דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מערכת הבריאות

מערכת הבריאות / משרד הבריאות לבתי החולים הציבוריים: למרות המשבר התקציבי, עליכם לקלוט את כלל החולים

מנכ"ל המשרד חזי לוי הודיע למנהלי הדסה, שערי צדק ו-5 בתי חולים נוספים כי סירובם לקלוט חולים ממד"א מנוגד לנהלי המשרד ו"אינו תקף" | לדבריו, הוא ושר הבריאות אדלשטיין עוסקים באינטנסיביות במציאת פתרון

הפגנת בתי החולים הציבוריים מול משרד האוצר. (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת בתי החולים הציבוריים מול משרד האוצר. (צילום: דוד טברסקי)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל משרד הבריאות, חזי לוי, הודיע הערב (חמישי) למנהלי בתי החולים שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ושלושת בתי החולים בנצרת כי למרות המשבר התקציבי שהם חווים, עליהם לקלוט את כלל החולים שיופנו אליהם באמבולנסים של מגן דוד אדום. לוי התייחס להודעת מנהלי בתי החולים לפיה החל מראשון הקרוב לא יקלטו חולים מאמבולנסים של מד"א, למעט מקרי חירום. לדברי לוי, ההודעה מנוגדת לנהלי משרד הבריאות והיא "חסרת תוקף".

לוי ציין כי הוא ושר הבריאות, יולי אדלשטיין, עוסקים באופן אינטנסיבי במציאת פתרון למשבר, אך אינו יכול להסכים ל"ניהול משא ומתן על גב החולים".

המנהלים הודיעו היום (חמישי) למגן דוד אדום, כי לא יקבלו חולים מאמבולנסים החל מיום ראשון, עקב מחסור בציוד ובמשאבים. הצמצום בקבלת החולים מגיע ממשבר תקציבי חמור אליו נכנסו בתי החולים עקב הקורונה, ומקפאון במשא ומתן עם האוצר למציאת פתרונות.

בפנייה למנכ"ל מד"א, אלי בין, נכתב כי: ״בעקבות מחסור חמור בציוד ותרופות, הרינו להודיעך כי החל מיום א' ה-24.1.2021 בשעה 06:00 לא ניתן יהיה להפנות אלינו כלל אמבולנסים וחולים שאינם מוגדרים כזקוקים לטיפול מציל חיים, לרבות מקרי קורונה״.

מנהלי בתי החולים פנו היום (חמישי) לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה להתערב באופן מיידי במשבר על מנת למנוע את קריסת בתי החולים.​ הבוקר הפגינו מאות עובדים מבתי החולים הציבוריים מול משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה בדרישה לפתרון מיידי למשבר.

"עצוב שאנחנו נאלצים להפגין במקום לטפל בחולים"

כ-400 עובדים בבתי החולים הציבוריים הפגינו הבוקר מול משרד ראש הממשלה בירושלים בדרישה לפתרון המצוקה התקציבית שלהם. לדברי מנהלי בתי החולים, המשא ומתן עם משרד האוצר תקוע בימים האחרונים, בעוד בתי החולים לא יוכלו לשלם את משכורות העובדים ואת התשלומים הנדרשים לספקים.

מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, אמר בהפגנה: "עצוב שאנחנו נאלצים להמשיך להפגין נגד מדיניות ממשלה שלא מאפשרת לנו להמשיך לטפל בחולים. אנחנו מבקשים שיאפשרו לנו להמשיך לטפל בחולים במוקדי הקורונה המרכזיים. אל תסתכלו עלינו מהחלונות כשאנחנו מוחים. אנחנו רואים בעיניים כלות איך הציוד שלנו הולך ואוזל, והמשמעות שיש לכך בטיפול בחולים".

מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, אמר בהפגנה: "עצוב שאנחנו נאלצים להמשיך להפגין נגד מדיניות ממשלה שלא מאפשרת לנו להמשיך לטפל בחולים. אנחנו מבקשים שיאפשרו לנו להמשיך לטפל בחולים במוקדי הקורונה המרכזיים. אל תסתכלו עלינו מהחלונות כשאנחנו מוחים. אנחנו רואים בעיניים כלות איך הציוד שלנו הולך ואוזל, והמשמעות שיש לכך בטיפול בחולים".

הפגנת בתי החולים הציבוריים מול משרד האוצר. (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת בתי החולים הציבוריים מול משרד האוצר. (צילום: דוד טברסקי)

כוכי רחמים, מהצוות הרפואי בבית החולים שערי צדק, אמרה ל'דבר': "הצוותים עובדים יומם ולילה, נותנים את הנשמה וביבי לא רואה את זה. מחלוקות הקורונה שלנו מלאות עד אפס מקום, הצוותים קורסים אבל ממשיכים לתת מעצמם ואנחנו גם לא נפסיק, אבל זו תחושה של הפקרות".

"המשבר חידד מצוקות של עשרות שנים"

היקף הגרעונות של שבעת בתי החולים – הדסה, שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ובתי החולים בנצרת – עומד על מאות מיליוני שקלים. ברביעי השבוע החלו בתי החולים לצמצם פעילות אלקטיבית. במשרד האוצר כינו את דרישות בתי החולים להשוואת תקציביהם "בלתי סבירות" והוסיפו כי לא ניתן לערוך שינויי עומק בתקופת בחירות וממשלת מעבר.

