היא שמשרד הבריאות צריך להעביר כספים לבתי החולים".

פרופ' עופר מרין, מנכ"ל בית חולים שערי צדק במחאה, מול משרד האוצר (צילום: מאבק החולים הציבוריים)
פרופ' עופר מרין, מנכ"ל בית חולים שערי צדק במחאה, מול משרד האוצר (צילום: מאבק החולים הציבוריים)

"אנחנו תמיד סבלנו מחוסר תקציב. אנחנו חייבים מצד אחד לשלם לספקים ומצד שני לתת טיפול הולם כי זה לא משחק, טיפול זה טיפול. אמר מנהל בית החולים המשפחה הקדושה בנצרת, ד״ר אברהים חרבג׳י. "כשהממשלה ביקשה מאיתנו לסגור מחלקות כדי לפתוח מחלקות קורונה אבל מאז לא היו לנו הכנסות. פנינו לממשלה, הם הבטיחו לשלם אבל שילמו גרושים. אם לא יהיה כסף לא נוכל להמשיך. מלחמה בלי נשק אי אפשר לקיים".

תגובת משרד הבריאות: "המשרד תמך בבתי החולים הציבוריים בסכום של מעל 850 מיליון שקלים בשנת 2020. יתרת התמיכות לשנת 2020 יינתנו בפעימות הבאות וכנגד עמידה באבני הדרך של מבחני התמיכה. משרד הבריאות פועל לכך שבשנת 2021 יהיה שוויון בין כלל בתי החולים הציבוריים בישראל בנושא הקצאת המשאבים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!