דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / קמעונאות בעידן פוסט קורונה: דוח חדש חושף את המרוויחים והמפסידים מהמגיפה והשלכותיה

בעוד שרשתות שהתבססו על מסחר אלקטרוני 'טהור' הגדילו את רווחיהן בתקופה האחרונה בעשרות אחוזים, הקמעונאיות המסורתיות התקשו להתחרות | דו"ח של הארגון הבינ"ל לעובדי שירותים חושף תחזית מדאיגה להיערכות השחקניות הגדולות למשבר הבא

עובד אמזון במחסן בסטטן איילנד. לינה ח'אן מגיעה עם אג'נדה;  צמצום כוחם של תאגידים גדולים מול עסקים קטנים ומול הציבור הרחב (צילום: REUTERS/Brendan McDermid)
עובד אמזון במחסן בסטטן איילנד. לינה ח'אן מגיעה עם אג'נדה;  צמצום כוחם של תאגידים גדולים מול עסקים קטנים ומול הציבור הרחב (צילום: REUTERS/Brendan McDermid)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מחקר חדש שהזמין האיגוד המקצועי הבינלאומי לנותני השירותים (ה-UNI Global Union) על השפעת הקורונה על המסחר האלקטרוני חשף את הזוכים והמפסידים בקמעונאות המקוונת במהלך המגפה, כמו גם את ההשלכות על עובדים ואיגודים מקצועיים. המחקר בוחן שחקנים 'טהורים', כמו אמזון, שמתרכזים אך ורק בחנויות מקוונות, כמו גם שחקנים 'היברידיים', שהם קמעונאים מסורתיים כמו H&M עם חנויות פיזיות שפיתחו ערוצי מכירה מקוונים משולבים או נפרדים.

החלק הראשון של המחקר מצביע על כך, ולא במפתיע, שהקורונה נתנה יתרון לקמעונאות מקוונת מכיוון שהמגפה גרמה לאנשים להירתע מלבוא במגע עם בני-אדם והסגרים השאירו מיליארדי אנשים בבית. מספר המכירות המקוונות וההיקף שלהן גדל משמעותית יחד עם הרווחים.

בזמן הקורונה, חטיבת הקמעונאות הבינלאומית של אמזון הפכה לרווחית בפעם הראשונה מהקמתה ורוב השחקנים הגדולים ביותר ראו זינוק של 10-20% ברבעון השני של 2020. עם זאת, היו גם השפעות שליליות על ענפים שנפגעו קשה בעקבות משבר הקורונה כמו תחום הבידור והנסיעות. הקמעונאית המקוונת 'רקוטן', בשל תלותה החזקה במכירות כרטיסי נסיעות ומופעי בידור, חוותה השפעה שלילית של מינוס 3.7%. ברוב המקרים, מוכרים 'טהורים' באון ליין הראו ביצועים טובים יותר מהמוכרים 'ההיברידיים', שאין להם תשתית כדי לענות על הגידול הפתאומי בביקוש להזמנות ברשת.

העתיד: רובוט יחליף את העובד

לאחר משבר הקורונה, הקמעונאים ירצו להיות מוכנים למשברים עתידיים וככל הנראה יגדילו את ההשקעות ברובוטיקה ובאוטומציה, נכתב בדו"ח, במיוחד במחסנים ובקופות. באופן בלתי נמנע, תהיה לכך השפעה משמעותית על משרות העובדים.

הדו"ח מציין כי בעוד שלסחר אלקטרוני, אוטומציה, דיגיטציה ובינה מלאכותית יש פוטנציאל להגדיל את הצמיחה לרמות חסרות תקדים, עולה דאגה לגבי חלוקת העושר. הדיבידנדים הדיגיטליים ממוכרים טהורים במסחר אלקטרוני נגבים כמעט אך ורק על-ידי מנהלים, בעלי מניות וקרנות הון סיכון, בעוד שמשרות העובדים בתחום זה ידועות לשמצה, בעלות שכר נמוך וחסרות הגנה סוציאלית. בנוסף, המדיניות נגד איגודים מקצועיים של ענקיות הטכנולוגיה הקשתה על עובדים אלו להתאגד.

