דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
השבעת ביידן

השבעת ביידן / ליידי גאגא תשיר את ההמנון, נשיאת איגוד הכבאים תוביל את שבועת האמונים: השבעת ביידן שלב אחר שלב

הנשיא הנבחר ג׳ו ביידן יושבע היום (רביעי) ויהפוך לנשיא ה-46 של ארצות הברית | נושא הטקס: ״הדמוקרטיה הנחשוה שלנו: יצירת איחוד שלם יותר״

ההכנות לטקס ההשבעה של ביידן לנשיאות ארה"ב (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
ההכנות לטקס ההשבעה של ביידן לנשיאות ארה"ב (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן יושבע היום (רביעי) ויהפוך לנשיא ה-46 של ארצות הברית. טקס ההשבעה שלו ושל סגנית הנשיא קמלה האריס יפתח בשעות הצהריים (19:00 שעון ישראל) בחזית המערבית של הבית הלבן בוושינגטון.

טקס ההשבעה נערך תמיד ב-20 בינואר על פרוטוקול שנשמר באדיקות. עם זאת, בשל נגיף הקורונה וסיום כהונתו הכאוטי של טראמפ שסירב להשתתף בטקס, צפויים כמה שינויים באירוע המסורתי.

הוועדה המיוחדת שהוקמה לצורך הכנת ההשבעה בחרה בנושא: "הדמוקרטיה הנחושה שלנו: יצירת איחוד שלם יותר". בחירת הנושא מגיעה על רקע מגמות השיסוי בחברה האמריקנית, שהגיעו לשיאן בפריצת המון פורעים לקונגרס.

קהל מצומצם, מסיכות ואבטחה כבדה

בגלל מגבלות הקורונה ובצל החשש מאירוע ביטחוני, מספר המשתתפים בהשבעה יוגבל ויכלול רק את חברי הקונגרס, שכל אחד מהם רשאי לצרף אורח אחד.

ההשבעה עצמה תיערך בבמה שנבנתה במיוחד ויכולה להכיל עד 1,600 צופים. העבודה על הבמה החלה כבר ב-29 בספטמבר.

בשל החשש מאלימות של תומכי טראמפ ,הונהגו בהשבעה סידורי אבטחה כבדים מהרגיל, ועשרות אלפי חיילי המשמר הלאומי כבר פרוסים באזור כדי להבטיח שהאירוע יתנהל ללא הפרעות. ה-FBI אף קיים בדיקות רקע לכל אנשי המשמר הלאומי המשתתפים באבטחת ההשבעה, על מנת להבטיח כי לא יימצאו ביניהם כאלו העשויים להוות סכנה.

אזור הטקס סגור כבר תקופה ארוכה, והרחובות מסביב לו מאובטחים. בימים האחרונים נעצרו ברחבי וושינגטון מספר אנשים החשודים כי התכוונו להפריע לקיום האירוע.

46 שירים, עשרות מיליוני דולרים

עלות ההשבעה מגיעה לרוב לכ-100 מיליון דולר. למרות הערכות מוקדמות כי בגלל שהאירוע מצומצם יותר השנה ההוצאות יחתכו בחצי, הצורך בהגברת האבטחה הגדיל את הוצאות האירוע ולא ברור מה יהיה הסכום הסופי.

לרגל השבעת הנשיא ה-46 הורכבה רשימה של 46 שירים, שחלקם יושמעו בהשבעה.

אירועי ההשבעה החלו בשבת ונמשכו כל השבוע האחרון, אך בגלל נגיף הקורונה רוב האירועים הם וירטואליים ברובם.

ליידי גאגא על ההמנון

את הלילה האחרון יבלו ביידן ואשתו ג'יל כנהוג, בבית האירוח הנשיאותי בלייר האוס. באופן מסורתי נוהג הנשיא היוצא להיפגש עם הנשיא הנבחר בבוקר ההשבעה, אבל לאור סירובו של טראמפ להשתתף בטקס מפגש זה לא יתרחש. ביידן, הנשיא הקתולי השני בבית הלבן מאז ג'ו קנדי, צפוי ללכת למיסה קתולית בבוקר ההשבעה, ובזמן זה טראמפ כבר ימריא לטיסה אחרונה על האייר פורס 1 לפלורידה.

בטקס עצמו ינגנו תזמורות צבאיות את השיר "הריעו לקולומביה" (המנון סגן הנשיא) אחרי השבעת האריס, ואת השיר "הריעו לצ'יף" (המנון הנשיא) אחרי השבעת ביידן. טראמפ עצמו לא ישתתף כאמור, אך סגן הנשיא פנס יהיה באירוע, וכך גם הנשיאים לשעבר ביל קלינטון, ג'ורג בוש וברק אובמה, ונשותיהם. הנשיא ג'ימי קרטר לא ישתתף מאחר ומצבו הבריאותי אינו מאפשר לו להגיע.

את ההמנון תשיר ליידי גאגא, ואת שבועת האמונים תוביל אנדראה הול, נשיאת איגוד הכבאים בעיר סאות' פול, ג'ורג'יה, ולוחמת האש האפרו-אמריקנית הראשונה שקודמה לתפקיד קפטן בשירותי הכבאות וההצלה העירוניים.

בטקס יופיעו גם הזמרת ג'ניפר לופז והזמר גרת ברוקס. ביידן עצמו גם יישא נאום "מצב האומה", בו הוא צפוי לנסות שוב להציג מסר של פיוס עם כניסתו לתפקיד.

המילים שיגיד ביידן

טקסט השבועה מופיע במלואו בחוקת ארצות הברית: "אני נשבע בחגיגיות שאמלא בנאמנות את תפקיד נשיא ארצות הברית, ואעשה את הטוב שביכולתי כדי לשמור ולהגן על החוקה של ארצות הברית". למרות שאין זו חובה, רוב הנשיאים נשבעים על כתבי הקודש הנוצריים ומוסיפים בסוף השבועה "בעזרת האלוהים".

ביידן ישבע על תנ"ך שתחזיק אשתו והנמצא במשפחתו מאז 1893. האריס, שתהיה האשה הראשונה שמושבעת לסגנית נשיאה, תשבע על שני ספרי תנ"ך אותם יחזיק בעלה. מרגע זה יהפוך ביידן לנשיא ארצות הברית.

אחרי הטקס

לאחר הטקס יערך בחזית הבית הלבן מצעד של צבא ארצות הברית. לאחר מכן ימשיכו ביידן, האריס, ונשיאי ארצות הברית לשעבר לטקס זיכרון לחללים אמריקאים שנפלו לאורך השנים. לאחר מכן יתחיל מצעד ובו מופעי תרבות, שירים, נאומים ועוד.

בערב יערך נשף ההשבעה במתכונת מצומצמת, וירטואלית למחצה. את האירוע ינחה טום הנקס, ויופיעו בו מגוון אומנים מהשורה הראשונה: דמי לווטו, ג'סטין טימברלייק, ג'ון בו ג'ובי, ברוס ספריגסטין, פו פייטרס. השירים יבוצעו ממקומות סמליים ברחבי המדינה.

את הלילה יבלו ביידן ואשתו בבית הלבן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!