דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'ו ביידן

השבעת ביידן / העובדים העניים דורשים מביידן לממש את הבטחתו להעלאת שכר המינימום ל-15 דולר

תנועת 'נאבקים למען ה-15' הובילה שביתת עובדי מזון מהיר והפגנות, בדרישה מהנשיא הנבחר לממש את התחייבותו כבר בראשית הכהונה | "עכשיו זו ההזדמנות שלנו לעשות היסטוריה"

עובדת מקדונלד'ס בארה"ב בשביתה שהובילה תנועת 'נאבקים למען ה-15'. השביתה נערכה ב-15 ערים בדרישה מהנשיא הנבחר ג'ו ביידן לממש את התחייבותו להעלאת שכר המינימום ל-15 דולר, 15 בינואר 2020 (צילום: Fight for 15)
עובדת מקדונלד'ס בארה"ב בשביתה שהובילה תנועת 'נאבקים למען ה-15'. השביתה נערכה ב-15 ערים בדרישה מהנשיא הנבחר ג'ו ביידן לממש את התחייבותו להעלאת שכר המינימום ל-15 דולר, 15 בינואר 2020 (צילום: Fight for 15)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

השבעתו של ג'ו ביידן לנשיאות ארה"ב היום (רביעי) יכולה לסמן שינוי למיליוני אמריקאים שמשתכרים שכר מינימום. ביידן הביע את תמיכתו בעבודה המאורגנת ובעובדים המתקשים לשרוד משכר מינימום נמוך במהלך מסע הבחירות שלו לנשיאות, וכן כסגן הנשיא בממשל אובמה. בין היתר הוא התחייב לתמוך בהעלאת שכר המינימום הפדרלי מ-7.25 ל-15 דולרים לשעה. כעת, עם כניסתו לתפקיד, הוא נקרא על ידי העובדים לממש את הבטחותיו ולהכניס אותם לסדר היום של הממשל ב-100 הימים הראשונים לכהונתו.

בקמפיין הבחירות שלו הבטיח ביידן לחזק את מעמד הביניים, להגדיל אותו על ידי חיזוק האיגודים המקצועיים במגזר הפרטי והציבורי, ולאפשר לכל העובדים להתאגד באיגוד מקצועי ולנהל משא ומתן קיבוצי על זכויותיהם. ביידן גם הצהיר שיגביל את כוחם של תאגידים ביחס לעובדים, ויקדם חקיקה שתטיל על מנהלים תאגיד אחריות אישית להפרות של חוקי עבודה. אך ההבטחה הגדולה של ביידן לעובדים היא תמיכה בהעלאת שכר המינימום הפדרלי ל-15 דולר לשעה, מעל פי שניים מהשכר הנוכחי העומד על 7.25 דולר משנת 2009.

שכר המינימום הפדרלי תקף בכלל המדינות בארה"ב, ונקבע בחקיקה פדרלית על ידי בית הנבחרים והסנאט. עם זאת, מדינות בארה"ב יכולות לקבוע באמצעות בתי המחוקקים שלהן שכר מינימום גבוה יותר. גם ערים יכולות להעלות את שכר המינימום בתחומן.

ג'ו ביידן נפגש עם נציגי איגוד העבודה הלאומי של ארה"ב בפנסילבניה, במהלך הקמפיין לנשיאות (צילום: AP/Carolyn Kaster)
ג'ו ביידן נפגש עם נציגי איגוד העבודה הלאומי של ארה"ב בפנסילבניה, במהלך הקמפיין לנשיאות (צילום: AP/Carolyn Kaster)

בחמישי האחרון הציג ביידן את תוכניתו הכלכלית ליציאה ממשבר הקורונה, שעלותה הכוללת היא 1.9 טריליון דולרים. העלאת שכר המינימום הפדרלי ל-15 דולרים בשעה הייתה כלולה בתכנית, ועוררה התנגדויות גדולות ותקוות רבות. ההצעה הובילה הפגנות תמיכה ענקיות של עובדים ברחבי ארה"ב וביקורות מארגונים כלכליים, אנשי עסקים ועיתונות כלכלית ופוליטיקאים רבים.

פעילי תנועת 'נאבקים למען ה-15' (Fight for 15), שמובילה בעשור האחרון את הדרישה להעלאת שכר המינימום בארה"ב, קיימו הפגנות בסוף השבוע האחרון בדרישה מביידן לפעול במהירות למימוש הבטחתו.  האחרון התקיימה שביתת מחאה של עובדי מזון מהיר ב-15 ערים בארה"ב, בדרישה להעלאת שכר המינימום. בהודעת התנועה לפעילים ולעובדים נכתב כי "כעת, לאחר שיצאנו להצביע במיליונים למועמדים מקומיים שתמכו ב-15 דולר, מעולם לא היינו קרובים כל כך להעלאת שכר המינימום הפדרלי. רק הלילה, הנשיא הנבחר ביידן הצהיר שיהפוך את שכר המינימום של 15 דולר לשעה למרכיב מפתיח בתכנית המענה שלו למשבר הקורונה. עכשיו זו ההזדמנות שלנו לעשות היסטוריה. עכשיו זה הזמן ל-15 דולר לשעה, ולאיגוד."

