דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

השבעת ביידן / הנשיא היוצא עסוק באישור חנינות, ויחרים את הטקסים המסורתיים של יום ההשבעה

מקורבים לטראמפ חוששים שיחון את מתפרעי הקפיטול | לא ברורה האפשרות המשפטית שייחון את עצמו מראש | בין הצפויים לקבל חנינה: אסיר שזכה לתמיכה מקים קרדשיאן

נאומו האחרון של טראמפ כנשיא ארה"ב משודר ביוטיוב (צילום: Photo by Pavlo Gonchar / SOPA Images/Sipa USA)
נאומו האחרון של טראמפ כנשיא ארה"ב משודר ביוטיוב (צילום: Photo by Pavlo Gonchar / SOPA Images/Sipa USA)

הנשיא טראמפ מתכנן לבלות את יומו האחרון בתפקיד בהוצאת צווי חנינה רבים, ופרידה מהציבור האמריקני. הנשיא שוהה בבית הלבן השומם כמעט לגמרי ומוקף באבטחה כבדה באופן חריג.

באחד הצעדים האחרונים בתפקידו צפוי טראמפ להעניק חנינה לכ-100 בני אדם, כך לפי שני מקורות שתודרכו בנושא והעבירו את המידע לסוכנות הידיעות AP. רשימת החנינות והמתקות העונשים כוללת שמות לא מוכרים לציבור האמריקני של אנשים ששהו שנים רבות בבתי סוהר בארה"ב, זאת לצד כמה חברים ובני ברית מקושרים פוליטית לנשיא, בדומה לרבות מהחנינות שהעניק לאורך כהונתו.

טראמפ ניצל את הימים האחרונים כדי להעביר הוראות שעה נשיאותיות במגוון נושאים, הוראות שמחליפו ללא ספק יבטל עם כניסתו לתפקיד. הנשיא היוצא גם הקליט סרטון וידאו בו הוא מעביר מסר אחרון של פרידה מהציבור האמריקני לפני אירוע הפרידה שיתקיים בבסיס הצבאי אנדרוז ביום רביעי בבוקר (שעון ארה"ב).

לאחר האירוע יעלה טראמפ לטיסה אחרונה במטוס הנשיאותי, אייר פורס 1, ויטוס לפלורידה. בכך יהפוך לנשיא היוצא הראשון מזה למעלה ממאה שלא ישתתף בטקס ההשבעה של מחליפו.

טראמפ עולה על ה'אייר פורס ". בקרוב בפעם האחרונה (צילום: AP Photo/Alex Brandon, File)
טראמפ עולה על ה'אייר פורס ". בקרוב בפעם האחרונה (צילום: AP Photo/Alex Brandon, File)

עוזריו של טראמפ הפצירו בו שיעביר את ימיו האחרונים בבית הלבן בהשתתפות במגוון פעילויות שיסייעו להנציח את מורשתו ואת תרומת הממשל בראשותו להפחתת מיסים, צמצום הרגולציה הפדרלית וקידום הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון.

אך טראמפ, שנותר אכול כעס וטינה בשל הפסדו בבחירות, סרב ולא נראה בציבור מאז השבוע שעבר, אז נסע לטקסס להצטלם ליד חומת הגבול שדחף ללא לאות לקדם את הקמתה לאורך כהונתו. בסופו של דבר הוא בילה שם בסך הכל 45 דקות ודיבר במשך 21 מתוכן.

טראמפ גם סרב לקחת חלק באירועי 'העברת הלפיד' המסורתיים שאפיינו את חילופי השלטון בעשרות השנים האחרונות. הוא מחרים לא רק את הטקס בקפיטול אלא אף ויתר על הזמנת בני הזוג ביידן לבית הלבן למפגש היכרות ולא ברור אם יכתוב לנשיא הנכנס מכתב אישי כמו זה שקיבל בעצמו מהנשיא ברק אובמה, שקיבל בעצמו מכתב מהנשיא לשעבר ג'ורג' ו. בוש שהיה ככל הנראה זה שהתחיל את המסורת.

הנשיא בשירות קים קרדשיאן

ללא חשבון הטוויטר שלו ובלי יותר מדי תכניות גדולות, טראמפ כן בילה את סוף השבוע האחרון בישיבות אודות הרכבת רשימת האנשים אותם יחון או ימתיק את עונשם. הוא היה מעורב באופן אישי במעבר על בקשות, בעיקר מצד אנשים המרצים מאסרי עולם על עבירות סמים ראשונות, דחה כמה בקשות ונותן 'אור ירוק' לאחרות.

