דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה מאורגנת

עבודה מאורגנת / הקרן לסיוע הדדי של ההסתדרות עוזרת למשפחות. ״אם היו מפטרים עובד היה סיוע משפטי, עכשיו אנשים זקוקים לשמיכה״

עו״ד אירית פוריין-ויצמן, מנהלת הקרן: ״מצער לומר, אבל בישראל 2021 עבודה לא בהכרח מחלצת מעוני. אנחנו מחלקים סלי מזון, מחשבים ואם צריך גם מיטה לילדים״ | מירללה מיכאלוביץ׳, עובדת סוציאלית: ״רוב הפניות מגיעות מאנשים שלא רגילים לקבל עזרה״

הקרן לסיוע הדדי. מירללה מיכאלוביץ', עובדת סוציאלית: ״דיברתי עם יותר מ-260 משפחות בחודשיים האחרונים״ (צילום: דוד טברסקי)
הקרן לסיוע הדדי. מירללה מיכאלוביץ', עובדת סוציאלית: ״דיברתי עם יותר מ-260 משפחות בחודשיים האחרונים״ (צילום: דוד טברסקי)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

״אחרי כמה חודשים של משבר, כשהחסכונות נשחקו, אנשים חיפשו למי לפנות. הם זיהו בהסתדרות בית שיכול לסייע להם״, אומרת עו״ד אירית פוריין-ויצמן סמנכ״לית משאבי אנוש בהסתדרות ומנהלת הקרן החדשה לסיוע הדדי.

ההסתדרות הקימה את הקרן רק לפני 3 חודשים וכבר קיבלה מעל 1,000 פניות לסיוע. 300 משפחות אושרו כזכאיות וקיבלו סלי מזון, שמיכות מחשבים ומוצרים נוספים. ״הקרן תישאר גם אחרי הקורונה״, אומרת פוריין-ויצמן, ״היא נבנתה כדי לשרת את חברי ההסתדרות לטווח הארוך״.

מנהלת הקרן לסיוע הדדי, עו"ד אירית פוריין-ויצמן: ״הקרן תישאר גם אחרי הקורונה״ (צילום: אלבום פרטי).
מנהלת הקרן לסיוע הדדי, עו"ד אירית פוריין-ויצמן: ״הקרן תישאר גם אחרי הקורונה״ (צילום: אלבום פרטי).

בשלב הראשון קבע יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד שהקרן תפעל למען למשפחות חד-הוריות, מתוך הבנה שמדובר בקבוצה רגישה יותר למשברים. אחרי חודשיים של פעילות, ומתוקף הבקשות הרבות שהגיעו לסיוע, הורחב מעגל הזכאים. ״יו״ר ההסתדרות החליט להקצות תקציב משמעותי לטובת הפרויקט, ודוחף אותנו למצות אותו״, מספרת פוריין-ויצמן.

״הקריטריון הראשון לזכאות נשאר תשלום דמי חבר או דמי טיפול במשך 3 שנים ברציפות. הרעיון הוא לייעד את הקרן לחברי הסתדרות, אנשים שמזדהים עם הארגון.

״הקריטריון השני הוא תקרת הכנסה. גם כאן התחלנו עם קריטריון מחמיר יותר שאותו הרחבנו קצת. נכון להיום מדובר בתקרה של 14,000-9,000 שקלים בחודש, תלוי במספר הילדים ואם מדובר במשפחה עם שני מפרנסים או אחד״.

איך מגישים בקשה?
״הקמנו מערך טכנולוגי עם טופס דיגיטלי. עשינו מיפוי של מרשם החברים כדי שנוכל להבין במהירות אם המבקש זכאי מבחינת ותק ושכר. שלחנו קישור בהודעה טלפונית למי שיש לנו את מספר הטלפון שלו במרשם החברים, ומתאים מבחינת תנאי הסף.

מירללה מיכאלוביץ' ודנה בר לב בסבב ביקורי בית. מיכאלוביץ׳: ״דיברתי עם יותר מ-260 משפחות בחודשיים האחרונים״ (צילום: דוד טברסקי)
מירללה מיכאלוביץ' ודנה בר לב בסבב ביקורי בית. מיכאלוביץ׳: ״דיברתי עם יותר מ-260 משפחות בחודשיים האחרונים״ (צילום: דוד טברסקי)

״יש שלושה תנאי סף שזה ותק, שכר ומספר ילדים. מי שעובר את השלב הראשון מקיים שיחה עם עובדת סוציאלית שמנסה להבין מה המצוקה כדי לתת את המענה המתאים. במקביל נשלח אליהם סל מזון מיינות ביתן. ארגז מכובד בשווי של כמה מאות שקלים של מוצרים יבשים״.

כמה אנשים עומדים בקריטריונים?
״כשהשקנו את הקרן באוקטובר, המיפוי שלנו הראה שיש כ-40 אלף איש שעומדים בקריטריונים. עם הרחבה שלהם נוספו עוד 210 אלף חברים נוספים שעומדים בפרמטרים. זה לא אומר שכולם נזקקים, אלא שהם עומדים בקריטריונים״.

״זה מצער לומר, אבל בישראל 2021 עבודה לא בהכרח מחלצת מעוני. מתוך הזכאים שלנו, מעטים מאוד הם זוגות נשואים, פחות מעשרה. המצוקה מתמקדת במשפחות יחידניות. יותר מזה, אני יכולה לומר שהמצוקה מרכזת אצל נשים. 98% מהזכאיות הן נשים שחלק גדול מהן עובדות במשרה חלקית״.

