דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

רוסיה / פעיל האופוזציה הרוסי אלכסיי נבלני שב לרוסיה ונעצר

נבלני שהה בגרמניה מאז הורעל באוגוסט, ככל הנראה על ידי השירות החשאי הרוסי | לטענת הרשויות במוסקבה הוא נעצר בשל חשד בשחיתות והפרת תנאי שחרור על תנאי

אלכסיי נבלני בטיסה למוסקבה, לפני מעצרו, 17 בינואר 2021 (AP Photo/Mstyslav Chernov)
אלכסיי נבלני בטיסה למוסקבה, לפני מעצרו, 17 בינואר 2021 (AP Photo/Mstyslav Chernov)
דוד טברסקי

אלכסיי נבלני (44), הפעיל האופוזציונרי הבולט ביותר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין,  שב משהות של חמישה חודשים בגרמניה, בה טופל לאחר שהורעל בגז העצבים 'נוביצ'וק'. "אני מאושר לחזור למדינה שלי ולעיר שלי" אמר נבלניי לעיתונאים שליוו אותו בטיסה ונחתו עמו במוסקבה, מספר דקות לפני שנעצר. לדבריו הוא אינו חש פחד והוא בטוח שהצדק ייעשה בסופו של דבר "זה היום הכי שמח עבורי בכל חמשת החודשים האחרונים".

אלכסיי נבלני נפרד בנשיקה מאישתו, עם מעצרו בביקורת הדרכונים במוסקבה, 17 בינואר 2021 (AP Photo/Mstyslav Chernov)
אלכסיי נבלני נפרד בנשיקה מאישתו, עם מעצרו בביקורת הדרכונים במוסקבה, 17 בינואר 2021 (AP Photo/Mstyslav Chernov)

נבלני הורעל, ככל הנראה, על ידי סוכני הפ.ס.ב (השירות החשאי הרוסי),  בחודש אוגוסט האחרון. פעיל האופוזיציה היה על טיסה מהעיר נובוסיבירסק שבמרכז רוסיה, בה לקח חלק בקמפיין פוליטי, למוסקבה, עיר מגוריו. היא חש ברע והתעלף דקות ספורות לאחר ההמראה. המטוס חזר על עקבותיו והוא הובהל במהירות לבית חולים בעיר.

לאחר לחץ בינלאומי , מטוס פרטי הורשה לאסוף אותו לטיפול בגרמניה בה הוא שהה מאז. במהלך החודשים בגרמניה עבד על שתי חקירות שנערכו יחד עם עיתונאים בינלאומיים והצליח לגלות ש-11 סוכני פ.ס.ב, שירות הביטחון הרוסי, עקבו אחריו במשך שנים וכנראה ניסו להרעיל אותו ומשפחתו מספר פעמים בעבר.

במהלך מתוחכם הצליח נבלני לגרום לאחד מהם להודות שלקח חלק בניסיון ללהתנקש בו. נשיא רוסיה, ולידמיר פוטין, אותו נבלני מאשים אישית בנסיון הרצח שלו, שלל את הדברים וטען שנבלני נמצא תחת מעקב בגלל המגעים שלו עם סוכנויות במערב.

לדבריי הרשויות ברוסיה, העילה למעצר במוסקבה היא בירוקרטית. לפי התביעה במוסקבה, נבלני הפר מספר מעצרים על תנאי שנפסקו לו בעקבות פרשיות שחיתות, והוא צפוי לעונש של לפחות שלוש שנות מעצר בפועל.

נבלני היה אמור לנחות בשדה התעופה 'וונוקובו' שבדרום מערב מוסבה. הגישה לשדה הוגבלה ועל מפגינים וכלי תקשורת נאסר להתקרב. הסיבה הרשמית היא הגבלות הקורונה, אך פעילים טוענים שמטרת ההגבלות היא למנוע מנבלני תמונת ניצחון עם חזרתו לרוסיה. ברגע האחרון, הופנה מטוסו לנחיתה בשדה תעופה אחר, במטרה למנוע כל מפגש עם מפגינים ותומכים. מעל 80 מפגינים תומכי נבלני נעצרו לקראת נחיתתו על ידי המשטרה המקומית.

בתקשורת הרוסית הממלכתית, הנשלטת ברובה על ידי הקרמלין ומקורבי השלטון, חזרתו של נבלני למוסקבה  הופיעה בשולי הסיקור, כשהוא מוצג כעבריין שהמדינה מחויבת למצות עמו את הדין. סיבת הימצאותו בחו"ל לא צוינה.  במטה של נבלני שוללים את הטענות לגבי שחיתות, וטוענים שהמעצרים פוליטיים. מספר ארגוני זכויות אדם ובראשם אמנסטי הכריזו על נבלני כאסיר פוליטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!