ויכוח כלכלי ומוסרי

הקולות המתנגדים לתוכנית בייחוד בקרב הרפובליקנים, ואנשי עסקים, טוענים כי עלייה בשכר המינימום תוביל לאובדן מקומות עבודה וחשש מאינפלציה. ההיגיון מאחורי טענה זו הוא שאם עסק צריך לשלם שכר גבוה מידי הוא פשוט לא יעסיק מספר גבוה של עובדים. שהעבודה נמכרת כסחורה יקרה מידי זה עלול להוביל לסגירת עסקים. האינפלציה אמורה לקרות במידה ולכולם יש הרבה יותר כסף ממה שהסחורות נמכרות בהן, וכך זה יוריד את ערכו.

הפגנה של ארגון "נאבקים למען ה-15" בשיקגו, ארכיון (AP Photo/M. Spencer Green, File)
הפגנה של ארגון "נאבקים למען ה-15" בשיקגו, ארכיון (AP Photo/M. Spencer Green, File)

בנוסף לטיעונים אלו אומרים המבקרים כי שכר אחיד לכל ארה"ב לא תואם את ההבדלים ברמות החיים השונות בכלל המדינות בארה"ב, ולכן רמת שכר גבוהה אינה מתאימה.

התומכים בהעלאת שכר המינימום אומרים כי השכר כיום אינו מספיק כדי לחיות ממנו, וכי עליית השכר ל-15 דולרים תאפשר לעסקים להתקיים, ולצד זה רווחת העובדים תגדל ללא חשש מאינפלציה. בנוסף נשמעת הטענה כי כשאר יש לעובדים ברמות השכר הנמוכות יותר כסף, הם מוציאים יותר כסף, ועל כן דווקא מעודדים את הכלכלה ומגדילים אותה.

שמונה שנים של מאבק הובילו לשינוי תודעתי

הקולות שנשמעו מרחבי ארה"ב בעקבות כוונותיו של ביידן להכליל את שכר המינימום בתוכנית החירום הכלכלית ליציאה ממשבר הקורונה הם ביטוי לתהליכים המתרחשים בשטח בארה"ב בשמונה השנים האחרונות. שתי מגמות סותרות קרו באותו זמן בארה"ב בשמונה השנים האחרונות – גדילתם של התאגידים, לצד התחזקות כוח העבודה המאורגן.

כוחם של תאגידים עלה בצורה משמעותית והם מחוללי מקומות העבודה החדשים. תאגידים כמו מקדונלד'ס, וולמארט ואמזון מספקים עבודה למיליוני אמריקאים בשכר מינימום, ללא אופק תעסוקתי והתפתחות מקצועית. צורת פעולתם של התאגידים ופריסתם הרחבה יוצרת אלפי קבלני משנה, זכיינים וצורות העסקה מורכבות שמגבילות את כוחם של העובדים להתאגד תחת מעסיק אחד, ובכך מגדילה את כוחם של התאגידים מול העובדים, שאינם יכולים להתאגד מולם בארגון אחד.

צמיחתם של תאגידים אלו הצמיחה גם מעמד עובדים חדש ורחב של עובדי שכר מינימום, ששכרם אינו מספיק על מנת לסגור את החודש. לפני כשמונה שנים הוקמה תנועת עבודה סוחפת בשם "נאבקים למען ה-15", בתמיכת איגוד נותני השירותים SEIU. התנועה דוגלת בהעלאת שכר המינימום ל-15$, ובזכות של עובדים להתאגד גם בצורות העסקה מורכבות של תאגידים ומותגי ענק.

לתנועת 'נאבקים למען ה -15' הישגים רבים כמו העלאת שכר המינימום ל 15$ ב 7 מדינות בארה"ב : קליפורניה, מסטצ'וסס, מרילנד, ניו ג'רזי, אלינוי, קונטיקט ופלורידה, וגם בערים גדולות כמו ניו יורק, סאן פרנסיסקו וסיאטל. בנוסף היא הצליחה ליצור תקדים ולגרום למועצה הלאומית לעבודה – הערכאה העליונה בנושא יחסי עבודה בארה"ב – להכיר במקדונלד'ס כמעסיק אחד, ולא להתייחס אליו כעשרות אלפי זכיינים יחידים. ההחלטה אמנם התהפכה כאשר ממשל טראמפ שינה את הרכב הוועדה, אבל הדרך לשינוי כבר נסללה.

ההישג הגדול ביותר של התנועה הוא השינוי התודעתי שחוללה בארה"ב. בתחילת מאבקה, הדרישה לשכר מינימום כפול משכר המינימום הפדרלי נראתה רחוקה, בלתי אפשרית, ואף הזויה. מאבק ארוך ועיקש, הכולל התאגדויות מהשטח של עובדים לתנועה חברתית חזקה, יצר שינוי תודעתי גדול ששיאו בהשבעת נשיא בארה"ב שהבטיח להכפיל את שכר המינימום באופן חוקי לכולם.

אם ביידן יקיים את הבטחותיו זהו ניצחון ענק למיליוני עובדים אמריקאים, שהתנועה החברתית שיצרו חוללה שינוי במציאות חייהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!