דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מחיר הקורונה / 81.4 אלף דורשי עבודה נרשמו בדצמבר: "עלולים להיקלע לאבטלה כרונית"

לפי דו"ח דופק שוק העבודה, מספר דורשי העבודה בחודש דצמבר צמח לכ-659 אלף איש | צעירים עד גיל 24 מהווים 23.7% ממבקשי העבודה

אדם סוגר חנות בירושלים במהלך הסגר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אדם סוגר חנות בירושלים במהלך הסגר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

81.4 אלף דורשי עבודה נרשמו בחודש דצמבר – פי 2.4 ממספר האנשים שחזרו לעבודה שעמד על 34 אלף, כך דיווח היום (שני) שירות התעסוקה, בדו"ח דופק שוק העבודה.

מספר דורשי העבודה צמח במהלך החודש מכ-629 אלף לכ-659 אלף איש. זאת לאחר שבחודשים אוקטובר ונובמבר מספר החוזרים לעבודה היה גבוהה ממספר הנרשמים החדשים כדורשי עבודה.

שיעור הנרשמים לחל"ת בדצמבר עמד על 64% לעומת 45% בחודש נובמבר. שיעור העובדים המפוטרים ירד מ-28.8% בנובמבר ל-18.4% בדצמבר – אולם מספר המפוטרים עצמו נותר כמעט ללא שינוי על כ-15 אלף מפוטרים בחודש.

"בשלב זה, החשש העיקרי הוא ביחס לדורשי עבודה העלולים להיקלע לאבטלה כרונית בין אם פוטרו או נמצאים בחל"ת ממושך, וכתוצאה מכך יתקשו לחזור למעגל העבודה גם בתום הסגר וחזרת המשק לשגרה" אמר רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה.

לדבריו, "שירות התעסוקה נערך לפתיחת המשק וגיבש את 'חוסן תעסוקתי', תכנית שתספק מענה מותאם למאפייני שכבות אוכלוסייה וענפי תעסוקה. תכנית זו תסייע בחזרתם המיטבית של דורשי העבודה ובפרט לאלו שנקלעו לאבטלה ממושכת".

מספר הנרשמים בשירות התעסוקה והחוזרים שירות התעסוקה אוגוסט-דצמבר 2020 (נתונים: שירות התעסוקה | גרפיקה: אידאה)
מספר הנרשמים בשירות התעסוקה והחוזרים שירות התעסוקה אוגוסט-דצמבר 2020 (נתונים: שירות התעסוקה | גרפיקה: אידאה)

בשירות התעסוקה הדגישו כי ניתוח נתוני הלמ"ס מלמד שבמהלך חודש דצמבר לא חל שינוי מהותי במספר המשרות הפנויות, שעלה מ-59.6 אלף בנובמבר ל-60.2 אלף בדצמבר, ואיננו הולם את המספר הגבוה של דורשי העבודה. "על מנת לצאת ממשבר התעסוקה ולהחזיר כמה שיותר דורשי עבודה לשוק העבודה, מדינת ישראל תהיה חייבת להשקיע ביצירת משרות חדשות רבות יותר" כתבו בדו"ח.

עובדי ענף המכירות והשירותים (ובכללם מוכרים בחנויות, מלצרים וברמנים) היו הקבוצה הגדולה ביותר בקרב העובדים שחזרו לעבודה (31.1%) – לאור פתיחת החנויות ושירותי האיסוף העצמי במסעדות בסוף חודש נובמבר.

עם זאת, נראה שחזרתם לעבודה הייתה זמנית בלבד לאור הכרזת הסגר השלישי ב-27 בדצמבר – בסוף החודש נרשמה עלייה תלולה ברישום של דורשי העבודה, בייחוד בתחומי המכירות והשירותים והם היוו גם את הקבוצה הגדולה ביותר בקרב הנרשמים החדשים בשירות התעסוקה בחודש דצמבר – 35.5%. העלייה במספר הנרשמים בשירות התעסוקה מקרב עובדי החינוך וההוראה באה לידי ביטוי רק בחודש ינואר, שכן בסוף חודש דצמבר מערכת החינוך טרם הושבתה.

כרבע מדורשי העבודה: צעירים עד גיל 24

צעירים עד גיל 24 המשיכו בדצמבר להוות 23.7% ממבקשי העבודה, נתון כמעט זהה לנובמבר – זאת לאחר עליה עקבית בשיעור הנרשמים מקבוצת גיל זו מאז חודש אוגוסט. עם זאת, שיעור החזרה של עובדים בקבוצת גיל זו לעבודה עלה מ-18.3% בנובמבר ל-22.1% בדצמבר.

תורים בלשכת התעסוקה (צילום: הדס יום טוב)
תורים בלשכת התעסוקה (צילום: הדס יום טוב)

בשירות התעסוקה הסבירו כי נתונים אלה מלמדים על חוסר היציבות התעסוקתית של צעירים בשוק העבודה לנוכח הסגרים, והביעו חשש כי הדבר עלול לפגוע בהתפתחות הקריירה העתידית שלהם, אם לא יוקדשו מאמצי סיוע מיוחדים שיתמקדו בקבוצה זו. בקבוצות הגיל הבוגרות של בני 35 ומעלה ניתן לראות עלייה בשיעור הנרשמים, מנתון של 43.4% בנובמבר, ל-46.3% בדצמבר, וכן ירידה בשיעור החוזרים לעבודה בקבוצות אלה מ-52.3% בנובמבר ל-47.1% בדצמבר.

שיעור הנשים שנרשמו בשירות התעסוקה בחודש דצמבר (59.7%) היה גבוה משיעורן בחודשים אוקטובר (55.7%) ונובמבר (53.4%). עם זאת, מכיוון שמערכת החינוך המשיכה לפעול בשבוע הראשון של הסגר השלישי, הפער המגדרי בהרשמה לשירות התעסוקה היה נמוך יותר מזה שנרשם בסגר השני שחל בספטמבר (62.4%).

שיעורם של הערבים והחרדים מקרב מבקשי העבודה ירד בדצמבר מ-22.2% ו-6.4% בהתאמה בנובמבר ל- 19% ו-5% בהתאמה בדצמבר. לצד זאת שיעורם של היהודים הלא חרדים מקרב מבקשי העבודה עלה מ-71.4% ל-76.1% בדצמבר. ​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!