דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הודו

מחאה בעולם / הפגנת ענק של חקלאי הודו: "נכבוש את המצודה האדומה אם הממשלה לא תקשיב לנו"

עשרות אלפי חקלאים השתלטו על האתר ההיסטורי הלאומי במחאה על החלשת הרגולציה על יבוא | אחד המפגינים: "לא נחזור הביתה עד ש'החוקים השחורים' יבוטלו"

חקלאים הודים מוחים נגד הממשלה (צילום: AP Photo/Dinesh Joshi)
חקלאים הודים מוחים נגד הממשלה (צילום: AP Photo/Dinesh Joshi)
אוריאל לוי

עשרות אלפי חקלאים פרצו היום (שלישי) מחסומים משטרתיים סביב הבירה דלהי ופשטו על המצודה האדומה במחאה נגד הרפורמה החקלאית בהודו. המהומות העכירו את חגיגות חג הרפובליקה שנערכו היום ברחבי המדינה.

שוטרים היכו את המפגינים באלות והשליכו רימוני גז במטרה לפזר את המהומה, כשמאות אלפי חקלאים צעדו לעבר הבירה, רבים מהם רכובים על סוסים, טנדרים וטרקטורים. עד כה דווח על הרוג אחד ועשרות פצועים בקרב המפגינים. הרשת הסלולרית נפלה בחלקים נרחבים של דלהי, ולפחות עשר תחנות מטרו במרכז ובצפון הבירה נחסמו כליל על ידי המפגינים.

המוחים מניפים את דגל הסיקים בראש המצודה האדומה (צילום: AP Photo/Dinesh Joshi)
המוחים מניפים את דגל הסיקים בראש המצודה האדומה (צילום: AP Photo/Dinesh Joshi)

רשתות הטלוויזיה ההודיות שידרו את רבבות המפגינים צובאים על המצודה האדומה, אתר סמלי בלב דלהי, מטפסים לכיפה שבמרומה ומניפים שם את דגל הסיקים הכתום, בתמונות שהזכירו את הפשיטה על הקפיטול.

מחאת החקלאים החלה לפני כחצי שנה, ורבבות חקלאים, שמרביתם ממחוזות פונג'אב והריאנה, חונים כבר חודשיים במחנות מאולתרים סביב דלהי. "אנחנו מפגינים כבר שישה חודשים והממשלה לא מוכנה להקשיב לנו", אמר לגרדיאן דילג'נדר סינק, חקלאי סיקי מפונג'אב שטיפס על המצודה האדומה. "אבותינו כבשו את המצודה הזו כמה פעמים במרוצת הדורות. אנחנו כאן ובפינו מסר לממשלה: נוכל לכבוש אותו שוב אם לא יקשיבו לנו."

החקלאים פורצים מחסומי משטרה. "אבותינו כבשו את המצודה, נכבוש אותה שוב" (צילום: AP Photo/Altaf Qadri)​
החקלאים פורצים מחסומי משטרה. "אבותינו כבשו את המצודה, נכבוש אותה שוב" (צילום: AP Photo/Altaf Qadri)​

הממשלה ההודית התירה לחקלאים להפגין מחוץ למרכזה הסואן של דלהי, אבל המחאה ההמונית יצאה מכלל שליטה ורבבות מפגינים פשטו על העיר. חלק מהמפגינים התקרבו לכיכר המרכזית שבה נערך באותה שעה מצעד צבאי בהשתתפות ראש הממשלה נרנדרה מודי ושרים נוספים.

במצעד שנערך לכבוד חג הרפובליקה צפו חברי הממשלה בתהלוכת חיילים, טנקים וכלי משחית ומטס חגיגי עבר מעליהם. מודי נופף לקהל ומיהר לנסוע למשכן מגורו הרשמי עם תום המצעד. פרשנים מגדירים את הסכסוך עם המגזר החקלאי כמשבר הקשה ביותר של מודי בשש שנות שלטונו.

"החוקים השחורים": החקלאים המקומיים יופקרו לכוחות השוק

החקלאים מוחים על סדרה של חוקים המחלישים את הרגולציה בענף החקלאות. החוקים זכו לכינוי "החוקים השחורים", ולטענת החקלאים הם יותירו אותם חלשים מול השוק הפרוע, יורידו את מחירי התוצרת החקלאית, ויחשפו אותם להפסדים כבדים כתוצאה מפגעי מזג האוויר. החקלאים חוששים גם מהשתלטות של חברות ענק על המגזר החקלאי והאדמות.

"אם לא נפגין עכשיו נגד החוקים השחורים האלה, הילדים שלנו ימותו מרעב", אמר לגרדיאן מלכית סינק (60) מאזור מנסה שבפונג'אב, שהלך ברגל 35 קילומטר כדי להצטרף למוחים. "לא נחזור הביתה עד שהחוקים יבוטלו".

החקלאים טוענים שהחוקים נכתבו ללא כל ייצוג שלהם וללא התייעצויות איתם. תשעה סיבובים של מגעים בין מנהיגי הארגונים החקלאיים לממשלה נכשלו עד כה, ובית המשפט העליון השעה את כניסתם של החוקים לתוקף והקים ועדה שאמורה למצוא פתרון.

מנהיגי הארגונים החקלאיים מסרבים לדון עם הוועדה, שלטענתם מורכבת מאנשיו של מודי. בשבוע שעבר סירבו ראשי הארגונים החקלאיים להצעה מצד הממשלה לדחות את יישום החוקים ב-18 חודשים, ואמרו שלא ייסוגו מדרישתם לבטל את החוקים לצמיתות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!