דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

שוק ההון / קבוצת חובבים תיאמה השקעה ברשת החברתית, ודחקה משקיעים מנוסים להפסדי עתק

חברי פורום "הימורים בוולסטריט" ברדיט קנו מניות של חברת משחקים שצפויה להפסיד, ורוששו משקיעים מנוסים שהימרו נגדה בשורט | התקרית החריגה מסמנת את השינוי שעוברים שווקי ההון בעידן הריבית האפסית והרשתות החברתיות

(צילום: Sharaf Maksumov / Shutterstock.com)
(צילום: Sharaf Maksumov / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

המכירות של חברת משחקי מחשב אמריקאית קטנה ולא מוכרת צפויות לרדת בשנת 2021, אז למה ערך המניה שלה זינק ב-275% בפחות מחודש? קבוצת משקיעים קטנה, שמאורגנת סביב פורום השקעות חובבניות באתר רדיט הצליחה לנפח את מניית חברת "גיימסטופ" על אף ההימורים  של משקיעים ממוסדים נגדה, וחלקם אפילו הרוויחו מיליוני דולרים.

חברת סיטרון ריסרץ', שמתמחה בייעוץ למשקיעים בשוק ההון  המחפשים לעשות שורט (הימור על כך שערך מניה ירד), המליצה על מניית גיימסטופ בציפייה שמכירות החברה יצנחו בקרוב. החברה פרסמה חוות דעת לפיה גיימסטופ היא "חברה כושלת המבוססת על מכירות בקניונים", שמכירותיה ורווחיה צפויים לסבול עוד יותר בשנת 2021 עם המשך משבר הקורונה.

באותה התקופה מניה של גיימסטופ נסחרה בכ-20 דולר. סוחרי השורט, שחיפשו לעשות רווח קל מספקולציה על ערך מניית החברה, נכנסו בהמוניהם ורכשו פוזיציות נגד המניה. הנהירה להימורים נגד מניית גיימסטופ יצרה אפקט עדר, שגרם לעוד ועוד סוחרים לרכוש פוזיציית שוט על המניה, ולערך המניה ליפול עוד יותר. עד כאן התנהלות רגילה בשום ההון.

אבל אז קרה משהו לא שגרתי. בשבוע שעבר, מניית גיימסטופ תפסה את תשומת הלב של החברים קהילת רדיט בת כ-2.2 מיליון חברים, שנקראת "r/wallstreetbets" (הימורים בוול סטריט) שבו סוחרים חובבנים בשוק ההון מפרסמים הודעות. מספר פוסטים בפורום הצביעו על כך שהירידה בערך המניה מייצרת הזדמנות לרווח מהיר.

וול סטריט, ניו יורק. (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
וול סטריט, ניו יורק. (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)

מה שאותם משתמשי רדיט עשו היה לקנות באופן פתאומי כמות עצומה של מניות, כשכל משתמש רוכש אופציות על מספר מצומצם יחסית של מניות. בהשקעה קטנה יחסית, כל משתמש זוכה במניות בזול, שערכן מזנק בעקבות הביקוש הגבוה הפתאומי. תוך יום זינק שווי השוק של החברה ל-4 מיליארד דולר, פי שלוש משווי השוק שלה לפני, ומניות בשווי כ-8 מיליארד דולר נסחרו. ההסתערות המאורגנת של סוחרי רדיט הביאה להמשך הזינוק, וערך המניה הגיע ל-100 דולר בסוף השבוע.

הסוחרים המקצועיים, שרק מספר ימים קודם לכן הימרו על ירידת ערך המניה עם מיטב כספם, לא היו מרוצים מההסתערות בלשון המעטה. חוזי השורט הפסידו עד כה כ-3.3 מיליארד דולר, מתוכם 1.6 מיליארד ביום אחד, כשערך המניה זינק ב-51%. כדי לצמצם הפסדים, סוחרי השורט שכבר היו חשופים למניית גייםסטופ החליטו לרכוש באופן מאורגן חוזי שורט נוספים כדי לדחוף כלפי מטה את ערך המניה, אבל סוחרי רדיט התחילו קרב משיכות חבל, והגבירו את קצב הרכישות כדי לדחוף את המניה כלפי מעלה.

