דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ייצור מקומי / נחתם הסכם למשק החלב: ייבוא פטור ממכס יוגדל, מחיר המטרה יישמר

ההסכם כולל פטור מלא ממכס לייבוא יוגורטים ומעדנים וגבינות עד 5% שומן, ומכסות ייבוא גבינות קשות יוגדלו בהתאם לצריכת החלב

שר החקלאות אלון שוסטר (מימין) ושר האוצר ישראל כ"ץ (צילום: לע"מ | פלאש90)
שר החקלאות אלון שוסטר (מימין) ושר האוצר ישראל כ"ץ (צילום: לע"מ | פלאש90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר, משרד החקלאות ויצרני החלב חתמו היום (חמישי) על הסכם חדש במשק החלב. על פי ההסכם החדש, מנגנון מחיר המטרה יישאר ללא שינוי, יינתן פטור מלא ממכס לייבוא יוגורטים ומעדנים וגבינות עד 5% שומן, וכן יוגדלו מכסות ייבוא גבינות קשות בהתאם לצריכת החלב. ההסכם יהיה בתוקף לחמש שנים, עם אופציה לשינויו בתום שלוש שנים. יישום ההסכם דורש את העברתו בחקיקה ראשית בכנסת הבאה.

ההסכם שנחתם לאחר משא ומתן ארוך מסדיר את משק החלב בישראל לשנים הקרובות – מדיניות ייצור החלב, מחיר המטרה המשולם לרפתנים, ומדיניות ייבוא מוצרי גבינה של ישראל לשנים הבאות. מלבד הרחבת הייבוא, קובע ההסכם כי מחיר המטרה ייקבע לפי הרפתות הגדולות, המייצרות מעל 700 אלף ליטר חלב בשנה. רפתות אלה מצויות בעיקר בקיבוצים, בעוד הרפתות הקטנות יותר נמצאות במושבים. עם זאת, שמרו הרפתנים על מנגנון קביעת מחיר המטרה כמות שהוא, למרות ניסיונות האוצר להורידו.

שר האוצר, ישראל כ״ץ: ״אני מברך על ההסכם שנחתם, מדובר בצעד משמעותי להורדת יוקר המחייה לצד שמירה על החקלאות הישראלית. כמי שגדל במושב, בן להורים שהקימו וניהלו רפת מושבית מצליחה, אני מודע היטב לחשיבות השמירה על ענף החלב ועל העוסקים בו, וזאת ללא התפשרות על יצירת תחרות לצורך הורדת יוקר המחיה. אמשיך לפעול להסרת חסמים, והורדת יוקר המחיה עבור הצרכנים״.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר: "אני מברך על ההסכם שנחתם היום בין משרד החקלאות ומשרד האוצר, להבטחת עתיד ענף החלב הישראלי. במציאות פוליטית וכלכלית מורכבת ביותר, אנחנו מצליחים לייצר וודאות כלכלית בענף מרכזי לביטחון המזון בישראל. בזכות ההסכם שחתמנו, התכנון בענף החלב יישאר, הרפתות הפרטיות, המשפחתיות, יישארו מוגנות וכושר ייצור המזון של מדינת ישראל לא ייפגע. אמשיך לפעול לחיזוק החקלאות הישראלית, למען ביטחון המזון הלאומי שלנו, ולמען צרכני המזון הישראלים שזוכים לאספקה סדירה של תוצרת מקומית טרייה ואיכותית".

מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר: "ההסכם הוא בשורה משמעותית לכל העוסקים בענף החלב ולציבור בישראל. לאחר שנים ארוכות בהן סבלו יצרני החלב משחיקה ברווחיות, הצלחנו לספק להם ודאות שתסייע להם בקידום הענף בשנים הקרובות. ההסכם שנחתם מאזן בין הצורך לשמור על המשך הייצור המקומי והמשך פיתוח ענף החלב, שהינו הטוב בעולם, לצד הגדלת המגוון ברשתות השיווק והוזלת המחיר לצרכן".

מנכ"ל התאחדות יצרני החלב בישראל, ליאור שמחה: "אנו חותמים היום בלב כבד על הסכם לא פשוט שבו נאלצנו להתפשר על חלק גדול מדרישותינו, ולהסכים לגידול משמעותי בהיקפי הייבוא. עם זאת, מתוך תחושת האחריות כלפי הציבור הישראלי והחקלאות הישראלית, ועל מנת לשמר את ביטחון המזון בישראל, ומוצרי חלב מזינים במחירים ברי השגה לאוכלוסייה כולה, החליט ציבור הרפתנים לחתום על ההסכם, גם אם לא הושגו כל מטרותיו. אני מודה לשר האוצר ישראל כ"ץ על התנהלות הוגנת מול ציבור הרפתנים, והדאגה לענף ולציבור הצרכנים, וכמובן ולשר החקלאות אלון שוסטר שסייע רבות להגעה להסכם."

ליאור שמחה (צילום: אלבום פרטי)
ליאור שמחה (צילום: אלבום פרטי)

שמחה הוסיף כי "למרות האתגרים הרבים שמציב בפנינו ההסכם, כעת נוכל לחזור ולהתמקד בדבר שאותו אנו עושים על הצד הטוב ביותר מלפני קום המדינה: הפקת חלב ברמת איכות מהגבוהות בעולם ובמחירים הוגנים לטובת הציבור הישראלי כולו".

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר עם חתימת ההסכם: "מדובר בהסכם היסטורי ופריצת דרך שתועיל הן לחקלאים והן לצרכן הישראלי. רפת החלב הישראלית עומדת בשורה הראשונה בעולם, הן בתפוקה והן בפיתוח ובחדשנות, ואחרי שנים ארוכות של מאבקים, החתימה היום מוכיחה שגם מדינת ישראל מודעת לכך. זאת גם הסיבה שאני מאמין שהיועמ"ש יאשר את ההסכם, ולא יטרפד אותו. משבר הקורונה הוכיח שמדינת ישראל יציבה וחזקה מבחינה תזונתית, ושהביטחון התזונתי של אזרחי המדינה מובטח הודות לחקלאים המסורים שעושים לילות כימים. אני מבקש להודות לכל מי שנטל חלק במהלך, ומאמין כי יחד נחזק את מעמד החקלאות בישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!