דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה בעולם

קורונה בעולם / נגיף ללא גבולות | יצרניות החיסונים מקשות על האיחוד האירופי

איטליה תנקוט הליכים משפטיים נגד פייזר בשל האטה באספקה | גרמניה קוראת להגביל את יצוא החיסונים | שבדיה הקפיאה את ההסכם עם פייזר עד שתבהיר כיצד מחושב התשלום

משאית עם חיסונים של חברת פייזר במפעל החברה בבלגיה (צילום: AP Photo/Valentin Bianchi)
משאית עם חיסונים של חברת פייזר במפעל החברה בבלגיה (צילום: AP Photo/Valentin Bianchi)
אוריאל לוי

מבצע החיסונים המדשדש באירופה נתקל באתגר נוסף: חברות החיסונים מונעות ממדינות האיחוד אספקה של מנות החיסון. נציגי חברת התרופות אסטרהזניקה עזבו הבוקר (רביעי) את השיחות עם האיחוד האירופי לאחר כישלון נוסף במגעים ביניהן על אספקת חיסוני קורונה.

"אירופה השקיעה מיליארדים כדי לפתח את החיסונים הראשונים בעולם. ליצור טובין משותף אמיתי וגלובלי", אמרה אתמול נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, בכינוס וירטואלי של הפורום הכלכלי העולמי. "ועכשיו, על החברות לספק את הסחורה. עליהן לכבד את התחייבויותיהן".

העיכובים באספקת החיסונים לאיחוד האירופי מונעים ממדינות האיחוד לחסן 70% מהאוכלוסייה המבוגרת עד סוף הקיץ, כפי שהתחייבו מנהיגי מדינות האיחוד, בהן חיים כ-450 מיליון בני אדם.

חברת התרופות הבריטית-שבדית אסטרהזניקה, שפיתחה את החיסון שלה ביחד עם אוניברסיטת אוקספורד, הודיעה לאיחוד האירופי שלא תעמוד ביעדי האספקה שסוכמו עד סוף מרץ. גם חברת פייזר האמריקאית, שמייצרת את החיסון בשותפות עם ביונטק הגרמנית, אמרה שצפויה פגיעה זמנית במשלוחים בין סוף ינואר לתחילת פברואר.

משרדי אסטרהזניקה באנגליה. כישלון שלישי במגעים עם האיחוד (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
משרדי אסטרהזניקה באנגליה. כישלון שלישי במגעים עם האיחוד (צילום: AP Photo/Alastair Grant)

המגעים שהתפוצצו היום בין נציגי אסטרהזניקה לנציגי האיחוד האירופי הם סבב השיחות השלישי שנכשל ביניהן בשבוע האחרון. חברת אסטרהזניקה פרסמה הצהרה שלפיה היא מבינה ושותפה לתסכול הנובע מהעיכוב באספקת החיסונים למדינות האיחוד האירופי.

"בעיות בייצור צריכות להשפיע על כולם באותה מידה"

מוקדם יותר השבוע הודיעה איטליה שתפתח בהליכים משפטיים נגד שותפות פייזר-ביונטק בעקבות הפחתת מספר החיסונים המסופקים לה.

שר החוץ של לטביה, אדגרס רינקביצ'ס, חיזק אתמול את איטליה, ואמר שמדינות האיחוד עשויות לפנות לבית המשפט בטענה להפרה של חוזי האספקה מצד אסטרהזניקה, אם החברה לא תעמוד בלוח הזמנים. "יש לשקול את האפשרות הזו, ויש לעשות זאת בתיאום עם המדינות החברות", אמר השבוע רינקביצ'ס לסוכנות הידיעות רויטרס. לכל מדינה חברה באיחוד האירופי יש חוזה אספקה נפרד מול החברה.

חיסון באיטליה. מספר מנות החיסון הופחת (צילום: Cecilia Faboiano/LaPresse via AP)
חיסון באיטליה. מספר מנות החיסון הופחת (צילום: Cecilia Faboiano/LaPresse via AP)

שר הבריאות של גרמניה, ינס שפאן, תמך בהצעות שעלו באיחוד להגביל את יצוא החיסונים ולפקח עליו בצורה הדוקה, בטענה שאירופה צריכה לקבל את "הנתח ההוגן" שלה. "אני יכול להבין שיש בעיות בייצור, אך הן חייבות להשפיע על כולם באותה מידה", אמר שפאן בראיון לערוץ הטלוויזיה הגרמני ZDF. רוב החיסונים של אסטרהזניקה מיוצרים בבריטניה, בעוד החיסונים של פייזר מגיעים מהמפעל שלה בבלגיה.

"האיחוד ינקוט כל צעד להגנה על זכויות האזרחים"

ממשלת שבדיה הקפיאה את התשלומים לפייזר וביקשה ממנה הבהרות בנוגע למספר מנות החיסון שניתן להפיק מכל בקבוקון. לפי דיווח בעיתון דגנס ניהטר, שבדיה דרשה הבהרה של אופן חישוב התשלום, לאחר שפייזר חייבה את המדינה לפי שש מנות חיסון בבקבוקון, במקום חמש מנות כפי שהוסכם. נציגות פייזר בשבדיה סירבה להגיב לפרסום, אך אישרה לעיתון כי היא חייבה את המדינה לפי שש מנות בבקבוקון.

"האיחוד האירופי ינקוט כל צעד דרוש כדי להגן על אזרחיו ועל זכויותיהם", אמרה נציבת הבריאות של האיחוד האירופי, סטלה קיריאקידס. הפגיעה הזמנית במשלוחי פייזר לאיחוד האירופי ולקנדה נובעת משיפוץ במפעל הייצור שלה בבלגיה, שמטרתו היא הגברה של קצב הייצור הכללי.

רק 2% באירופה קיבלו חיסון ראשון. דגלי האיחוד האירופי בבלגיה (צילום: glen photo / Shutterstock).
רק 2% באירופה קיבלו חיסון ראשון. דגלי האיחוד האירופי בבלגיה (צילום: glen photo / Shutterstock).

האיחוד האירופי התחייב לרכוש מאסטרהזניקה 300 מיליון מנות חיסון עם אופציה לרכישה של 100 מיליון מנות נוספות. בשבוע שעבר החברה אמרה שבכוונתה לצמצם את המשלוח הראשון מ-80 מיליון מנות ל-31 מיליון. החיסון של אסטרהזניקה עדיין לא אושר לשימוש באיחוד האירופי, אך האישור צפוי להתקבל מחרתיים. החיסון של פייזר, לעומת זאת, כבר בשימוש, והאיחוד האירופי הזמין מהחברה 600 מיליון מנות, אבל פייזר מתעכבת עם אספקתן.

מבצע החיסונים באיחוד האירופי מדשדש. רק כ-2% מתושבי האיחוד האירופי קיבלו מנה אחת של חיסון, לעומת כ-11% מתושבי בריטניה, כ-7% מתושבי ארה"ב וכ-48% מתושבי ישראל. המצב עגום אף יותר במנת החיסון השנייה: רק 0.2% מתושבי האיחוד האירופי קיבלו את שתי מנות החיסון לקורונה, לעומת כ-16% מתושבי ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!