דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

חיסון לקורונה / "כללית" תרחיב ממחר (ב') את מבצע החיסונים גם לתושבי הכפרים הלא מוכרים בנגב

ד"ר פואד א-סאנע, מנהל מינהלת נגב דרומי ב'כללית' מספר על הקושי להביא חיסונים ליישובים ללא חשמל, על ההתמודדות עם תאוריות קונספירציה ועל שיתוף הפעולה החיוני עם ההנהגה המקומית והמתנדבים: "הצוותים שלנו עובדים מסביב לשעון"

اللقاحات في سيغيف شالوم (الصورة: الناطقة باسم لينور أللوف كلاليت)
اللقاحات في سيغيف شالوم (الصورة: الناطقة باسم لينور أللوف كلاليت)
יניב שרון

בעקבות אחוז המתחסנים הנמוך בקרב האוכלוסייה הבדואית בנגב, יזמה קופת חולים כללית, בשיתוף הרשויות המקומיות ומתנדבים, מבצע רחב היקף שמטרתו לעודד ולאפשר התחסנות. ממחר (שני) יתבצעו חיסונים גם בחלק מהכפרים הלא מוכרים, וזאת בהמשך למבצע החיסונים בקרב האוכלוסייה הבדואית בנגב שנפתח לפני כחודש עם הקמתו של מרכז החיסונים ברהט.

אחוז ההתחסנות הנמוך, הנובע בחלקו מקושי ממשי להגיע למרכזי החיסון ביישובי הקבע, ובחלקו מתפוצתו של מידע כוזב אודות החיסון, נמצא בעליה מתונה. למרות זאת, האוכלוסייה הבדואית בנגב היא מן הקבוצות בהן שיעור ההתחסנות הוא הנמוך בישראל.

על פי נתוני קופת חולים כללית, לפני סוף השבוע עמד שיעור המתחסנים בקרב הבדואים בנגב על 6% לעומת 24.5% באוכלוסייה הכללית. מתחילת המבצע עד לסוף השבוע התחסנו למעלה מ-12 אלף מטופלים (מנות ראשונות ושניות). 37.7% מבני ה-60 ומעלה במגזר הבדואי בנגב התחסנו, לעומת 73.7% בכלל מחוז דרום של קופת חולים כללית (הכולל את כל יישובי הנגב והערבה למעט אילת).

70% מהמתחסנים במוקד רהט – יהודים

ד"ר פואד א-סאנע, מנהל מינהלת נגב דרומי במחוז דרום של קופת חולים כללית, מספר שכשנפתח מוקד החיסונים ברהט לפני כחודש, גילו בקופת החולים כי קרוב ל-70% מהמתחסנים היו מהיישובים היהודיים מסביב. "אנחנו מושכים בכוח אנשים להתחסן", הוא אומר. "ראשית, יש לנו מידע על המתחסנים לפי הקריטריונים של משרד הבריאות. כל הזכאים לחיסון מקבלים הודעת SMS. אחר כך מתקשרים אליהם אחד אחד ומוודאים מי יגיע לקבל חיסון".

דר פואד א-סאנע מנהל מנהלת הנגב הדרומי במחוז דרום בכללית. "ישנה עליה באחוז המתחסנים כל הזמן" (צילום: אלבום פרטי)
דר פואד א-סאנע מנהל מנהלת הנגב הדרומי במחוז דרום בכללית. "ישנה עליה באחוז המתחסנים כל הזמן" (צילום: אלבום פרטי)

את הטלפונים האישיים למטופלים מבצעת עמותת 'ינאביע' בראשות מוחמד אלנבארי מחורה, שפועלת במטרה לעודד אנשים להתחסן. "30 מתנדבים מתקשרים למטופלים, מפיצים מידע מבוסס ואמין, נותנים מענה לשאלות ומנגישים מידע בפיקוח של קופת החולים".

לדברי א-סאנע, אחד הגורמים שמשפיעים על מספר המתחסנים הנמוך הוא הפצתן של תאוריות קונספירציה ומידע כוזב אודות החיסונים. "יש אנשים 'מומחים' שמתריעים מפני החיסונים. התרעות שאין להן אחיזה במציאות. תאוריות קונספירציה נפוצות באוכלוסייה במעמד סוציו-אקונומי נמוך ובעלת השכלה נמוכה. יש חוסר אמון כלפי הממסד ורמת ידע ומודעות נמוכים ברשתות החברתיות, שם התוכן השלילי מקבל כנפיים".

