דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכשרה מקצועית

החינוך המקצועי בגרמניה / איך קרה שאלפי בני נוער רוצים ללמוד מקצוע בגרמניה?

מפעל דיימלר בשטוטגרט, גרמניה. צילום: German Federal Archives
מפעל דיימלר בשטוטגרט, גרמניה. צילום: German Federal Archives

המפעל בשטוטגרט מייצר מכוניות מרצדס, ומכשיר את העובדים העתידיים בו. הם לומדים ועובדים, מתרגלים דמוקרטיה, ומוכשרים למקצוע בתנאים סוציאליים מעולים. הכשרה מקצועית, גרמניה.

רשמים ממסע הכרות של האיגוד והחינוך המקצועי בגרמניה.

שטוטגרט היא אחד מארבעת המנועים של כלכלת האיחוד האירופי, וכשראינו את אולמות ההכשרה המקצועית במפעל דיימלר, יצרנית מרצדס-בנץ, שבמדינת באדן-וירטמברג שבגרמניה, הצלחנו להבין למה. במפעל יש 600 חניכים בהכשרה מקצועית בכל זמן נתון, ובכל מפעלי דיימלר בגרמניה עוברים הכשרה מקצועית 6,500 חניכים מגיל 15 ועד אמצע שנות העשרים לחייהם, מעל עשרה אחוזים מהם הן נשים.

חברי המשלחת מחוץ למפעל מרצדס בשטוטגרט.
חברי המשלחת מחוץ למפעל מרצדס בשטוטגרט.

2,000 מתמודדים על 190 מקומות

החניכים בדיימלר עובדים 35 שעות בשבוע. כמו כל עובדי המפעל וכלל עובדי איגוד המתכת בבאדן-וירטמברג, יוצאים החניכים לחופשה בשכר של 150% למשך 6 שבועות בשנה. במהלך שנות החניכות מקבלים החניכים שכר של כשליש משכר עובד מן המניין בדיימלר.

על 190 המקומות לתלמידים חדשים בהכשרה המקצועית במפעל, מתמודדים יותר מ-2,000 צעירים מידי שנה. במשבר הכלכלי של שנת 2008 החברה הפחיתה משמעותית את מספר חניכי ההכשרה המקצועית, אך בעקבות לחץ של האיגוד, מספר המקומות גדל מידי שנה. בכל מחזור שמור מקום ל-10 חניכים שנפלטו ממערכות החינוך השונות, ולא עומדים בתנאי הסף של המפעל.

החונכות במפעל נמשכת 4 שנים, ובשנה וחצי הראשונות עובדים במעבדות הלימודיות שבועיים ואז שבוע לומדים לימודים תיאורטיים בבית הספר, וחוזר חלילה. בדיימלר לומדים ריתוך; עיבוד שבבי מתכת; פירוטכניקה; אלקטרוניקה; מחשבים; מכנטרוניקה; יציקת ברזל והנדסת מכונות הכל במעבדות מבריקות, גדולות ומרשימות. החניכים עוברים בתקופת ההכשרה את כל המקצועות, כך שגם המהנדס התעשייתי ילמד עיבוד שבבים לצד אלקטרוניקה ואם אתה חניך במטבח, תוכשר גם בסדנאות היציקה.

לאחר שנה וחצי של ההכשרה המקצועית הדואלית, משתלבים החניכים במחלקות המפעל, ממשיכים את ההכשרה עם חונך וממשיכים ללמוד גם באופן עיוני, כמו שעוד אפשר לראות בבתי הספר המקצועיים-התעשייתים בישראל.

מיצירות הפאר של המפעל המעסיק מאות תלמידים בהכשרה מקצועית איכותית
מיצירות הפאר של המפעל המעסיק מאות תלמידים בהכשרה מקצועית איכותית

מקום ראשון בלב

בשנה הבאה יציינו 100 שנים להכשרה המקצועית בדיימלר, והתנאים הטובים, כך למדנו, הם לא תוצאה של טוב לב ההנהלה, אלא כרוכים במאמצים של ועד העובדים בו גם נציגים של 'הנוער'. ל'נוער' שלושה חברי ועד במשרה מלאה, ועוד 10 שמובילים פרויקטים. הנציגים בוועד אחראים על טיפול בבעיות, דואגים שלא ינצלו את החניכים, מטפלים בבעיות, מספרים על הזכויות ועל ההסכמים הקיבוציים, לומדים את דו"ח האיגודים המקצועיים ועוד.

חוץ מהסברה וחינוך להתאגדות, עוסקים חברי הוועד הצעירים גם בפעילות תרבותית כמו פסטיבל קיץ, קבוצת כדורגל של המפעל (מקום שלישי בטורניר דיימלר האחרון; "מבחינת הלב מקום ראשון"), איסוף וחלוקת בגדים לפליטים הרבים שמגיעים לשטוטגרט ועוד. בכניסה לחדר ממנו הוועד פועל, ואליו מגיעים הנערים להתייעץ עומד שלט נגד המפלגות הפאשיסטיות, עדות לשינוי שעבר המפעל מאז שנות השלושים האפלות.

החניכים סיפרו לנו שתעשיית הרכב כולה תשתנה לחלוטין בעשר השנים הקרובות, השימוש בדלק יעלם וכל המכונית ינועו בעזרת חשמל, ובמקום לחץ שמן ובוכנות – הרכבים יהפכו אלקטרונים. בדיימלר חשובה ההכשרה המקצועית של 'מקצועות העתיד', ומספרים במפעל שכבר בימים אלה מתחיל משא ומתן עם הנהלת החברה כדי לדאוג שההכשרה המקצועית לא תפגר אחרי התכנון של כלל המפעל.

בדיימלר לומדים ריתוך; עיבוד שבבים; פיוטכניקה; אלקטרוניקה; מחשבים; מכנטרוניקה; יציקת ברזל והנדסת מכונות הכל במעבדות מבריקות, גדולות ומרשימות. החניכים עוברים בתקופת ההכשרה את כל המקצועות, כך שגם המהנדס התעשייתי ילמד עיבוד שבבים לצד אלקטרוניקה ואם אתה חניך במטבח, תוכשר גם בסדנאות היציקה.

לא כולם צריכים ללכת לאוניברסיטה

כשאנחנו שואלים על היוקרה של ההכשרה המקצועית בגרמניה אומר אנדריי קאופמן, מזכיר איגוד מקצועי באיגוד עובדי המתכת כי הרבה חושבים ש"כל שמוק צריך ללכת ללמוד באוניברסיטה ואני לא מסכים עם זה, לא נכון שבעבודה הזאת רק 'מלכלכים את הידיים' גם אם יש מי שחושב כך".

מדובר בחוד חנית של התעשייה בעולם, מפעל מרשים בכוח ההתאגדות של העובדים, באיכות ההכשרה, בהתייחסות המוקפדת לכל פרט, ובחשיבה על העתיד. מדוע בארץ אנחנו נאבקים כנגד סגירת ההכשרה במקום על איך מגדילים ומפתחים אותה?

הביקור במפעל הוכיח לנו את הצורך בהכשרה המקצועית, את הכבוד שיש לאנשים העובדים במקצוע שלהם. ועל יכולת הבחירה של חברה להסתכל על כל חלקיה כשווים בכלכלתה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!