דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת הקורונה

כלכלת הקורונה / נתון מפתיע: חסכונות משקי הבית בארה״ב דווקא עלו בצורה חדה במשבר הקורונה

המגמה הזו התאפשרה בזכות תכניות הסיוע של ממשל טראמפ שנאמדו ב-3 טריליון דולר, ומנעו בין היתר פיטורים של 12 מיליון אמריקאים

עובדים בארה"ב (צילום: REUTERS/Mike Segar)
עובדים בארה"ב (צילום: REUTERS/Mike Segar)
יונתן קירשנבאום

חסכונות משקי הבית בארה״ב עלו בצורה חסרת תקדים בזמן משבר הקורונה. כך לפי נתונים שמתפרסמים ב״דיילי שוט״ (The Daily Shot). לאחר צניחה של החסכונות החל מאמצע שנות ה-80 ועד שנת 2000, הם גדלו בהתמדה למעט ירידות אחרי משבר 2008, וב-2016. הנתון המפתיע הוא שדווקא במשבר הכלכלי הגדול שהביאה איתה המגיפה, החסכונות של האמריקאים מצויים בעלייה חדה.

מזומנים, פיקדונות והפקדות חיסכון של משקי הבית בארה"ב (כאחוז מהתמ"ג 1950-2020) (מקור: Macrobond,ING)
מזומנים, פיקדונות והפקדות חיסכון של משקי הבית בארה"ב (כאחוז מהתמ"ג 1950-2020) (מקור: Macrobond,ING)

המגמה הזו יכולה לנבוע בין היתר מחסכון בהוצאות של האמריקאים, אבל אי אפשר שלא לשייך אותה לתכניות הסיוע הנרחבות של ממשל טראמפ במהלך המשבר. האבטלה בארה״ב עמדה בחודש אפריל על 14.7%. עשרות מיליוני בני אדם. הממשל הפדרלי הגיב למשבר בעוצמה כבר בתחילתו, והשקיע כמעט 3 טריליון דולר בסיוע ישיר למשק.

על פי הערכות הבנק הפדרלי של ארה״ב, תכנית המענקים והסיוע לעסקים שנכללה במסגרת חבילת הסיוע הראשונה בחודש מרץ הצליחה למנוע פיטורים של כ-12 מיליון עובדים, ולשמור על כך שרמת הכנסתם תהיה כמו זו שלפני המשבר.

תוספת שהעניקה חבילת הסיוע לדמי האבטלה בגובה של 600 דולר בחודש, יחד עם תשלום ״צ׳ק לכל אזרח״ על סך 1,200 דולר, הצליחו לבלום חלק מהפגיעה הכלכלית שהכתה בכ-20 מיליון מובטלים חדשים, ולמנוע נפילה ברמת הצריכה שלהם. בכך נמנע גם משבר ביקושים עמוק שיכול היה להביא לסחרור של המשק האמריקאי וכלכלת העולם כולה.

לתכנית ה״צ׳ק לכל אזרח״ היתה ככל הנראה תרומה לעלייה משמעותית ברמות החיסכון של משקי הבית בארה״ב. על פי סקר שערך הבנק הפדרלי, אחרי הסבב הראשון של תשלום המענקים, כ-36% מהסכום שניתן על ידי ממשלת ארה"ב לאזרחיה הושקע בתכניות חיסכון. 35% מהסכם הלך להחזר חובות קיימים. ו-18% הושקע בצריכת שירותים ומוצרים חיוניים.

בשלב הראשון, היה לסיוע הממשלתי השפעה חיובית אפילו על צמצום שיעורי העוני, בעקבות עלייה ברמת ההכנסה של חלק מהאמריקאים. על פי מחקר שנערך באוניברסיטת שיקגו, שיעור העוני בארה"ב ירד מ-10.9% בפברואר ל-8.6% בחודשים מרץ-אפריל. עם זאת, ככל שהלכה ומוצתה תכנית הסיוע, שיעור העוני עלה ובנובמבר כבר דווח על 11.7% עניים.

הפערים הכלכליים בארה״ב עוד רחוקים מלהצטמצם. תכניות הסיוע חיזקו גם את בעלי ההכנסות הגבוהות בארה״ב, שברובם גם יכלו להמשיך ולעבוד מהבית ולמצוא פתרונות בהעדר מערכת חינוך מתפקדת.

סקר שערך ״בנק אוף אמריקה״ מעלה שבקרב בעלי ההכנסה השנתית של מעל ל-125 אלף דולר, 51% מהנשאלים העידו שמצב החסכונות שלהם השתפר לעומת השנה הקודמת. רק 19% ענו שמצבם הפך גרוע יותר.

לעומת זאת, 47% מהנשאלים בקרב העניים ביותר, בעלי הכנסה של פחות מ-50 אלף דולר בשנה, העידו שמצב החסכונות שלהם הפך לגרוע יותר. הם שחקו את החסכונות שלהם כדי לשרוד את המשבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!