דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נאבקים בקורונה / פרופ' אש: "השלבים הראשונים של היציאה מהסגר יהיו ללא הקלות למתחסנים"

אש השתתף בדיון ועדת החוקה על 'התו הירוק' - השתתפות באירועים ציבוריים בכפוף להתחסנות, החלמה או בדיקה שלילית | על הארכת הסגר: "אם נפתח בתי ספר בתל אביב תהיה התפשטות נוראית"

פרופ' נחמן אש. "מרגיש זכות גדולה להוביל את מערכת הבריאות המצוינת של מדינת ישראל" (צילום: דפנה גזית)
פרופ' נחמן אש. "מרגיש זכות גדולה להוביל את מערכת הבריאות המצוינת של מדינת ישראל" (צילום: דפנה גזית)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו בנקודת זמן של תחלואה מפושטת בכל רחבי הארץ. יש ערים ירוקות, אבל קטנות. אין אפשרות לפתוח בתי ספר" – כך אמר היום (שלישי) פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, בישיבת ועדת החוקה בכנסת. "בתל אביב יש פחות בדיקות חיוביות מאשר בבני ברק, אבל אם נפתח שם בתי ספר היום תהיה התפשטות נוראית. אין כרגע מצב של חסינות עדר שאפשר לפתוח פעילות בלי לגרום להתפרצות". שר הבריאות, יולי אדלשטיין, אמר על היציאה מהסגר כי "אנחנו רוצים לראות מגמה מאוד ברורה של ירידה בתחלואה, בדגש על החולים הקשים".

פרופ' אש התייחס ל'תו הירוק' – התנהלות שתאפשר הקלות למתחסנים לקורונה, מחלימים ואנשים שיעברו בדיקות בכניסה לאירועים הכוללים התקהלויות (שנקראה בתחילה 'הדרכון הירוק'). לדבריו, התכנית לא תפעל מיידית לאחר הסגר. "השלבים הראשונים של היציאה מהסגר יהיו לחזור למצב הקודם, לא להפעיל את התו הירוק". לדבריו, התנאים להפעלת התו הירוק הם R פחות מ-1, ותחלואה נמוכה. אנחנו צריכים לראות. לא התחייבתי לתאריך. צריך לראות בשבוע הקרוב, ואז נוכל לצאת עם התכנית".

אדלשטיין חשף כי מתוך 1.2 מיליון ישראלים שקיבלו את שתי מנות החיסון לקורונה נרשמו רק 63 מקרי תחלואה, ואמר כי "למיטב הבנתי לא היו מקרי תחלואה קשה אחרי חיסון שני".

נתון נוסף שחשף אדלשטיין הוא היענות נמוכה להתחסנות בקרב צוותי ההוראה, ולדבריו "אני לא יודע מה לעשות עם זה". לפי הנתונים שהציג, רק 34% מעובדי ההוראה התחסנו. עם זאת, בסקר שערכה הסתדרות המורים בקרב עובדי הוראה עלה כי כ-76% מהמורים התחסנו.

על הצעת החוק להעלאת הקנסות, שעברה אתמול בקריאה ראשונה בכנסת, אמר אדלשטיין: "הייתי במצב המביך של להתחנן מול מליאת הכנסת שתצביע בעד החוק. עוד כשהיינו עם רוני גמזו הבאנו את הצעת החוק הקנסות. הצענו קנסות הרבה יותר גבוהות ממה שאושר ומה שקיים היום. והיו גם הצעות שלנו, כשיפתחו את הפרוטוקולים תראו שביקשנו גם הסרת תקצוב מבתי ספר". לדבריו, "כל הח"כים שמתלוננים עכשיו שנכשלנו לא הרימו אצבע כדי לעזור להוריד תחלואה".