בבתי החולים מדגישים כי המצוקה הכלכלית שלהם החריפה עקב הקורונה, אך נובעת מחוסר שוויון מובנה באופן התקצוב שלהם לעומת בתי החולים הממשלתיים ואלו שבבעלות קופות החולים. ההחזר לבתי החולים עבור שירותי בריאות שכלולים בסל הבריאות אינו מכסה את כלל העלויות, אך בתי החולים שבבעלות הממשלה וקופות החולים מקבלים השלמה לגרעון שנוצר להם, בעוד בתי החולים הציבוריים נאלצים למצוא בעצמם את המקורות למימון הגרעון.

הפגנת בתי החולים הציבוריים מול משרד האוצר. (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת בתי החולים הציבוריים מול משרד האוצר. (צילום: דוד טברסקי)

"משבר הקורונה חידד מצוקות של עשרות שנים, והוא יישכח כשמאבק הקורונה יתחיל להסתיים", אמר ל'דבר' ד"ר ספי מנדלוביץ, סמנכ"ל רפואה בשערי צדק, "האופן שבו בתי החולים הציבוריים מתוקצבים על ידי המדינה שם אותם בסיטואציה בלתי אפשרית. זה מנגנון תקצוב בחסר, שהדרך היחידה להתגבר עליו היא הגברת התקצוב מהמדינה".

מנדלוביץ מדגיש את המחירים: "בשביל לא לקרוס כלכלית אתה מעסיק פחות רופאים ואחיות, ורוכש פחות ציוד. "אם תהיה לנו מחלקת קורונה חדשה, לא ישפו אותנו."

לדבריו, גם בבתי החולים האחרים שותפים לדרישתם לשוויון בתקצוב. "לכל בתי החולים יש מצוקות, אבל יש סולידריות מלאה. הטענה הצודקת היא לא 'למה נותנים לממשלתיים יותר', אלא שהתקצוב צריך להיות שוויוני".

כוכי רחמים, אחות בבית החולים שערי צדק, אמרה ל'דבר': "הצוותים עובדים יומם ולילה, נותנים את הנשמה וביבי לא רואה את זה. מחלוקות הקורונה שלנו מלאות עד אפס מקום, הצוותים קורסים אבל ממשיכים לתת מעצמם ואנחנו גם לא נפסיק, אבל זו תחושה של הפקרות".

שר הבריאות תומך, אך תלוי באוצר

שר הבריאות יולי אדלשטיין ביקר אתמול במאהל המחאה והביע תמיכה במאבק בתי החולים הציבוריים. לדבריו, מתקיים שיח בין משרד הבריאות למשרד האוצר שיכול להביא לפתרון המצוקות. "מבחינתי אין הבדל בין בתי חולים ציבוריים, ממשלתיים או של קופות החולים – צריך לטפל בכולם", אמר אדלשטיין, "אמרתי בתחילת תפקידי במשרד הבריאות שאני מניח שאם נשאל מאושפזים אם הגיעו לבית חולים ציבורי, ממשלתי או של קופת חולים, רובם לא יידעו את התשובה. אנחנו אותה מערכת."

אדלשטיין אמר כי יחתור לפתרון עומק של הבעיה: "״המאבק שלכם צודק וכולנו מזדהים איתו. אנחנו מבינים שאתם לא רוצה לפתור אותו בפלסטר, גם אם זה יהיה הפלסטר הכי טוב. אני אפעל בממשלה על מנת להגיע לפתרון הטוב ביותר״. לדבריו, "לא פשוט לי. לא בגלל שאני שר בממשלה, אלא כי אני רואה את הבעיה האמיתית שקיימת ונטפל בזה. כמו שאתם יודעים בחודשים האחרונים אנחנו פועלים כדי לפתור את הבעיות. אנחנו מדברים עם האוצר מתוך רצון להגיע לפתרונות. אנחנו במומנטום, אמשיך במאמצים שלי ומקווה שנביא גם לתוצאות".

במשרד האוצר אמרו אתמול (רביעי) על המשא ומתן: "משרד האוצר קיים בימים האחרונים מספר ישיבות עם בתי החולים הציבוריים והציע פתרונות למצוקות המידיות עמן הם מתמודדים. מנהלי בתי החולים הציבוריים בחרו שלא לקבל את ההצעות ולהמשיך בדרישות לשינויים מבניים, שאינם ניתנים לביצוע בתקופת ממשלת מעבר וללא תקציב מדינה מאושר. אם לא די בכך, הציעו מנהלי בתי החולים הציבוריים דרישות בלתי סבירות דוגמת עצירת הבנייה באיכילוב ולקיחת תקציבים מבתי החולים אחרים במטרה לסייע להם. אנחנו קוראים לבתי החולים לפעול באחריות בעת הזו, לשוב ולדון במטרה למצוא מענה לצרכים המיידים של בתי החולים לאור משבר הקורונה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!