דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

השבעת ביידן / שרת האוצר הנכנסת של ג׳ו ביידן: ״לפעול בגדול להמרצת המשק, סיוע של 1.9 טריליון דולר״

נגידת הפד לשעבר אמרה שבתנאים הנוכחיים התועלת בהגדלת החוב גדולה מהנזק | דבריה של ילן מסמנים התרחקות מהתפיסות שאפיינו את המדיניות הכלכלית בוושינגטון בעשורים האחרונים

ג'נט ילן, מועמדותו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לשר האוצר נואמת, 1 דצמבר 2020. (צילום: AP/Andrew Harnik)
ג'נט ילן, מועמדותו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לשר האוצר נואמת, 1 דצמבר 2020. (צילום: AP/Andrew Harnik)
יונתן קירשנבאום

שרת האוצר הנכנסת של ארה"ב ג'נט ילן אמרה כי על ביידן "לפעול בגדול" כדי ליישם את תכנית הסיוע למשק שהוצג לפני שבוע, על אף הגידול בחוב שיגרם כתוצאה מכך.

בשימוע שנערך בסנאט לקראת אישור תפקידה אמרה ילן ש"הדבר הכי חכם שאנחנו יכולים לעשות עכשיו הוא לפעול בגדול". נגידת הבנק הפדרלי לשעבר אמרה את הדברים על רקע הצגת תכנית הסיוע של ביידן על סך 1.9 טרילון דולר, והכוונה להציג תכנית נוספת להמרצת המשק. ילן אמרה שהתועלת שמגיעה מהוצאה מוגברת כדי להתמודד עם תוצאות משבר הקורונה עולה על הנזק הפוטנציאלי שיגרם מעלייה ביחס חוב התוצר.

דבריה של ילן מסמנים התרחקות מהתפיסות שאפיינו את המדיניות הכלכלית בוושינגטון בעשורים האחרונים, ורומזים לכך שממשל ביידן מתכוון להחזיר את המשק האמריקאי למסלול התאוששות דרך הרחבה פיסקלית משמעותית. "אני מאמינה שהתועלת תגבר באופן משמעותי על הנזקים, בייחוד אם נדאג לאותם אנשים שכבר תקופה רבה מתקשים להתמודד עם המציאות הכלכלית" היא אמרה.

ג'נט ילן, במהלך השימוע לכניסתה לתפקיד שרת האוצר של ארה"ב (צילום: AP Photo/Andrew Harnik, Pool)
ג'נט ילן, במהלך השימוע לכניסתה לתפקיד שרת האוצר של ארה"ב (צילום: AP Photo/Andrew Harnik, Pool)

מינוייה של ילן, יחד עם  מינויים כלכליים נוספים של ביידן, מאותת מוכנות להיפרד מ"קונצנזוס וושינגטון" לפיו יש לשמור על רמות גירעון וחוב נמוכים גם על חשבון פוטנציאל הצמיחה. על פי הצהרותיו מתכנן ביידן ולצאת לתכנית תמרוץ מאסיבי במטרה להחזיר את המשק לתעסוקה מלאה באמצעות הוצאה של כ-4 טריליון דולר בקדנציה הראשונה.

הטון הכלכלי של ביידן שונה באופן מהותי מאלו של קודמיו, כולל את הנשיא אובמה שתחתיו כיהן כסגן. "המחקר הכלכלי מאשר לנו שבתנאי משבר כמו אלו ששורים במשק היום, בייחוד בזמנים של ריבית נמוכה כל כך, הוצאה ממשלתית גרעונית תעזור לכלכלה, גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך" אמר ביידן מוקדם יותר החודש, והדגיש את החשיבות בביצוע יעיל ומהיר של התכנית הפיסקלית כדי להחזיר אנשים לעבודה כמה שיותר מהר ו"להפחית את הצלקות ארוכות הטווח שעלולות להיגרם לכוח העבודה האמריקאי".

אם הנשיא ביידן אכן יוציא לפועל את התכנית, מדובר יהיה בשינוי דרמטי במדיניות ניהול המשברים הכלכליים בארה"ב בכלל, ובמפלגה הדמוקרטית בפרט. בעקבות המשבר הפיננסי של 2008, שנחשב בזמנו למשבר החמור ביותר מאז סוף מלחמת העולם השנייה, הממשל האמריקאי שנשלט על ידי המפלגה הדמוקרטית אישר חבילה פיסקלית הגודל של כ-800 מיליארד דולר בלבד. זאת לעומת התכניות הפיסקליות שכבר אושרו על ידי ממשל טראמפ שעומדים על כמעט 3 טריליון דולר, בנוסף לאלו שהבטיח ביידן ליישם שאמורים להגיע לכמעט 4 טריליון נוספים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!