"ביקשנו להאריך את הסגר ביותר משבוע"

על הסגר הנוכחי אמר אדלשטיין: "לפני חודשיים כשרמת התחלואה הייתה נמוכה, פתחו דברים בניגוד לחוק. אמרתי שזה יגרום לתחלואה, וצחקו עלי". הוא התייחס לדיון שנערך אתמול (שני) בהשתתפות בכירי משרד הבריאות וראש הממשלה, בו סוכם כי ימליצו לממשלה להאריך את הסגר בשבוע נוסף לאחר ה-1 בפברואר: "אנחנו אף פעם לא מבקשים רק שבוע, מקצצים לנו מההמלצות, אל תפזרו מלח על הפצע". פרופ' אש אמר כי "בנקודת הזמן הנוכחית זה לא מעשי לדבר על אפס הדבקה, זה יצריך שלושה חודשים סגר".

שר הבריאות התייחס לסגירת מערכת החינוך ואמר: "אני לא רוצה לגרום לאף מדינה מבוכה אבל היו מדינות שאמרו לנו 'אצלנו מערכת החינוך לא תיסגר ויהי מה', וכרגע סגרו את מערכת החינוך".

חלק מחברי הכנסת בישיבה ביקרו את הכוונה להחליט עכשיו על הארכת הסגר, מבלי לחכות מספר ימים ולבחון את נתוני התחלואה. בתגובה אמר אדלשטיין: "זוכרים לפני כמה חודשים שצעקתם פה שהציבור צריך לדעת מראש וראשי הרשויות צריכים זמן להתארגן?".

"מעל אחוז תחלואה מסוים, הגבלות אזוריות לא רלבנטיות"

בתגובה לביקורת על הטלת סגר ולא הגבלות דיפרנציאליות אזוריות אמר פרופ' אש: "הניסיונות שלנו לנהל אכיפה דיפרנציאלית לא הייתה אפקטיביים. במג'דל שמס ניהלתי ישיבה יומית למשך שבועיים, ולא הצלחנו להוריד את התחלואה".

השר אדלשטיין אמר כי "מעל אחוז ארצי מסוים הדיפרנציאציה הארצית לא רלוונטית". לדבריו, "תתאר יישוב דרוזי של 10,000 תושבים שנמצאת בסגר. המשטרה סוגרת הרמטי אין יוצא ואין בא. אבל לאלף איש אצטרך לתת אישור יציאה כי הם אנשי משטרה, או בתי סוהר, או צוותי רפואה. בין אם עושים אכיפה בתוך היישוב ובין אם לא, התחלואה לא תרד. אני מסכים שצריך אכיפה הרבה יותר רצינית, מקווה שהקנסות יעברו"

"הקורונה לא תלך גם כשנחסן הרבה מאוד אנשים"

אדלשטיין אמר כי החיסונים לא יעלימו את הקורונה, אלא יאפשרו שגרת חיים לצידה. "גם כשנחסן הרבה מאוד אנשים ואפילו גם ילדים, ברור שהקורונה באותה זמן לא תגיד סליחה ולא תיעלם. אני חושב שניהול החיים יימשך עם התחסנות ועם בדיקות מהירות".

אדלשטיין אמר כי עד כה, אין בנמצא טכנולוגיה של בדיקות מהירות שתאפשר שגרת קורונה. "טעיתי כשחשבתי שהבדיקות המהירות יאפשרו את החיים בצורה אחרת. לצערי הרב בדיקות הינשוף ובדיקות הדומות לבדיקת הריון לא קיבלו אישור". פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר כי "התקיימו דיונים, אנחנו בוחנים כל הזמן בדיקות מהירות, בדיקות רוק מהירות, ואני מקווה שזה יבשיל בשבועות הקרובים. לומדים ממדינות אחרות כל הזמן אבל אם נביא דברים לא מבוססים זה יגרום רק נזק".

אש אמר כי משרד הבריאות אינו מעוניין לערוך סקר סרולוגי של כל האוכלוסיה בישראל. יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), פנה אליו בהמלצה לערוך בדיקות סרולוגיות לצעירים.

בתגובה לקריאת ביניים לפיה "היה יותר זול לקנות חליפת אסטרונאוט לכל אזרח", אמר אדלשטיין "תאמין לי, יש אזרחים שהייתי בכיף קונה להם חליפת אסטרונאוט וגם שולח אותם לחלל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!