דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

כלכלת הקורונה / אבי שמחון מעריך: משפחות שמרוויחות מעל 24 אלף שקלים בחודש לא יקבלו מענק

בראיון לרשת ב' תקף היועץ הכלכלי של ראש הממשלה את אגף התקציבים: "הם רוצים להוציא פחות כסף, לא להעביר אותו למי שצריך" | בביטוח הלאומי מאשרים כי הוקמה מערכת לתשלום מענקים לפי עשירונים

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

הרף מעליו לא ינתן מענק צפוי לעמוד על הכנסה של כ-24 אלף שקלים למשפחה, כך לדבריו של יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופסור אבי שמחון. ״ליחיד זה יהיה בסכומים נמוכים יותר" אמר שמחון בראיון לרשת ב׳, אבל לא הבהיר מה התנאים המדויקים.

בתכנית שהוצגה נכתב שהמענקים יחולקו לעשירונים 7 ומטה – 750 שקלים לכל בוגר, 500 לכל ילד עד הרביעי, 350 לילד מעל חמישי. שמחון סיפר שהמערכת לחלוקת מענקים לפי עשירונים כבר קיימת בביטוח הלאומי, לאחר שהוקמה לבקשתו בחודשים האחרונים. ״כבר בסבב הקודם של המענקים דיברתי עם ביטוח לאומי, הם אמרו לי שזה אפשרי אבל יקח חודשיים שלושה לתכנת את המערכת. העדפנו לשלם לכולם ולא לדחות״.

בביטוח הלאומי אישרו ל'דבר' כי במהלך תקופת הקורונה הוקמה פלטפורמה מיחשובית שתאפשר העברת מענקים לפי הכנסות הזכאים ולפי עשירונים.

לגבי קביעת הקריטריונים הוא אמר שהביטוח הלאומי עוד בוחן את הנושא ועדיין לא הוחלט אם מבחן ההכנסה יהיה לפי יחיד או לפי משק בית, והנושא יוכרע בימים הקרובים. את הקריטריונים הסופיים יאשרו שר האוצר וראש הממשלה ויביאו את זה לאישור הממשלה והכנסת.

שמחון העריך שעלות התכנית תעמוד על כ-15 מיליארד שקלים. הוא הסביר שלישראל אין כל בעיה ללוות את הסכום הזה בריבית נמוכה, בגלל האמון הגבוה של השווקים במדיניות הממשלה, ואמר: "הנטל על האזרחים יהיה מאד נמוך. הטענה שנטל התשלום יהיה על הילדים שלנו, היא מאוד לא נכונה. ישראל יכולה להלוות לעשר שנים ולשלם פחות מ-1% ריבית. זה הרבה פחות ממה שישראל שילמה אי פעם על ההוצאות שלה".

בתגובה לביקורת על חוסר המעורבות של משרד האוצר ובנק ישראל בתהליך אמר שמחון: "אתה לא יכול לחכות שיהיה קונצנזוס".

את משרד האוצר תקף שמחון במילים חריפות: "אנחנו נמצאים באותה נקודה שאגף תקציבים רוצה להוציא מעט מידי כסף כי הוא לא מבין את חומרת המשבר". הוא מתייחס בביטול לטענה שבאוצר מעוניינים להפנות את הכסף למקומות אחרים: ״הם לא רוצים להוציא את כמות הכסף הזאת, לא עכשיו ולא בסיבוב הקודם. הם לא רצו לתת את זה לאנשים אחרים אלא לא להוציא את הכסף בכלל".

הוא התייחס להודעת בנק ישראל שלא הכיר את התכנית ואמר שעבד מולם על חלק ממרכיביה, אך לא עדכן אותם שהביא תכנית גדולה ולא שוחח עימם על כל מרכיביה. "לא כל דבר אנחנו מבקשים אישור של בנק ישראל. אני יודע מה עמדת בנק ישראל בנושא המענקים, כי כבר בסבב הקודם הם אמרו לנו שהם לא אהבו אותם. דברנו על חלקים מהתכנית. יש דברים שהנגיד מחליט והוא לא שואל את ראש הממשלה ושר האוצר".

על סיכוייה הפוליטיים של התכנית אמר: "אני מאמין שהתכנית תצא לפועל. אנחנו נמצאים במצב חירום, אין זמן לחכות להקמת ממשלה חדשה. יש אנשים שזקוקים לכסף אתמול, לא היום. אני לא רואה חבר כנסת מצביע נגד זה".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!