הוא מסביר כי אמינות המידע היא מפתח לשיתוף פעולה של האוכלוסייה. "ברשויות מקומיות שנטלו חלק במאמץ והצוותים שלהם הפיצו מידע אמין, אחוז המתחסנים הרבה יותר גבוה ממקומות בהם הרשות המקומית לא היתה פעילה. בירוחם ודימונה המועצות התגייסו ואחוז המתחסנים הוא הגבוה בארץ. הן אפילו נשאו בעלות הבאת המתחסנים והבאת המרותקים למרכזי החיסונים. אפשר להתחסן אפילו מבלי לצאת מהרכב.

ברשויות מקומיות שנטלו חלק במאמץ והצוותים שלהם הפיצו מידע אמין, אחוז המתחסנים הרבה יותר גבוה ממקומות בהם הרשות המקומית לא היתה פעילה"

"ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבאן, פעיל ביותר במניעת הקורונה ובהבאת האנשים לחיסון. גם ראש מועצת תל שבע, עומר אבו רקייק, אח במקצועו, הוא פעיל מאוד. ביישוב בעל רמה סוציו-אקונומית נמוכה הוא הגיע לאחוז מתחסנים גבוה. בחורה, ראש המועצה, חבס אל עטאוונה, הופיע ושלח הודעות שמעודדות חיסון. הוא פתח ערב שאלות ותשובות עם אנשי מקצוע לעודד חיסונים. המספרים עדיין נמוכים. אבל זה מדגיש את מקומה של המנהיגות המקומית ואנשי הדת”.

"אי אפשר להנגיש חיסונים לכל פינה"

בעיה נוספת עמה מתמודדים צוותי הבריאות והרשויות בנגב וביישובים הלא מוכרים בפרט, היא תנאי האחזקה והשימוש החריגים שדורשים החיסונים. "זה בעייתי להנגיש את החיסון במרפאה ללא תשתית חשמל קבועה. החיסון נשמר במקרר מרכזי ב-70 מעלות מתחת לאפס. מוציאים את החיסון לשמונה מעלות מתחת לאפס ותחת ניטור קפדני מעבירים למוקדים. דרוש במרפאה גנרטור לגיבוי וכן מקרר לגיבוי. בכל מקרר ישנן שתי ערכות ניטור טמפרטורה מלבד מערכת הניטור של המקרר עצמו. בכל חריגה קטנה האחראי צריך לבוא ולבדוק, כי בכל חריגה החיסונים יושמדו. אי אפשר להנגיש חיסונים לכל פינה. חיסון שמגיע בשמונה בבוקר צריך להסתיים עד השעה שתיים בצהריים”.

עם זאת, למרות הקושי הלוגיסטי, הצליחו, בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות, לפתוח עוד שישה מוקדי חיסון ביישובי הקבע: חורה, לקיה, תל שבע, כסיפה, שגב שלום, וערוער. ביום שני ייפתח מוקד בביר הדאג’ שיפעל במשך כל השבוע וצפויים להיפתח מוקדים גם בדרג’את, באל הוואשלה ובאבו כף.

"ישנה עליה באחוז המתחסנים כל הזמן", אומר א-סאנע. "הגענו לכמות מתחסנים שתואמת את מספר החיסונים. אם לא מגיעים מספיק מתחסנים אנו קוראים למתחסנים שאינם ברשימה כמוצא אחרון. זאת אחרי שחיסנו את הזכאים להתחסן. עד עכשיו יש כמות השמדה קטנה ביותר. אנשים לא ממתינים לחיסון יותר מ-24 שעות, למעט בסופי שבוע. הפעלנו מוקד חיסונים במהלך סוף השבוע. אנו מגמישים את שעות הפעילות. הצוותים שלנו עובדים מסביב לשעון. לא הגענו למספרים הרצויים, אך סך הפעולות תרמו למגמה החיובית. אנחנו צריכים להמשיך לפעול על מנת להגן על האוכלוסייה".

מארגון 'עדאלה' נמסר על הרחבת החיסונים גם לכפרים הלא מוכרים: "זה צעד בדרך הנכונה, אך אין זה מספיק מכיוון שמרפאות אלו מספקות שירותי בריאות למאות תושבים ערבים בנגב. אלפי אחרים עדיין נאלצים לנסוע למרחקים ארוכים ושעות כדי לקבל חיסונים, והעניין נעשה קשה יותר עם תנאי מזג אוויר גרועים בתקופה זו של השנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!