דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרור

חמאס בעזה / פעיל טרור ניצל תקציבים של ארגון סיוע אמריקני לתועלתו של חמאס

פעיל החמאס מחמד ח'לבי ניצל את מעמדו בארגון הצדקה האמריקני הגדול WORLD VISION והעביר מיליוני דולרים לידי הזרוע הצבאית של חמאס. הסובלים העיקריים מהמצב הם תושבי הרצועה הזקוקים נואשות לכספי הסיוע.

רצועת עזה (צילום: קורינה קרן  פלאש 90)
רצועת עזה (צילום: קורינה קרן פלאש 90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

הותר לפירסום כי בפעילות משותפת של כוחות הביטחון נעצר פעיל הטרור מחמד ח'לבי, שהצליח להסתנן לשורותיו של ארגון ה-WORLD VISION, עמותה אמריקנית הנחשבת לאחד מארגוני הצדקה והסיוע הגדולים בעולם ונתמכת בעיקר על ידי ממשלות מערביות והאו"ם. ח'לבי ניצל את רוב תקציבו שמוערך במיליוני של דולרים לאורך עשור לצורך פעילות של חמאס.

על פי השב"כ "מדובר בחקירה משמעותית וחשובה, הממחישה, מעל לכל, את הניצול הציני והבוטה של החמאס את כספי ומשאבי ארגוני סיוע הומניטרי בין לאומיים שמקורם בכספי סיוע של מדינות מערביות, ומיועדים לסיוע הומניטרי לתושבי רצועת עזה, כאשר, בפועל, הכספים והמשאבים הועברו באופן שיטתי לשורות הזרוע הצבאית של החמאס לטובת המשך התעצמותה הצבאית."

אלוף משנה במיל יוני פיגל, חוקר בכיר במכון לחקר הטרור במרכז הבין תחומי הרצליה הסביר כי חמאס השתמש בעבר בארגוני צדקה איסלאמים שפועלים בארה"ב ואירופה וזאת על מנת להעביר כספים לצרכיו. לדבריו, "ניצול ציני הוא לא דבר חדש. מה שחדש זה הטכניקה החדשה של חמאס. חדירה לאירגון שהוא לא איסלמי במהותו. זה לא גוף ייעודי איסלמי שמטרתו לחזק את החמאס".

פיגל הוסיף כי ככל הנראה, כניסה הפעיל לשורות האירגון הינה תוצאה של חשיבה אסטרטגית: "להשפיע על העברת כספים, לעקוף את הקשיים שמערימים גופים ומדינות על חמאס מבחינה כלכלית, אנחנו רואים פה את חמאס דינאמית, משתנה ומתאימה את עצמה למציאות העכשווית."

השינוי המשמעותי לדעתו של פיגל הוא העובדה שחמאס פעל בכיסוי: "לפני כן אמרו 'אנחנו פועלים למען פלסטין', כאן הכל היה בכיסוי. הוא אמר 'אני פעיל שלום'. הייתה אופרציה חשאית".

סיוע הומניטרי ברפיח. צילום: עבד רחים כתיב פלאש 90
סיוע הומניטרי ברפיח. צילום: עבד רחים כתיב פלאש 90

על פי חקירת שב"כ חלב'י הוא גורם משמעותי עבור הזרוע הצבאית של חמאס, ופעל עבורה מתוך ארגון סיוע הומינטרי בין לאומי שאת תקציביו ומשאביו ניצל וניתב לתועלתו של חמאס.

ח'לבי עבר הכשרה ארגונית וצבאית בחמאס בתחילת שנות ה-2000 ובשנת 2005 הוחדר לשורות ארגון World Vision. הוא התקדם בארגון, עד שהגיע לדרגת מנהל הסניף הרצועתי של הארגון במסגרתו שלט בתקציב, בציוד ובחבילות סיוע בשווי עשרות מיליוני דולרים. כמו כן גייס חלב'י פעילי חמאס נוספים תחת האירגון.

שיטת העבודה

האופן המרכזי להעברת סכומי הכסף היה ביצוע מכרזים פיקטביים בעזה בעבור פרוייקטים של הארגון, כאשר על פי השב"כ "החברה 'הזוכה' מודעת לכך ש-60% מכספי הפרויקט מיועדים לחמאס. כך לדברי הנדון, דאג לזמינות שוטפת של כסף מזומן לטובת החמאס."

