דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

סגר שלישי / המלצת המומחים לממשלה: להאריך את הסגר בשבועיים ולפתוח את בתי הספר בישובים הירוקים

חוקרי האוניברסיטה העברית מצביעים על ירידה בתחלואה שמיוחסת לסגר ולחיסונים, אבל מדגישים: ״המצב בבתי החולים לא מותיר שולי בטחון לטעויות״ | מעריכים שעוד לפני אמצע פברואר מספר המתים יעלה ל-5,000

מחלקת קורונה בבית חולים. (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מחלקת קורונה בבית חולים. (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אסף צבי

צוות המומחים של האוניברסיטה העברית ממליץ להמשיך את הסגר עד להגעה ל-1,000 נדבקים חדשים בקורונה ליום ועשרות חולים קשים חדשים מדי יום, מה שלהערכתם יתרחש בעוד כשבועיים, באמצע חודש פברואר. בדו"ח שהוגש לממשלה ציינו המומחים כי נצפית ירידה בתחלואה הקשה ובמספר המאומתים באופן דומה לסגר השני, אך מזהירים כי "המצב בבתי החולים אינו מותיר שולי בטחון לטעויות". עם זאת, לדבריהם ניתן לשלב פתיחה של מערכת החינוך באזורים עם תחלואה נמוכה ושיעור מתחסנים גבוה.

לפי החוקרים, ניכרים במדדים סימנים לירידה בתחלואה, בעקבות הסגר ההדוק שהחל ב-8 בינואר. הירידה בתחלואה ובמאומתים זהה בקצב לשלב המקביל בסגר הקודם.

השוואת בין נתוני התחלואה בסגר השלישי ובסגר השני (מומחי האוניברסיטה העברית)
השוואת בין נתוני התחלואה בסגר השלישי ובסגר השני (מומחי האוניברסיטה העברית)

החוקרים צופים ירידה בעומס הרב על בתי החולים בשבוע הקרוב, בעקבות ירידה בתחלואה הקשה. לדבריהם, ההתקבעות על כ-1,200 חולים קשים באשפוז נצפתה ומתאימה לדינמיקה בשיא. הם מצביעים על כך כי מתחילת חודש ינואר ניכר כי סיכויי התמותה של חולים קשים עלו ב – 30%, ונראה כי עוד לפני אמצע חודש פברואר מספר המתים יהיה 5,000 איש.

החוקרים מדגישים כי השפעות החיסונים והמוטציות השונות לנגיף על התחלואה יתבהרו בשבוע הקרוב. לדבריהם, "הסגר בשילוב החיסונים מוביל לירידה נצפית בתחלואה בכל המדדים. עם זאת – רק במהלך השבוע הקרוב תתברר מידת ההשפעה של החיסון והסגר על קצב הירידה של התחלואה". החשש עליו מצביעים החוקרים הוא שהמוטציה הבריטית תגרום לירידה איטית יותר במאומתים מאשר בסגר הקודם, ותעכב את ההקלה על העומס בבתי החולים. לפיכך הם מזהירים כי אין מקום לטעויות, וממליצים "להמשיך בתהליך שיבטיח הורדת תחלואה" – ביעדים של פחות מ-1,000 מאומתים חדשים ליום ועשרות חולים קשים חדשים ביום בלבד, שכאמור, יושגו בעוד כשבועיים בתנאי הסגר הנוכחי.

החוקרים מדגישים כי "תהליך היציאה מהסגר חייב להיות מדוד ומנוטר ברמה יומית על מספר המאומתים ומספר החולים הקשים, ובהתאם לנתונים אלה להאיץ או להאט את תהליך היציאה מהסגר", וממליצים לשלב בו את הפעלת את מערכת החינוך בשלב מוקדם באזורים בעלי תחלואה נמוכה ואחוז מתחסנים גבוה, לאור העובדה כי ההשפעה הנצפית על מקדם ההדבקה בקרב התלמידים קטנה. עמדה זו מנוגדת לעמדת בכירי משרד הבריאות, בהם השר אדלשטיין ופרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, לפיה ברמת תחלואה גבוהה כל כך, ההפרדה הגיאוגרפית חסרת משמעות וכל פתיחה עלולה להחריף את ההתפרצות.

על נייר העמדה שפורסם אתמול (רביעי) חתומים פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' דורון גזית ופרופ' נדב כץ ממכון רקח לפיסיקה, פרופ' רן נירפז (בית חולים הדסה) ופרופ' רונית קלדרון-מרגלית מביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית בירושלים, וסמנכ"ל הכספים של האוניברסיטה, מאיר בינג.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!