דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קמלה האריס

נשיאות ארה"ב / פורצת גבולות: קמלה האריס תעשה היסטוריה כשתתמנה ברביעי לסגנית הנשיא הראשונה

לצד היותה האשה הראשונה בתפקיד והראשונה ממוצא שחור והודי, האריס לא נושאת רק בזהות ייחודית אלא גם נכנסת לתפקיד בתקופה סוערת שתעצב את כהונתה

סגנית נשיא ארה"ב הנבחרת, קמלה האריס בגבעת הקפיטול, וושינגטון (צילום: ג'ושוע רוברטס, רויטרס)
סגנית נשיא ארה"ב הנבחרת, קמלה האריס בגבעת הקפיטול, וושינגטון (צילום: ג'ושוע רוברטס, רויטרס)

קמלה האריס תעשה היסטוריה ברביעי כשתהפוך לאשה הראשונה לכהן כסגנית נשיא ארה"ב כמו גם השחורה הראשונה והדרום אסיאתית הראשונה לשאת את התואר. אולם זאת רק נקודת ההתחלה של התפקיד פורץ המחסומים שלה: לנוכח המשבר הפוקד את ארה"ב עם תחילת כהונתו של ביידן והסנאט החצוי 50:50 בין הדמוקרטים לרפובליקנים, מצב בו היא תהיה לשון המאזניים בהצבעות שיסתיימו בתיקו, האריס הולכת ומתעצבת להיות שחקנית מרכזית בהתמודדות עם כל דבר ממגיפת הקורונה ועד הרפורמה במערכת המשפט.

סימון סאנדרס, הדוברת הראשית של האריס, אמרה כי על אף שתיק המשימות של סגנית הנשיא לא הוגדר עדיין סופית, ידה נמצאת בכל תחומי האג'נדה המתגבשת של הנשיא הנכנס. "ישנם תחומים שייתכן שביידן יבקש ממנה להוביל אבל חוץ מזה היא נמצאת סמוך לשולחן בכל דיון, מעורבת בהכל וחווה את דעתה וביקורתה ותומכת בו כשותפה בכל מה שצריך".

קמלה האריס (צילום: Kim Wilson/shutterstock).
קמלה האריס (צילום: Kim Wilson/shutterstock).

אנשים העובדים צמוד להאריס דוחים את הגישה לפיה היא או הנשיא יתחמו את פעילותה לתחום מסויים ומוגבל, זאת בעיקר משום שלאור ריבוי האתגרים עמם יידרש להתמודד ממשל ביידן, הגישה תהיה כזאת של "כולם על הסיפון", בודאי שבחודשים הראשונים לכהונה. לדבריהם האריס תהיה מעורבת בכל ארבעת התחומים שהשניים סימנו כמרכזיים: שיקום הכלכלה, מאבק במגיפת הקורונה, מדיניות ביחס לשינויי האקלים וביעור חוסר הצדק על רקע גזע.

"קולה נשמע בכל אחד מהתחומים, יש לה דעות ורעיונות בכל נושא וכנראה שבסופו של דבר תבחר להתמקד בחלק מהנושאים", אומרת סאנדרס, "אבל כעת, האתגרים שאנחנו צריכים להתמודד עמם כאומה הם כה עצומים שצריך את כולם להכל".

הקול האחרון להישמע בחדר

האריס היתה מעורבת בכל ההחלטות הגדולות מאז נצחונם בבחירות בנובמבר בהצטרפה אליו לכל הישיבות המרכזיות הקשורות במינויי הקבינט, גיבוש חבילת הסיוע לטיפול בנזקי הקורונה, ענייני ביטחון ועוד. השניים משוחחים בטלפון כמעט מדי יום והיא נוסעת לדלאוור (מקום מגוריו של ביידן) לפעמים אף מספר פעמים בשבוע לאירועים ופגישות הקשורים לחילופי השלטון.

הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, עם סגניתו המיועדת, קמלה האריס. הרבה יושב על הצלחתם לבסס יחסי עבודה חזקים (צילום: קווין למארקו, רויטרס)
הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, עם סגניתו המיועדת, קמלה האריס. הרבה יושב על הצלחתם לבסס יחסי עבודה חזקים (צילום: קווין למארקו, רויטרס)

אלה המעורבים בצוות המעבר אומרים כי גם הנשיא וגם סגניתו המיועדת לוקחים ברצינות את התעקשותו של ביידן כי קולה של האריס "יהיה האחרון שיישמע בחדר" בסוגיות מרכזיות. ביידן ידוע כמי שפונה קודם כל להאריס בפגישות כדי לשמוע את דעתה או נקודת המבט שלה על הנושא הנידון.