בחקירתו מסר חלב'י מידע אודות המנגנון השיטתי והמתוחכם של העברת כספים לחמאס שלדבריו הביא לכך שכ-60%  מתקציבו השנתי של הארגון הועבר בפועל לידי החמאס. לשם כך – יזם וקידם ח'לבי הקמת פרוייקטים הומניטריים והקמת אגודות חקלאיות פיקטיביות, ששימשו הן ככיסוי להעברת הכספים לחמאס והן לטובת הגדלת היקף הכספים שמוזרמים לסניף הרצועתי. בין הפרוייקטים והאגודות שיזם – פרוייקט בניית חממות לחקלאים, פרוייקט שיקום אדמות חקלאיות, פרוייקט סיוע נפשי ובריאותי לתושבי רצועת עזה, פרוייקט סיוע לדייגים, מרכז לטיפול במוגבלים פיזית ושכלית ואגודות לחקלאות.

לאן הלך הכסף?

לדברי ח'לבי, הכספים שהעביר לחמאס היו מיועדים להתעצמות הזרוע הצבאית, לצורך חפירת מנהרות ומתן "בונוס" כספי על פי קצב ההתקדמות לפעילי חמאס, בעבור בניית מוצבים, מוצב 'פלסטין' לדוגמא, שנבנה במהלך 2015 ותוקצב כולו מכספי סיוע ובעבור עסקאות רכישת אמל"ח (אמצעי לחימה).

כמו כן, שימשו חלק מהכספים לתשלום משכורות של פעילי חמאס. בהקשר זה יצוין כי ח'לבי סיפק באמצעות ארגון world vision, מדי חודש אלפי חבילות מזון, מוצרי בסיס וציוד רפואי לפעילי הזרוע הצבאית של החמאס ובני משפחותיהם, כך לדבריו.

מי סובל מהמצב?

לדבריו של פוגל הנפגעים העיקריים מהמצב הם העזתים שאינם אנשי חמאס וסובלים מכך שהסיוע ההומניטרי לו הם זקוקים לא מגיע אליהם. "לאירגון החמאס יש אינטרס אחד והוא מאוד ברור, להעצים את כוחו מבחינת תשתיות. אדם שהחיים שלו ברצועת עזה מאוד קשים, עומד עוד פעם בפני מציאות שהוא לא מקבל כלום. גם אם יש ארגון שרוצה לעזור, חמאס לא מאפשר זאת" .

עוד גורם שיפגע יהיה ככל הנראה ארגון world vision עצמו, שדעת הקהל האמריקנית ואולי סנטורים עשויים להקים קול צעקה ולבקש לנקוט בצעדים כנגדו.

במהלך החקירה התקבל מידע רב אודות גורמים נוספים ברצועת עזה אשר ניצלו את עבודתם בארגונים רגישים, בהם ארגוני סיוע הומניטרי ומוסדות או"ם, בעבור החמאס.

ח"כ אבי דיכטר יו"ר ועדת חוץ וביטחון הגיב בנושא ואמר כי "הפרשה יכולה להעיד על חולשת הפיקוח שיש בארגונים הבינלאומיים הללו, כי כאן הייתה מעילה בעשרות מיליוני דולרים. הארגונים הללו עושים עבודה טובה ואיננו מפקפקים בכוונותיהם. חמאס ניצל להערכתנו את תמימותם. אנו זהירים מאוד מול הארגונים הבינלאומיים למרות הסיכונים שבכך מתוך תפיסת החשיבות של ארגונים אלה. לפי תפיסת חמאס – את הזרוע הצבאית מעניינת רק הזרוע הצבאית ולא מה חושב הרחוב הפלסטיני".

גם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן התבטא בנושא ואמר כי הפרשה חושפת את רשת הקשרים בין החמאס לבין סניף עזה של הארגון הבינ"ל ההומניטארי, World Vision ומצביעה על תופעה עליה משרדו מתריע מזה זמן. "בין ארגוני טרור לבין ארגוני דה-לגיטימציה הפועלים נגד מדינת ישראל, ישנם קשרים ענפים- אידיאולוגיים וכספיים".

עוד הוסיף השר כי לשמחתו "אנו עדים לאחרונה להצלחת המאמץ המתמשך להסביר לקהילה הבינ"ל את המטרות המשותפות של הטרור והדה-לגיטימציה. התוצאות בשטח מתחילות להיות מוחשיות ובעלות השפעה מצטברת."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!