דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בתי החולים הציבוריים

מערכת הבריאות / בלי פתרון למשבר התקציבי: 6 בתי חולים הפסיקו לקבל חולים באמבולנסים, למעט מקרי חירום

שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ו-3 בתי החולים בנצרת מצמצמים פעילות עקב גירעונות כבדים, ומוחים על אפליה בתקצובם | בלניאדו נדחו כמחצית מהניתוחים | פגישת מו"מ עם האוצר בחמישי הסתיימה ללא תוצאות

אנשי צוות רפואי בבית החולים שערי צדק בירושלים. 31 במרץ (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
אנשי צוות רפואי בבית החולים שערי צדק בירושלים. 31 במרץ (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

בתי החולים הציבוריים שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ו-3 בתי החולים בנצרת לא יקבלו חולים מאמבולנסים של מד"א החל מהבוקר (ראשון), מלבד מקרים מצילי חיים. בתי החולים הודיעו שהם מצויים במשבר תקציבי חמור שאינו מאפשר לרכוש ציוד, לשלם לספקים ולהפעיל את בתי החולים בצורה תקינה, ונאלצים לצמצם גם בפעילות רפואית אלקטיבית.

בתי החולים הציבוריים מופעלים על ידי גופים ציבוריים, בניגוד ליתר בתי החולים שמופעלים על ידי הממשלה או קופות החולים. הם מצויים בגרעונות של מאות מיליוני שקלים, עקב הוצאות עודפות שחייב משבר הקורונה, לצד אפליה בתקצובם הממשלתי  – הממשלה אינה מכסה את הגרעונות שנוצרים להם עקב תקצוב חסר על שירותי בריאות הכלולים בסל הבריאות, לעומת בתי החולים שבבעלות הממשלה וקופות החולים, שמקבלים כיסוי לגרעון.

הבעייה החריפה עקב הקורונה, ומשא ומתן שנערך עם משרדי האוצר והבריאות בשבועיים האחרונים לא הניב פתרון עד כה. ובאוצר כינו את דרישות בתי החולים 'בלתי סבירות'.

מנהלי בתי החולים הציבוריים במחאה מול משרד האוצר (צילום: מאבק בתי החולים הציבוריים)
מנהלי בתי החולים הציבוריים במחאה מול משרד האוצר (צילום: מאבק בתי החולים הציבוריים)

משמעות הצעד של בתי החולים היא שחולים לא דחופים יופנו לבתי חולים אחרים באזור. בפנייה למנכ"ל מד"א, אלי בין, מחמישי שעבר, כתבו מנהלי בתי החולים: ״בעקבות מחסור חמור בציוד ותרופות, הרינו להודיעך כי החל מיום א' ה-24.1.2021 בשעה 06:00 לא ניתן יהיה להפנות אלינו כלל אמבולנסים וחולים שאינם מוגדרים כזקוקים לטיפול מציל חיים, לרבות מקרי קורונה״.

בין בתי החולים הציבוריים שנאבקים על שוויון בתקצוב נמצא גם בית החולים הדסה בירושלים, שנמצא אף הוא במשבר אך הודיע שלא יצטרף למהלך של השבתה.

בחמישי האחרון הסתיימה ללא תוצאות פגישת מנהלי בתי החולים הציבוריים עם משרד האוצר. מנהלי בתי החולים ביקשו להמשיך את המו״מ, אך פקידי האוצר סירבו לכך.

בהודעה שפרסמו מנהלי בתי החולים הם קראו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר האוצר, ישראל כ"ץ, להתערב באופן מידי ולסיים את המו״מ. בחמישי האחרון הפגינו מאות עובדים בבתי החולים מול משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה בירושלים.

משרד הבריאות: "ניהול משא ומתן על גב החולים"

מנכ"ל משרד הבריאות, חזי לוי, הודיע בחמישי למנהלי בתי החולים כי למרות המשבר התקציבי שהם חווים, עליהם לקלוט את כלל החולים שיופנו אליהם באמבולנסים של מגן דוד אדום. לדברי לוי, הודעת בתי החולים מנוגדת לנהלי משרד הבריאות והיא "חסרת תוקף". לוי ציין כי הוא ושר הבריאות, יולי אדלשטיין, עוסקים באופן אינטנסיבי במציאת פתרון למשבר, אך אינו יכול להסכים ל"ניהול משא ומתן על גב החולים".

מנהלי בתי החולים אומרים כי לא מדובר בצעד שהוא חלק מהמשא ומתן, אלא בחוסר יכולת ממשי להפעיל את בתי החולים בצורה מלאה.

50% מהניתוחים בבית החולים לניאדו בוטלו

בבית החולים לניאדו צומצמה במעל למחצית הפעילות האלקטיבית במערך המכונים ומרפאות החוץ, וכן הפעילות הניתוחית לניתוחים שאינם דחופים. נתוני השבוע האחרון מלמדים כי כ-35% מהפעילות במערך המכונים ומרפאות החוץ נדחו לתאריך לא ידוע. כמו כן, כ-50% מהפעילות הניתוחית שאיננה דחופה נדחתה גם היא לתאריך לא ידוע.

נדב חן, מנכ"ל לניאדו: "אנחנו מחויבים לשמור על מלאי החירום שלנו עבור טיפולים מצילי חיים. במשבר התקציבי בו נתון בי"ח לניאדו, יחד עם שאר בתי החולים הציבוריים, נעצרו אספקות של תרופות, ציוד מתכלה ועוד. המשמעות של עצירת האספקות הינה צמצום הפעילות שאיננה דחופה. אני, כמנכ"ל בית חולים במדינת ישראל, חש בושה שאני נאלץ להורות על צמצום הפעילות בעקבות בעיות תקציב. אני קורא לראש הממשלה ושר האוצר להתערב מידית במשבר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!