מתיאס בולטון, ראש תחום המסחר של ה-UNI, אמר עם פרסום הדו"ח כי הוא מראה מדוע זה חיוני להכפיל את המאמצים לארגן עובדים לאיגוד מקצועי במסחר האלקטרוני ולדרוש חלוקה צודקת יותר של הרווחים. "אם לא, אנו מסתכנים ביצירת תת-מעמד של מיליוני עובדי מסחר הנאבקים להתפרנס בכבוד. ככל שסקטור זה גדל, עלינו להיאבק על משרות איכותיות יותר שמשלמות שכר הגון ומספקות הגנה סוציאלית כמו חופשת מחלה בתשלום, המהווה גורם מפתח בסיוע במניעת התפשטות הקורונה".

נוכח ממצאי הדו"ח, ומצב העובדים החיוניים בשטח שרבים מהם בתחום הקמעונאות, פתח UNI בקמפיין להשגת זכויות חיוניות לעובדים חיוניים הכולל דרישה לציוד מגן אישי, נהלי בטיחות, תוספת סיכון, חופשה בתשלום בגין מחלה וימי בידוד.

מזה זמן רב שמתקבלים דיווחים על כך שתקני העבודה של הקמעונאיות המקוונות הם מתחת לרמות המקובלות. אמזון, הנשענת על מאות אלפי עובדים במחסנים ובשירותי משלוח, הציבה סטנדרט נודע לשמצה של משרות עם תנאים נמוכים במיוחד כדי להשיג יתרון יחסי מול התחרות. באופן כללי, התפוצצות יכולות ההגשמה של סחר אלקטרוני ברחבי העולם הגדילה את מספר המשרות במחסן, אך איכות המשרות הללו רחוקה מלהיות מספקת.

איחוד וייצוג קולקטיבי של עובדים במסחר אלקטרוני התגלו כמשימה קשה – גם בשל מדיניות אנטי-איגודית גלויה מצד ענקיות הטכנולוגיה. התוצאה: דיבידנדים דיגיטליים נגבים כמעט אך ורק על-ידי מנהלים, בעלי מניות וקרנות סיכון, בעוד העובדים מתקשים לספק דרישות מחמירות ומהירות יותר עם האילוצים הנוספים שמציבות התקנות התברואתיות.

הפסדים בתחום המזון והביגוד

הדו"ח מצא כי רוב המודלים הנפוצים של המשלוחים אצל קמעונאיות המזון היו הפסדיים והם אינם ברי קיימא. למרות זאת, הם ממשיכים להשקיע בקמעונאות מקוונת עקב לחץ בשוק מצד המשקיעים ובמקרה שיום אחד הם יהפכו לרווחיים. הפרדוקס הזה מודגם בבריטניה על-ידי המותג הגדול והמוכר Ocado אוקאדו, הסופרמרקט המקוון ללא סופרמרקטים, שעדיין לא הרוויח מאז שהוקם בשנת 2000 אך הפך לאחד מקמעונאי המזון עם הערך הגבוה ביותר באירופה.

קמעונאות האופנה המהירה נפגעה קשה במיוחד על-ידי המגפה. למרות שלרבים משווקי האופנה המהירה היה מספר מכירות מקוונות כפול או משולש, זה לא הספיק כדי לפצות על סגירת החנויות במהלך המגפה. המכירות צנחו באופן דרמטי בחודשים מרץ-אפריל עם סגירת החנויות הפיזיות. הגידול במכירות המקוונות פיצה רק במעט על ההפסדים, והרווחיות צנחה במהלך הרבע של הסגר.

המודל העסקי של אופנה מהירה מבוסס על שרשרת אספקה בה סחורות עוברות במהירות ממפעלים לחנויות עם מעט מאוד יכולות הפצה ואחסון. במצב זה, צווארי בקבוק מבניים הגבילו את האפשרות לקדם ואף לעשות הזמנות מקוונות במהלך הסגר ואכן, בענף הקמעונאות של האופנה המהירה, המסחר האלקטרוני נתפס דווקא כפונקציה חדשה של המודל העסקי המשולב ולא כערוץ מכירה נפרד.

הדוח מזהיר מפני גידול של שחקנים 'טהורים' שיכול להוביל לשליטה מוחלטת בשוק, ומציין שהגידול בעבודה מהבית תדלק את השימוש בשירותי ענן, לטובת שחקנים טהורים כמו אמזון ועלי אקספרס, שיכולים לתעל את המזומנים הנוספים הללו לתפיסת נתח שוק באמצעות קביעת מחירים שטורפת שוק, השמדת מתחרים ובניית מונופולים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!