השניים הכירו עוד לפני המירוץ לנשיאות ב-2020 כשחלק מזה היה בזכות חברותה של האריס עם בו, בנו המנוח של ביידן, אולם הם מעולם לא עבדו יחד. מאז שבחר בהאריס כסגניתו וביתר שאת מאז שניצחו יחד בבחירות, האריס עשתה מאמץ להעמיק את הקשר ביניהם ונמצאת בקשר מתמיד עם הנשיא הנבחר, כך לפי אנשים המקורבים אליה. הקשר האישי הזה, על-פי ההיסטוריון ג'ואל גולדסטין המתמחה בהיסטוריה של נשיאי ארה"ב, יהיה המפתח להצלחתם לעבוד יחד. "מערכת היחסים של הנשיא וסגניתו היא מערכת היחסים החשובה ביותר. ביסוס הבנה הדדית ואמון הוא המפתח לסגנות נשיא מוצלחת".

איך בונים מערכת יחסים?

גולדסטין מפנה למערכת היחסים בין ביידן עצמו לבין הנשיא לשעבר ברק אובמה כמודל אפשרי לחיקוי עבור הצמד העולה לבמה. גם ביידן ואובמה הגיעו מרקעים שונים מאד זה מזה ודורות שונים וגם הם נכנסו לבית הלבן עם מערכת יחסי עבודה טרייה אך הקשר שלהם וההבנה ההדדית הלכו והתעצמו לאורך שמונה שנות כהונתם ואובמה הפקיד בידי ביידן כמה מהיוזמות המשמעותיות של הממשל כמו תכנית ההתאוששות הכלכלית של 2009 או הסגת הכוחות האמריקניים מעירק. נאמר שהאריס מסתכלת על סגנות הנשיא של ביידן כדי לשאוב ממנה הדרכה.

אולם, שלא כמו ביידן בראשית כהונתו הראשונה, האריס תתמודד עם שאלות בלתי פוסקות אודות עתידה הפוליטי שכן ביידן בן ה-78 הוא הנשיא המכהן המבוגר בתולדות ארה"ב ושאלת התמודדותו לכהונה שנייה כבר עלתה. במידה וביידן יחליט שלא להתמודד, כל העיניים יופנו להאריס כמתמודדת כמעט אוטומטית לנשיאות בבחירות 2024.

מה על הפרק?

בעוד שלביידן יש חיבה לעבודת הדיפלומטיה ומערכות יחסים עם מנהיגי העולם שהאריס לא יכולה להתחרות עמן, עוזריה טוענים כי תהיה מעורבת גם בנושאים אלה ולו רק בגלל עומס המשימות שיעמדו לפתחו של הנשיא. בנוסף, ייתכן מאד ויופקד עליה תחום אחריות במאבק במגיפת הקורונה.

ללא ספק אחת הפעולות הראשונות בסדר העדיפויות של האריס יהיה לפעול להעברת חבילת הסיוע שביידן והיא מקדמים על סך 1.9 טריליון דולר. בעוד שביידן יפעל לייצר תמיכה בסנאט מול הסנאטורים הוותיקים יותר, האריס צפויה לנצל את קשריה והיכרותה דווקא עם המחוקקים הצעירים יותר ובכך לתרום להשגת הרוב הדרוש להעברת התכנית באופן שלא יעכב את ביצועה.

רק טוב לדמוקרטיה האמריקנית

החודשים הראשונים של הכהונה יתמקדו במאבק בקורונה ובשיקום הכלכלה אך עיניים רבות יהיו נשואות אל האריס כדי לראות איך תשפיע על נושאי גזע וצבע בארה"ב המשוסעת והמקוטבת. ליאה דוטרי, בכירה לשעבר במנגנון המפלגה הדמוקרטית, אומרת כי עצם נוכחותה של האריס בחדר תשפיע. "עצם העובדה שהיא אשה שחורה, שהיא אשה ממוצא הודי, שהיא אישה, הופך אותה לשונה מכל סגן נשיא שהיה בעבר. שילוב הנסיונות והחוויות הזה מביא סט של ערכים לחדר שהם לא התקיימו בו בעבר. זה יכול לעשות רק טוב לדמוקרטיה האמריקנית".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!