איזה עוד סיוע, פרט למזון, יכולה לתת הקרן?
״סל המזון הוא מבחינתנו סיוע ראשוני באמת. בשיחה עם העובדת הסוציאלית מנסים להבין אם יש צרכים נוספים. זה יכול להיות מחשבים לילדים עם אוזניות ומצלמה כך שיכולו להשתתף בלמידה מרחוק.

״קונים מחשבים לילדים עם אוזניות ומצלמה. אבל אם צריך אז גם מיטה״ (צילום: דוד טברסקי, דבר)
״קונים מחשבים לילדים עם אוזניות ומצלמה. אבל אם צריך אז גם מיטה״ (צילום: דוד טברסקי, דבר)

״זה יכול להיות גם שמיכות, תנורים, הוספנו תווים לביגוד כי שמענו מאנשים שחסר להם לקראת החורף. לא מדובר בציוד משומש, אלא תווי ״דרים קארד״ של כמה מאות שקלים, תווים לנעלים במידת הצורך לרשת ״בריל״. בנינו סל לתינוקות שמותאם לפי גיל הילד עם מטרנה וטיטולים.

״אם יש ילד שישן על הרצפה נקנה לו גם מיטה. ואם אין מכונת כביסה או מקרר אז צריך לדאוג לאנשים. בימים האחרונים התחלנו לספק גם דברים כאלה״.

״קשה לי במיוחד הבושה. כשאני שואלת אותן אם יש עוד דברים שאני יכולה לעזור בהם״

פוריין-ויצמן מספרת שיו״ר ההסתדרות פנה עם הקמת המיזם למירללה מיכאלוביץ׳ (70), עובדת סוציאלית בפנסיה שעד לא מזמן עבדה בארגון העובדים הסוציאליים, וביקש ממנה ללוות את הפניות שמגיעות לקרן.

״דיברתי עם יותר מ-260 משפחות בחודשיים האחרונים״, מספרת מיכאלוביץ׳, בדרך לביקור בית בירושלים, ״קשה לי במיוחד הבושה. כשאני שואלת אותן אם יש עוד דברים שאני יכולה לעזור בהם, הרבה פעמים הם לא יגידו. לכן חשוב לי להגיע לכל בית, להתקשר לכל אחת שביקשה עזרה ולהבין את הצרכים.

״המצב של הרבה משפחות קשה מאוד, ואלה משפחות עובדות. רובן לא מטופלות על ידי הרווחה ולא מורגלות להיות בעמדה של לקבל עזרה. אנשים ובעיקר נשים נורמטיביות, שהסתדרו איכשהו בימי השגרה, ושרדו, והמשבר פגע בהן והפיל אותן״.

דנה בר לב, האגף להתאגדות: ״ההסתדרות עשתה חשיבה מחדש איך לדאוג למשפחות האלה״  (צילום: דוד טברסקי, דבר)
דנה בר לב, האגף להתאגדות: ״ההסתדרות עשתה חשיבה מחדש איך לדאוג למשפחות האלה״  (צילום: דוד טברסקי, דבר)

אל הביקור, או כמו שהן קוראות לו ״סבב מתנות בירושלים״, מצטרפת דנה בר לב (28), מהאגף להתאגדות עובדים. ״הקורונה שיבשה את חיי המשפחות״, היא אומרת, ״הנשים האלה יוצאות לחל״ת, יוצאות לאבטלה, וההסתדרות היתה חייבת לעשות חשיבה מחדש, איך דואגים להן עכשיו״.

״מבחינתי מדובר פה בחברי הסתדרות שמשלמים שנים להסתדרות, וזה האופן שבו היא צריכה לדאוג להם. אם היו פיטורים, הם היו מקבלים סיוע משפטי. עכשיו הם צריכים שמיכה, או עזרה עם הקניות״.

אחד מביקורי הבית נעשה למוקדנית במשרד ממשלתי שהוצאה שוב פעם לחל״ת בתחילת הסגר השלישי. מיכאלוביץ' ובר לב מגיעות לתת לה שמיכת חורף חמה ותלושים לבגדים. ״קשה לי לא לעבוד״, היא אומרת ״אבל כיף שיש מי שחושב עליך, ולדעתי צריך שעוד נשים יכירו את הפרויקט הזה״.

״לא סל מזון אחד וגמרנו״

״הביקורים האלה מאוד משמחים את המשפחות״, אומרת פוריין-ויצמן, ״אנחנו מקפידים לבוא אליהם כאחים לעזרה ולא לייצר תחושה של נזקקות״. היא מספרת שלמעט מיכאלוביץ' שנשכרה כאשת מקצוע לקרן, כל הארגון נעשה בהתנדבות על ידי עובדי ההסתדרות.

דודו בצלאל, סמנכ"ל התפעול של ההסתדרות, דואג שהסיוע יגיע למי שצריך. יו״ר הקרן הוא יו״ר ההסתדרות, ובראש הנהלת הקרן עומד מנכ״ל ההסתדרות, עו״ד אופיר אלקלעי.

״הרעיון של הקרן זה לא נגיעה אחת של סל מזון, וגמרנו״, אומרת פוריין-ויצמן, ״אלו משפחות שזקוקות לתמיכה. אנחנו נשלח להם עוד סל מזון לקראת פסח והם ימשיכו להיות מלוות. האבטלה לא נעצרת ברגע, ואם מישהי נעזרת כרגע בהורים גם הם נשחקים. הילדים עדיין בבית. יש לנו עוד דרך ארוכה לעשות וכולנו מבינים את זה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!