דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

בחירות 2021 / הפקרת ילדי הגיל הרך במעונות היא רק ההתחלה: חזון האימים של בנט והשולמנים

מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך כינה סעיף במצע הכלכלי של מפלגת ימינה ״הכרזת מלחמה״ | החזון שעולה מהפרסומים של ״ימינה״ לאחרי הקורונה צריך להדאיג כל ישראלי | דעה

אביר קארה ונפתלי בנט (צילום מסך)
אביר קארה ונפתלי בנט (צילום מסך)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך, גוף שקשה לחשוד בכוונותיו ואינו מתעסק בפוליטיקה מפלגתית, פרסם אתמול הודעת גינוי חריגה לקמפיין הבחירות של מפלגת ״ימינה״ של נפתלי בנט. הסיבה לכך היא סעיף במסמך הרפורמות שפרסמה מפלגתו של בנט, ובו קריאה ל״רפורמה בביורוקרטיה המיותרת המושתת על מעונות היום״.

מדובר באמת בסעיף שקשה מאוד לקבל. איך התשובה לתמונות האימים שהתפרסמו בתקשורת בשנה האחרונה, של התעללות והזנחה במעונות הפרטיים, יכולה להיות הורדת רגולציה? הפתרון לאזור המופקר ביותר של מערכת החינוך, הוא הסתלקות נוספת של המדינה ממעורבות?

פרסום בנט והשולמנים
פרסום בנט והשולמנים

בהודעת הגינוי מתאר מטה המאבק את ההתחמקות של בנט מלשוחח עימם, ואת מלחמת השולמנים נגד יישום תקנות הפיקוח במעונות. הגינוי מסתיים בתובנה מעמיקה, שמשמעותה חורגת רק מסעיף מספר 9 במצע של בנט: ״מי שלא מבין שיש תחומים שלא יכולים להתנהל בכלכלה נאו ליברלית פרוצה וללא רגולציה, כדאי לו לקחת כמה שיעורים במדינאות, וכלכלה, ומומלץ גם בפסיכולוגיה התפתחותית״.

ההורים המודאגים מסיימים את הודעתם: ״מבחינתנו ומבחינת מאות אלפי ילדים בגיל הרך בישראל, זוהי הכרזת מלחמה״.

נורות אדומות

מבט בסעיפים אחרים במצע מעלה חששות נוספים לגבי החזון של בנט ושותפיו לעולם של אחרי הקורונה. סעיף 3 לדוגמה, מתייחס ל"ביטול הגנות" לוועדי עובדים. כל עובד שניסה לממש את זכותו הדמוקרטית להתאגד במקום עבודתו יודע עד כמה קשה לעמוד מול לחצי המעסיק, שפעמים רבות מתקשה לקבל את המצב החדש.

לבית הדין לעבודה מגיעים מידי שנה מקרים רבים של הפחדה, איומים מרומזים ואף פיטורים של עובדים שמנסים להתאגד. לאותו עובד מציע בנט: ״רפורמה ביחסי מעסיקים מול ועדי עובדים״, ובמילים אחרות, החלשת כוחו של העובד לטובת עוד כוח למעסיק.

סעיף אחר מבקש לבטל את השבתון ביום הבחירות הכללית. יש מה לדון בפיצוי מעסיקים על יום הבחירות לכנסת, אבל אין ספק שביטול יום השבתון, כפי שמציעים בנט והשולמנים, יביא למצב בו עובדים חלשים ועניים יותר יצביעו פחות. גם אם כפי שבנט כותב "הקלפיות פתוחות שעות רבות", אם חד הורית שתעבוד משמרת כפולה עד שעות הערב ותחזור לטפל בילדיה כנראה לא תצא להצביע. קשה להאשים אותה. אולי בנט רוצה שהיא לא תצביע?

סעיף 2 המתייחס "לרפורמה בתקנים" מעלה חששות נוספים. נושא התקנים בישראל  דורש רפורמה, אבל בעדינות רבה. התקינה בישראל היא ששומרת על הילדים שלנו מלשחק בצעצועים שעלולים להרעיל אותם, או מתחפושות שיכולות להישרף בקלות. עם האינטרסים הכלכליים הכבדים שיש בנושא, הפקעת כל יכולות של תקינה מישראל, כפי שמציע בנט, משמעותה עלולה להיות סכנת מוות.

גם נושאים אחרים במצע מדליקים נורות אזהרה. רפורמה ברישוי העסקים היא דבר הכרחי, אבל יש לזכור שאין מדובר רק ב'ביורוקרטיה וסחבת'. רישוי עסק הוא גם מה שדואג לכך שמבנים יהיו בטוחים משריפה ומונע צפיפות שיכולה לגרום לאסון. גם "אי הפללה לעצמאים" יכולה להיות פתח להתנהלות עבריינית.

פחות מדינה אחרי הקורונה

מעבר לסעיפים הספציפיים, הרוח המנשבת מהמסמך מטרידה. ישראל של אחרי הקורונה היא חברה פצועה מאובדן, עוני, בידוד ואבטלה. היא דורשת מהלך מעמיק, מתמשך ואחראי, של בנייה מחדש. ההיפך הגמור מהמשפט שמופיע במרכז המסמך: "העקרונות המובילים אותנו הם הפחתת מיסים והפחתת רגולציה. הגיע הזמן למהפכה מהירה".

ה"מהפכה המהירה" שמציעים בנט והשולמנים צריכה להפחיד כל ישראלי.​ משמעותה – השלטת עקרון 'החזק שורד' על ישראל של אחרי המגיפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!