דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'ו ביידן

ארה"ב / השבוע הראשון של ביידן: מאבק בקורונה, שינוי מדיניות הגירה וחזרה להסכמי פריז

הנשיא הנבחר טרם הושבע אך כבר מתפרסמים כמה מצעדיו הראשונים | כנהוג עם נשיאים חדשים, ביידן יפעל במהירות להטביע את חותמו ולא ימתין לאישור הקונגרס בחלק מהצעדים שיבטלו כמה מההחלטות השנויות במחלוקת של קודמו

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. מעודד, אבל לא מספיק (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. מעודד, אבל לא מספיק (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)

כבר בשעותיו הראשונות כנשיא, ג'ו ביידן מתכוון להוציא לפועל הוראות שיסיגו לאחור כמה מההחלטות היותר שנויות במחלוקת של קודמו בתפקיד ויתנו מענה למגפת הקורונה המשתוללת, כך לפי דברים שאמר אתמול (שבת) ראש הצוות המיועד שלו, רון קליין, בתדרוך לסגל הבכיר.

פתיחת כהונתו של ביידן תתאפיין ב'בליץ' של הוראות שעה שיינתנו על-ידי ביידן המעוניין לכוון את המדינה למקום אחר לאור כהונתו של טראמפ ולא להמתין שהקונגרס יאפשר לו לעשות זאת.

ביום רביעי, מייד לאחר השבעתו, מתכוון ביידן להסיר את האיסור שהטיל טראמפ על הגירה לארה"ב ממספר מדינות עם רוב מוסלמי, יפעל להצטרפות מחודשת של ארה"ב להסכמי פריז העוסקים בהתחייבות המדינות החתומות להפחית פליטת גזי חממה ויהפוך עטיית מסיכות לחובה בעת שהייה במתקנים פדרליים ובעת מעבר בין מדינות. פעולות אלה עוסקות בחלק מכתריסר נושאים שביידן מתכוון להתחיל לטפל בהם כבר ביומו הראשון בתפקיד.

בין הפעולות האחרות שביידן צפוי לנקוט בהן ישנה הארכת ההקפאה על תשלומי הלוואות סטודנטים ופעולות שמטרתן למנוע פינויים מבתים של אנשים הנאבקים עם המשבר הכלכלי שהביאה עמה מגיפת הקורונה.

"הפעולות הללו יספקו הקלה למיליוני אמריקנית הנאבקים לנוכח המשבר הזה", אמר קליין. "הנשיא הנבחר ביידן ינקוט בפעולות שלא רק יבטלו את הנזקים החמורים ביותר שהסב ממשל טראמפ אלא גם יתחילו להצעיד את המדינה קדימה". על זאת הוסיף קליין כי "עמידה מלאה ביעדיו של ביידן תצריך פעולה מצד הקונגרס" בהתייחסו, בין היתר, לתכנית החילוץ בסף 1.9 טריליון דולר אותה רוצה ביידן לקדם.

לפי קליין, ביידן מתכוון להציע רפורמה נרחבת במדיניות ההגירה של ארה"ב ולהביאה לאישור בקונגרס כבר ביומו הראשון בתפקיד. מתן אפשרות לקבלת אזרחות למיליוני מהגרים השוהים בארה"ב באופן לא חוקי יהיה חלק מהאג'נדה של ביידן, כך לפי אנשים ששמעו תדריכים מאנשי הצוות של ביידן. עלי נוראני, נשיא פורום ההגירה הלאומי ובין המתודרכים, אמר כי מהגרים ייכנסו למסלול בן שמונה שנים בדרך לאזרחות עם מסלול מהיר יותר במספר מקרים כמו אנשים שהגיעו לארה"ב כילדים או אנשים ממדינות לא מתפקדות.

ביום חמישי, יומו השני בתפקיד, יחתום ביידן על הוראות הקשורות בהתפרצות הקורונה במטרה לפתוח מחדש את בתי הספר והעסקים ולהרחיב את הבדיקות לאיתור מקרי תחלואה. למחרת יקדם סיוע כספי לנפגעי המשבר שגרמה המגיפה.

פעולות נוספות שיינקטו בשבוע הראשון יכללו תחילת קידום רפורמה במערכת המשפט הפלילי, תקנות בנושאי התמודדות עם שינויי אקלים וסוגיות הקשורות בהגירה, לרבות קידום איחוד משפחות של מהגרים שנתפסו מנסים לחצות את הגבול עם מקסיקו והופרדו זה מזה, כולל מילדיהם. לפי קליין, עוד פעולות יפורסמו ברגע שהן יאושרו משפטית.

באופן מסורתי נשיאים חדשים פועלים במהירות להטביע את חותמם וכך ניסה לנהוג גם הנשיא היוצא, דונלד טראמפ, אולם נתקל בהתנגדות בתי המשפט לחלק מהיוזמות שקידם. לפי קליין, אין חשש שביידן יזכה לגורל דומה שכן הבסיס המשפטי לתכניותיו נבדק בקפידה ומהווה "התחדשות נאותה וחוקתית של תפקיד הנשיא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!