המאבק בין סוחרי רדיט והסוחרים המקצועיים ממשיך, ונכון להיום ידיהם של סוחרי רדיט על העליונה. בפורום אפשר לראות פוסטים של משקיעים כמו "אני לא מוכר את זה עד שזה מגיע לפחות ל-1,000 דולר", או "תחזיקו מעמד, לא למכור, אנחנו בדרך לניצחון!". משתמש אחד אפילו פרסם פוסט עם צילום מסך מאפליקציות המסחר שלו, שבו מוצגים הרווחים שלו מרכישת מניות גייםסטופ. המשתמש רכש 27,000 מניות בשווי של כ-196,830 דולר, ואחרי עלייה של לא פחות מ-1,038% בשווי ההשקעה, ערך המניות שבהם הוא מחזיק היום הוא כ-2.2 מיליון דולר.

סוחרי רדיט יודעים שמדובר בניצחון זמני, והמחירים המנופחים לא יחזיקו מעמד לנצח. לכן, בפורום קיים דיון ער לגבי תכנית היציאה של המשקיעים, שעוסק בעיקר בשאלה מתי למכור את המניות.

כסף זול, מניות עולות וסוחרים חובבנים

העלייה על r/wallstreetbets לכותרות מבליטה תופעה שסוחרים בשוק ההון האמריקאי מכירים מזה תקופה ארוכה, וקיבלה זינוק משמעותי מאז תחילת משבר הקורונה. סביבת הריבית האפסית והעליות המדהימות בשוקי המניות האמריקאיות על אף המשבר תורמות לכך שציבור הולך וגדל בארה"ב פונה להשקעה חובבנית בשוק ההון בהיקפים קטנים יחסית.

מדובר במשקיעים קטנים, שלא יכולים להשפיע באופן ניכר על מניות חברות גדולות כמו אלו שמופיעות במדדים המפורסמים, אבל בעזרת שיתוף פעולה והשקעה מתוזמנת הם יכולים להשפיע על שווי השוק של חברות קטנות. בדיוק אירוע מסוג זה התרחש עם חברת השכרת הרכבים הרץ, שהודיעה על חדלות פירעון בחודש מרץ. בעקבות ההודעה, ערך המניה של החברה קרס, וקבוצות של משקיעים קטנים שרבים מהם חברים באותו פורום רדיט הימרו על יכולתם "להציל" את המניה על ידי רכישה מתוזמנת. זה עבד, ועד לחודש יוני המנייה עלתה ב-1,500%, מה שגרם לחברה לשקול הנפקה נוספת בניסיון נואש אחרון לגייס את ההון שיאפשר לה להימנע מקריסה.

מה שנמצא ברקע התופעה היא הקלות העצומה שבה ניתן ללוות כספים להשקעה בשוק ההון. הורדת הריביות בעקבות משבר הקורונה רק העצימה את האופטימיות וההתלהבות בקרב משקיעים בשוק ההון האמריקאי, שנהנים ממגמת עלייה רציפה כמעט מאז ההתאוששות מהמשבר הפיננסי ב-2008. חלק ניכר מהכספים שהוזרמו על ידי הבנק הפדרלי בעשור האחרון, במסגרת מדיניות ההרחבה הכמותית שנועדה לעזור למשק האמריקאי להתאושש ממשבר 2008, זרמו לשוק ההון והזינו עלייה אינפלציה חסרת תקדים בשוק ההון. משבר הקורונה, שהביא לירידת ריביות נוספת, יחד עם האמונה ששוקי המניות רק ימשיכו לעלות, הפכו את תהליך הלוואת הכספים לצורך השקעות פיננסיות לקלה במיוחד, והביאה משקיעים חדשים, לא מנוסים וקטנים לשוק.

חלק מהגולשים ברדיט אפילו העלו לאחרונה את הסברה שמשקיעים מוסדיים קוראים את הפוסטים בפורום המשקיעים כדי לקבוע את מדיניות ההשקעות שלהם כשמדובר בחברות קטנות. לאחרונה החלה התארגנות מסוג דומה ביחס למניית חברת בלאקברי. אחד המגיבים כתב "אוקיי, אני חושב שמשקיעים מוסדיים באמת קוראים ברדיט עכשיו", והסביר כי מאז שהתחילו הדיונים והניסיונות לדחוף כלפי מעלה את בלאקברי ביום שני בפורום שחברים בו 1.3 מיליון אנשים, ערך המנייה שלה זינק ב-33%, לטענתו כתוצאה מהשקעה גדולה בהרבה מזו של המשקיעים ברדיט.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!