גם בתו של הנשיא, איוונקה טראמפ, שיחקה תפקיד מרכזי בהרכבת הרשימה. היא נפגשה עם עורכי דין של אסירים, בחנה מקרים והעבירה אותם למחלקת המשפטים.

איוונקה טראמפ (צילום: AP Photo/John Bazemore)
איוונקה טראמפ (צילום: AP Photo/John Bazemore)

עורכת דין אחת סיפרה שהציגה לאיוונקה טראמפ מקרה של אדם בשם דרל פרייזר המרצה עונש של למעלה מ-29 שנים בכלא ללא אפשרות שחרור על תנאי בגין מעורבותו בעסקת סמים. בעת שהותו בכלא הקים פרייזר עמותה בטנסי בה לומדים טניס כ-200 ילדים מדי שבוע. "סיפרתי לאיוונקה את הסיפור ואיך שהיא שמעה אותו היא העבירה את זה למשרד המשפטים", נזכרה פרייזר.

מקרה נוסף אותו יבחן הנשיא הוא זה של כריס יאנג שנשפט למאסר עולם בגין החזקת סמים וזאת בשל תקנות פדרליות אודות עונשי מינימום לעבירות סמים מסויימות. המקרה של יאנג עלה לתודעה הציבורית כשהוצג בטלוויזיה על-ידי הידוענית קים קרדשיאן.

הנשיא דונלד טראמפ עם הידוענית קים קרדשיאן באירוע של השדולה לרפורמה במדיניות הענישה (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
הנשיא דונלד טראמפ עם הידוענית קים קרדשיאן באירוע של השדולה לרפורמה במדיניות הענישה (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

ואז פרצו המהומות בקפיטול

טראמפ אמור היה לקדם מתן חנינות כבר בתחילת החודש אולם הדיונים על כך נדחו בעקבות ההתפרעויות בקפיטול. מעורבותו בעידוד המהומות שיבשה את התנהלות הבית הלבן שהיה ממילא באווירת שלהי הכהונה, והתקשה לתפקד.

מאז כבר הספיק טראמפ "לזכות" להדחה שנייה מצד בית הנבחרים ותחושת לאות תקפה אותו שעה שיותר ויותר אנשים מהמעגל המקורב אליו ביותר נטשו אותו בעיניו או פשוט נמנעו מלנקוט בפעולות שעלולות להביא את הסנאט לאשר את ההדחה ובכך לסתום את הגולל על התמודדותו בבחירות לנשיאות ב-2024, תכנית שיש האומרים שהוא עדיין אוחז בה או לפחות מטפח אותה כדי לנהל מו"מ על עזיבתו את המפלגה בכבוד ומינוי יורש.

חנינות למכרים, חברים ועצמו

טראמפ כבר חנן בעבר מספר שותפים ותומכים שלו כולל מנהל הקמפיין שלו לשעבר, פול מנפורט; אביו של מחותנו, צ'ארלס קושניר; חברו הוותיק שגם ייעץ לו לאורך השנים, רוג'ר סטון ויועץ הביטחון הלאומי שלו לשעבר, מייקל פלין.

לא ברור האם טראמפ יחון את סטיב באנון, יועצו האסטרטגי הבכיר לשעבר, המואשם בהונאה בכספי תורמים למימון הקמת החומה, כסף אותו תיעל באנון לשלם משכורת לעובד בקמפיין ואת חשבון ההוצאות של עצמו. אפשרות נוספת היא שטראמפ ינסה לספק הגנה משפטית בטרם העמדה לדין לעורך דינו, רודי ג'וליאני, לילדיו הבוגרים או אף לעצמו והפרשנות המשפטית לגבי האפשרות לעשות דבר כזה חצויה.

הסנטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, לרוב בן ברית של טראמפ, אמר ביום ראשון בראיון ברשת פוקס כי ישנה דרישה גוברת מצד "אנשים רבים" שטראמפ יחון את משתתפי ההתפרעות בקפיטול. גרהאם ביטל את הדרישות וקרא לנשיא שלא לשקול את החנינות האלה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!