דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחיר הקורונה

סגר שלישי / אנשי תרבות זועמים: "אביב גפן נוצל לטובת קמפיין בחירות"

רבקה מיכאלי ל'דבר': "היה פה הרבה רצון טוב אבל פספוס גדול. יש מנהלי תיאטראות, מנהלי קונצרטים, אמ"י, שח"ם ושאר ארגונים, איתם צריך לדבר" | המשורר אילן שיינפלד: "זה מהלך של הונאה, עשו לאביב גפן סיבוב על הגב"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם הזמר והיוצר אביב גפן כנציג האמנים. (צילום - עמוס בן גרשום לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם הזמר והיוצר אביב גפן כנציג האמנים. (צילום - עמוס בן גרשום לע"מ)
הדס יום טוב

התמונה המשותפת של ראש הממשלה והזמר אביב גפן, וההכרזה על הקצאת 70 מיליון שקלים לרשויות מקומיות לטובת הזמנת מופעי תרבות, ו-6 מיליון שקלים עבור אמנים נזקקים, במטרה התמודד עם המשבר בעולם התרבות, מעוררת כעס בקרב אנשי עולם התרבות. רבים מהם טוענים שההצהרות פופוליסטיות ושהמהלך לא תואם עם ארגוני האמנים ובתי התרבות השונים.

רבקה מיכאלי, אחת המתנגדות הבולטות להסכם: "נציגות מוסמכת של האמנים הייתה צריכה להיפגש עם נתניהו, ולא לקחת את אביב גפן לדבר בשם כלל האמנים. זה נורא יפה מה שאביב עושה, ואני מבינה שהוא מרגיש בשליחות גדולה, אבל השליחות הזו צריכה לייצג באמת את מכלול האמנים בארץ. מה זאת אומרת שהוא נותן לראשי מועצות להזמין את האנשים? את מי יזמינו? את האנשים של יום העצמאות? זה לא כולנו. התרבות היא לא רק הופעות".

רבקה מיכאלי (צילום: תומר ניוברג/פלאש 90)
רבקה מיכאלי (צילום: תומר ניוברג/פלאש 90)

מיכאלי טוענת שנתניהו ניצל את גפן: "כולו מלא כוונות טובות, וראש הממשלה ניצל את זה. ניתן לראות גם בתמונות שפורסמו ששר התרבות חילי טרופר נעלם מן המסך, ראו את אביב ואת ביבי – ואת טרופר בכלל מחקו. זה מעליב כל בן תרבות לראות שעושים כך".

לדבריה נתניהו היה צריך לעבוד עם הגופים הרלוונטיים. "יש מנהלי תיאטראות, מנהלי קונצרטים, אמ"י, שח"ם ושאר ארגונים – איתם צריך לדבר. איתם לעבור על כל האמנים שהם עכשיו חסרי פרנסה, בנוסף על כל מי שמסביבם, כמו פועלי הבמה ונגנים ואנשי אחורי הקלעים – מדובר בהמון אנשים, על כל אמן יש ארבעה לפחות".

מיכאלי מפנה ביקורת לממשלה: "איזו מין התנהלות זו לשלוף פתאום איזה 70 מיליון ש"ח ולהגיד: 'אני אתן את זה לראש מועצת ירוחם וראש מועצת יבנה ועיריית תל אביב שיזמינו הופעות'?!"

"מניעיו של גפן כנים, אך הוא עשה טעות חמורה"

"ביבי עשה כאן מהלך של הונאה", טוען המשורר והסופר אילן שיינפלד. "הכספים שהוא דיבר עליהם הם כסף ממשלתי בתקציב של הרשויות לטובת מופעים. כלומר, אם יש מופעים – אז יש כסף למופעים. אבל אין מופעים, אז אין כסף.

"דבר שני, ברגע שהכספים מגיעים לרשויות מקומיות, ברגע שברוב הרשויות המקומיות אין רכזי תרבות שהם מוכשרים למקצועם, הכספים האלה עלולים להיות מועברים לצרכים אחרים. גם 6 מיליון השקלים בקרן לסיוע לאמנים במצוקה נמצאים בקרן כבר מתחילת אפריל. וגם 6 המיליון האלה יכולים לספק מעט מאוד כסף להרבה מאוד אנשים".

אילן שיינפלד (צילום: אלבום פרטי)
אילן שיינפלד (צילום: אלבום פרטי)

גם שיינפלד חושב שגפן עשה טעות חמורה. "אני בטוח במניעים הכנים שלו וברצון לעזור, ואני יודע שהוא נפגש עם השר טרופר בתחילת הקדנציה שלו כדי לעזור. אבל ברגע שהוא לא נפגש עם האנשים שמייצגים את כל הענף מכל הארגונים – הוא עשה טעות. פשוט עשו לו סיבוב על הגב".

גם לדעתו גפן אינו הכתובת: "ענף התרבות בישראל מנוהל על ידי קבוצה נכבדה מאוד של פורומים בתחום התרבות שעושים לילות כימים כדי לדאוג לאנשיהם, מחלקים חבילות מזון כבר שנה, מקדמים את מדיניות התרבות. הפורומים האלה, כמו שח"ם, אמ"י, פורום מוסדות התרבות והאמנות בישראל, ארגון המפיקים לקולנוע וטלוויזיה, הפורום הדוקומנטרי, קבוצת הלם תרבות, אקו"ם, איגוד המוזיקאים, איגוד מעצבי הבמה, איגוד תיאטראות הפרינג' ועוד – הם אלה שמחוברים ליוצרים, הם אלה שמחוברים לתעשייה והם היחידים שמוסמכים לעשות את המשא ומתן הזה עם האוצר".​

מאביב גפן לא נמסרה תגובה לטענות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!