דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ייצור מקומי

ייצור מקומי / ביידן ירחיב את ההעדפה לתוצרת מקומית, ממשלת ישראל ממשיכה להעדיף ייבוא

נשיא ארה"ב צפוי לחתום על צו שירחיב את ההעדפה למוצרים מתוצרת מקומית במכרזי רכש פדרליים, במטרה לתמוך בתעשייה האמריקאית | בתכנית הכלכלית של נתניהו וכ"ץ אין צעדים כאלו

הנשיא ג'ו ביידן ועובדי מפעל בארה"ב (צילום: REUTERS/Mark Makela)
הנשיא ג'ו ביידן ועובדי מפעל בארה"ב (צילום: REUTERS/Mark Makela)
יונתן קירשנבאום

הנשיא ביידן הכריז אתמול (שני) על הרחבת ההעדפה לתוצרת מקומית במכרזי רכש פדרליים. הצעד, המצביע אולי על תכניותיו של הנשיא בעבור הכלכלה האמריקאית, זכה לברכות מאיגודי עובדים ותעשיינים בארצות הברית. בישראל לעומת זאת, עומדת הממשלה בסירובה להרחיב את העדפת הרכש למוצרים תוצרת ישראל. החשיבות שבעידוד תעשייה "כחול-לבן" מוסכמת לכאורה על כולם, אך גם התכנית הכלכלית שהציגו השבוע ראש הממשלה ושר האוצר מתעלמת מהסוגיה.

מאז כניסתו לתפקיד בשבוע שעבר, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא עוצר לרגע. מדי כמה ימים מודיע הבית הלבן על עוד שורה של רפורמות וצעדים כלכליים. אתמול היה תורה של תכנית הרכש המקומי, שנועדה להבטיח שתקציבים פדרליים יתנו עדיפות ליצרנים אמריקאים על פני ייבוא זול ממדינות זרות.

כדי לממש את התכנית ביידן צפוי לחתום על צו נשיאותי שיגדיל את שיעור התוצרת המקומית הנדרש כדי לזכות בהעדפה במכרזים פדרליים. ככלל, עמידה בדרישת התוצרת המקומית מעניקה למתמודדים במכרזים פדרליים יתרון של 25% על פני מתחריהם. כיוון שבמקרים רבים ארצות הברית היא רק חלק משרשרת ייצור הכוללת מדינות נוספות, לא מדובר ברוב המקרים על ייצור אמריקאי ב-100%. הצו גם צפוי להקשיח את תנאי הפטור לקבלנים מחובת העדפת תוצרת אמריקאית.

הצו נוגע הן למכרזי הרכש בשווי 600 מיליארד דולרים שאושרו כחלק מחבילת הסיוע האחרונה, והן לתכנית ההשקעות המאסיבית שמתכנן הממשל לאשר בחודשים הקרובים.

"מדובר בצעד ראשון וחשוב כדי לשקם את התעשייה האמריקאית, דבר שהמדיניות של הנשיא טראמפ נכשלה בו באופן עקבי בארבע השנים האחרונות" אמר ריצ'ארד טרומקה, יו"ר פדרציית העובדים אמריקאית וקונגרס ארגוני התעשייה. לדבריו, מדיניות המכס של ממשל טראמפ פגעה ביצרנים אמריקאים המסתמכים על ייבוא חומרי גלם או חלקי ייצור, ללא פיצוי על העלייה במחירי הייבוא.

בינתיים בישראל

״המשק זקוק למנועי צמיחה ולא לכותרות. ביומו הראשון בתפקיד הודיע ביידן שיישם העדפה אמיתית של תוצרת מקומית וינהיג מהלכים שיחזירו את המשק לצמיחה, אך כאן המעסיקים מקבלים טלאים על טלאים של כותרות" אמר יו"ר התאחדות התעשיינים, רון תומר, בתגובה לתכנית הכלכלית שהציגו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ ביום שני.

בתחילת משבר הקורונה דרשו התעשיינים הישראלים מהממשלה לסגור פרצות בחוק העדפת תוצרת הארץ, צעד המזכיר את תכנית ביידן שפורסמה אתמול. חוק העדפת תוצרת הארץ קובע העדפה לתוצרת הארץ במכרזים ממשלתיים וציבוריים, כל עוד מחיר החלופה מתוצרת חו"ל אינו נמוך ביותר מ-15%.

התעשיינים קראו לממשלה להרחיב את תחולת החוק ולסגור פרצות שאפשרו בפועל לרשויות מקומיות וחברות ממשלתיות להתעלם, פעמים רבות, מהחובה להעדיף רכש מקומי. תיקון לחוק אושר לבסוף בחודש נובמבר, אך רק לאחר שנמחקו ממנו חלק גדול מהסעיפים שדרשו התעשיינים, בין היתר החלת חובת הרכש המקומי על קופות החולים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!