דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

תקשורת / "פייסבוק הציגה לפורעי הקפיטול פרסומות לנשק. זה גרוע מחסימות"

עו"ד יהונתן קלינגר, מומחה לזכויות דיגיטליות, מעודד שימוש מבוקר בפייסבוק ובטוויטר, והביקורת היחידה שלו על חסימת טראמפ היא שהגיעה מאוחר מדי. דעותיו לגבי וואטסאפ נחרצות בהרבה: "זו רעה חולה שמעודדת התנהגות פוגענית"

עו"ד יהונתן קלינגר ( קרדיט: גלעד אילוז)
עו"ד יהונתן קלינגר ( קרדיט: גלעד אילוז)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הנהירה הגדולה לאפליקציות טלגרם וסיגנל, ביחד עם מחאה נגד הרשתות הממוסדות וואטסאפ, פייסבוק וטוויטר, מגיעה משני מקומות עיקריים: מדיניות החסימות ברשתות אחרי ההתפרעות בקפיטול, והיקף שיתוף המידע בין וואטסאפ לפייסבוק. עו"ד יהונתן קלינגר, מומחה לזכויות דיגיטליות, דוקטורנט למדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר אילן ובעל תואר שני במשפט עסקי, אינו מודאג ממדיניות החסימות – וגם מציע מודל שבו לא יהיה בהן צורך.

איך אתה בוחר להשתתף ברשתות חברתיות ואפליקציות מסרים? 
"הבעתי את עמדתי לפני שלוש שנים כשהעפתי את וואטסאפ. וואטסאפ זה רעה חולה, כי היא גורמת לאנשים להתנהג בצורה לא רצויה. החל משליחת הודעות קוליות, שזה הדבר הכי פוגעני ופסול שיש – לדרוש מאדם אחר לזרוק את הכול ולהפוך אותו לעבד שלך ממש, דרך המיידיות של ה-V הכפול ('ראית את ההודעה שלי ולא ענית, זה כביכול לא בסדר'), ועד התופעה של שיתוף מידע עם פייסבוק, שהוא עוד יותר בעייתי, כי הם משתמשים במידע הזה כדי לבנות עלינו פרופיל פרסומי.

"אני ממליץ לכולם לעשות את זה גם, ולהשתמש בכמה שפחות דברים שגורמים לנו להתנהגויות לא רצויות, וגם בדברים שמאפשרים מעקב אחרינו".

יש לך חשבונות בפייסבוק וטוויטר? 
"יש לי חשבון פייסבוק, ואני משתמש בו באופן שונה מרוב האנשים. כך גם בטוויטר. אני עוקב רק אחרי חברים שלי, ולא אחרי דפים פוליטיים או דברים שקשורים לחדשות. מבחינתי, רשת חברתית מיועדת לשמור על קשר עם חברים שלי. אני לא אעקוב אחרי לקוחות שלי ולא אעקוב אחרי פעילים פוליטיים שאני לא מכיר אישית. אני רוצה מקום שיהיה לי נקי ונעים".

אפליקציות וואצאפ, אניסטגרם ופייסבוק (צילום: Primakov / Shutterstock.com)
אפליקציות וואצאפ, אניסטגרם ופייסבוק (צילום: Primakov / Shutterstock.com)

ומה לגבי מדיניות החסימות? 
"כשמישהו מתכנן מרד מזוין נגד ממשלה מכהנת, די ראוי שיחסמו אותו מפלטפורמה חברתית".

השאלה היא לא האם ראוי שיחסמו, אלא מכוח איזו זכות הם חוסמים. 
"מה זאת אומרת? זה לא החלטה שרירותית. לצערי, זו החלטה שבאה מאוחר מדי, אחרי שהמרד כבר התרחש. אם היית שואל אותי, חופש הביטוי לא כולל את הזכות לקרוא לאלימות, את הזכות לעודד גזענות ופעילות שמדירה אחרים. הוא כן כולל דברים שהם שערורייתיים או לא מקובלים חברתית, אבל לא קריאות להפיכה אלימה.

"ברגע שפייסבוק הפנתה אנשים שעוקבים אחרי QANON ודפים הזויים כאלה לפרסומות לנרתיקים לכלי נשק, והציגה פרסומות לציוד טקטי שיכול לסייע להם – הגענו למצב רע. לכן אני חושב שהתגובה הייתה מאוחרת מדי. לדעתי, זו לא סוגיה של חופש ביטוי, כי החסימה הייתה אחרי הרבה מאוד פעמים שהייתה הפרה של החוק, והסיבה היחידה שאותו אדם לא נחסם הייתה שהוא נשיא ארצות הברית. אם אתה ואני היינו מפרים את החוק פעם אחר פעם – היו חוסמים אותנו מזמן".

