דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבאות הנכות

מאבק הנכים / ״אם קצבאות הנכות לא יעלו, נשבש את הבחירות״: ארגוני הנכים מוחים על תכנית נתניהו

פעילי המאבק הופתעו לגלות שתכנית ראש הממשלה כוללת מענק בסך חצי מיליארד שקלים לנכים, סכום נמוך פי 2 מההעלאה הנדרשת לשנה הנוכחית

המחאה על העלאת קצבאות הנכות בת"א, 30 בינואר 2020 (צילום: דוד טברסקי)
המחאה על העלאת קצבאות הנכות בת"א, 30 בינואר 2020 (צילום: דוד טברסקי)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ארגוני הנכים מאיימים לחזור להפגין אם לא יושגו הסכמות על העלאת הקצבאות ב-2021. מוביל קבוצת 'הנכים הופכים לפנתרים', אייל כהן, הזהיר כי ללא הסכם בתוך שבוע, פעילי המאבק ישבשו את מערכת הבחירות ואף את יום הבחירות.

פעילי המאבק להעלאת קצבאות הנכות הופתעו מהצהרת ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר, ישראל כ"ץ אתמול, לפיה הנכים יקבלו 'מענק' בשנת 2021 בסך 500 מיליון שקלים. לטענת הפעילים, הסכום קטן מהתוספת הנדרשת להעלאת הקצבאות ל-3,700 שקלים, כפי שקובע החוק.

לביא נאור, דובר קבוצות מחאת הנכים: "בעקבות הצהרת ראש ממשלת ישראל מר בנימין נתניהו, בשיתוף עם שר האוצר ישראל כץ ושר הרווחה איציק שמולי, נוכחנו לדעת כי שוב ממשלת ישראל מתחמקת מהסכמים והסכמות שהגיעו עם ציבור הנכים עוד בשנת 2020. מהלך זה של ממשלת ישראל והעומד בראשה מצביעה על התחמקות מהסכמים עם מובילי מאבק הנכים כפי שהיה בעבר."

אייל כהן, מוביל קבוצת 'הנכים הופכים לפנתרים': "אם תוך שבעה ימים מרגע שליחת הדרישה לא נגיע להסכם שנקבע בעבר, מאבק הנכים יחזור לפעילות אינטנסיבית ונפעל בכל הכח לשיבוש מהלך הבחירות הקרובות ואף ביום הבחירות".

בשבוע שעבר הודיעו שר האוצר כ"ץ ושר הרווחה שמולי על כוונתם להעביר 'מענק' חד פעמי נוסף למקבלי קצבאות הנכות, בסכום שווה לתוספת שהיתה אמורה להיות בקצבאות. משרד המשפטים הודיע כי ההחלטה עוררה קשיים משפטיים, מכיוון שמדובר בתקופת בחירות. ייתכן שההודעה על המענק אמש, כחלק מתכנית מענקים כללית בעקבות הקורונה, תקשה עוד יותר על היועץ המשפטי לממשלה לאשר אותה, מאשר אם הייתה מגיעה בנפרד. בכל מקרה, חלוקת המענק כפופה לאישור הכנסת.

אייל כהן (צילום: יונתן בלום)
אייל כהן (צילום: יונתן בלום)

אם המענק לא יאושר, תעמוד קצבת הנכות מינואר 2021 והלאה על 3,321 שקלים בחודש, בניגוד לחוק שחוקק ב-2018 שקובע כי הקצבאות יועלו ל-3,700 שקלים בחודש עד סוף שנת 2021.

החוק להעלאת הקצבאות שאושר ב-2018 קבע שקצבאות הנכים יועלו בהדרגה לסכום של 3,700 שקלים בחודש עד סוף 2021. עקב מערכות הבחירות, מתווה ההעלאה לא הוגש לממשלה ולא אושר, וכך החלה שנת 2020 ללא עלייה בקצבאות. סמוך להקמת הממשלה במאי התחייב שר האוצר ישראל כ"ץ כי העלאת הקצבאות תהיה חלק מתקציב 2020 לכשיעבור.

כשאישור התקציב התעכב קידם כ"ץ תשלום 'מענק' חד פעמי לשנת 2020 בלבד, בסך 190 שקלים בחודש, השקול לגובה עליית הקצבה ב-2020 עליו סוכם עם ארגוני הנכים. הסכום הועבר רטרואקטיבית כ"מענק" בשתי פעימות – הראשונה באוקטובר, לכיסוי החודשים ינואר עד אוקטובר, והשנייה בדצמבר, לכיסוי החודשים נובמבר ודצמבר. ​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!