זה נכון מצד אחד. מצד שני, אם אני מפר את החוק, אני צריך לעמוד לדין לפי החוק, לא שפלטפורמה עסקית תחליט על גורלי. 
"זה נכון, אבל במקרה הספציפי הזה, אין מי שיעמיד אותך לדין, כי אתה נשיא ויש לך חסינות".

זה רק מקרה אחד בחשיפה גבוהה. החסימה שנעשתה היא רחבה בהרבה מהנשיא טראמפ. עצם האמונה בתיאוריות קונספירציה היא לא עבירה על החוק. 
"אבל אלה לא דעות. ברגע שאתה קורא לאנשים לפעילות אלימה, אומר להם: 'תתארגנו לעלות על הקפיטול', מעודד אותם להתארגן, מסית נגד אנשים על סמך טענות שקריות – כל הדברים האלה ביחד כבר לא מוגנים על ידי חופש הביטוי. הוא מגן על הבעת דעה, הוא לא מעניק את החופש לשקר".

חשבון הטוויטר של טראמפ (צילום: AP Photo/J. David Ake)
חשבון הטוויטר של טראמפ (צילום: AP Photo/J. David Ake)

זה טוב ויפה, אבל החסימות ברשתות כמו פייסבוק רחבות בהרבה ממה שהזכרת, לפעמים על שטויות, ומנגנוני האכיפה שלהם שרירותיים. בדרך כלל אי אפשר לערער. 
"נכון, לפייסבוק יש המון טעויות בחסימות, במיוחד כי החסימה שלהם מבוססת על אלגוריתמיקה. היא לעתים שרירותית ולא נכונה, אבל במקרה הנוכחי – החסימה הייתה מוצדקת".

חסימת הפרופילים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושל פעילים רבים עוררה סערה בעולם, אבל קלינגר, כאמור, מסרב להתרגש. לשיטתו, אם יופעל מודל של שימוש מבוקר ומפוקח ברשת, הוויכוח על החסימות יהיה מיותר – כי המנגנון של העברת המידע יפעל מעצמו

"זה מתחיל ב'מספר דאנבר'", הוא מסביר. "זה מספר מתמטי של רמת הקשרים החברתיים שאדם יכול להחזיק. לטעמי, אפשר לבצע אכיפה מבוססת קהילתיות, ברגע שאתה מגביל את הגודל של קהילה מסוימת".

משתמש באפליקצית טלגרם (צילום: XanderSt / Shutterstock.com)
משתמש באפליקצית טלגרם (צילום: XanderSt / Shutterstock.com)

לדברי קלינגר, הפתרון מבוסס על הגבלת מספר הנעקבים של כל אדם ל-180 אנשים או קבוצות. "לאדם אין יכולת להכיל יותר מ-180 קשרים חברתיים בעצימות גבוהה. כשיש לנו ערבוב של 'רעש' עם יותר מ-180 מקורות – תקבל רק את מי שצועק הכי חזק. אם אני אגיד לך לבחור את 180 החברים שלך, אתה תבחר את 180 האנשים שאתה הכי רוצה להיות איתם בקשר, ולא תצרף סתם עמודים של סטטוסים מצחיקים, שאחר כך יהיו העמודים שמפיצים לך את התכנים המסיתים.

"ברגע שאני מגביל לך את תשומת הלב במנגנון הרשת החברתית, בהתאמה לתשומת הלב המוגבלת שיש לכל אדם ממילא, אני יכול גם להפחית לך את כמות ההסתה, ואז גם לא צריך רמה גבוהה של ניטור תכנים, כי המודל עובד יותר טוב מראש. התכנים האלה פשוט לא צפים, ואם הם לא צפים – אז הם כבר לא בעיה. אם אתה רוצה לעקוב אחרי תיאוריות קונספירציה במקום אחרי המכרים שלך זה בסדר – אבל תהיה לך תפוצה מוגבלת".

בינתיים רבים ממשתמשי וואטסאפ עוברים לאפליקציות המוצפנות, ובהם גם פעילי הימין הקיצוני. השבעת הנשיא וסגניתו מחר בגבעת הקפיטול תהיה מקרה מבחן לא רק לדמוקרטיה האמריקאית, אלא גם לכוחן של הרשתות החברתיות והאפשרות של תאגידי ענק לשלוט בחיינו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!