דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

שוק ההון / "ראיתי את הבריאות של המטופלים שלי מדרדרת, השיטה שבורה. אנחנו גיימסטופ"

הפורום ברדיט בו החלה פרשיית גיימסטופ הפך למוקד למניפסטים זועמים על השיטה הכלכלית וסיפורים אישיים

(צילום מסך).
(צילום מסך).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הפורום "וולסטריט בטס"(wallstreetbets) שהוביל את פרשיית גיימסטופ כבר איננו רק פורום המלצות להימורים פיננסיים, אלא במה למניפסטים ביקורתיים על חוסר הצדק שמובנה במערכת הפיננסית הקיימת, המבטאים מחאה ונקמה נגד האליטה הכלכלית שזוכה לחיבוקים נדיבים מהרגולטורים, בעוד רוב הציבור לא מקבל דבר.

פורום "הימורי וולסטריט" באתר רדיט, כולל כבר 6.9 מליון אנשים. מה שהחל כפורום חובבים, העוסק בהמלצות השקעה ובאופן מוצהר גם בהימורים פיננסיים, הפך לתופעה תרבותית, לאחר שמשקיעים שפעלו בהשפעת הפורום, רוששו קרנות גידור מקצועיות במעל ל-22 מיליארד דולר.

לצד מניפסטיים לוחמניים משתפים הגולשים בפורום בסיפורים אישיים על מצוקה כלכלית, מספרים מה עשו עם הכסף שהרוויחו ומפרסמים מימים ובדיחות שהכינו המכוונים נגד קרנות הגידור והרגולטורים.

"אני רופא שעבר הכשרה בלב דטרויט", כתב המשתמש הוותיק ionickoi בפוסט פופולרי הממוען לוול-סטריט ולרשת החדשת CNBC. "בתקופת אובמה, בזמן ההתמחות שלי, איכות החיים של התושבים השחורים בעיר לא השתפרה. ראיתי הפצה גוברת של תרופות ממכרות, מנות יתר ואלימות כנופיות. אתם השארתם את האנשים הללו מאחור".

בשנים האחרונות בזמן כהונת טראמפ היה רופא במערב התיכון, "איכות החיים של האוכלוסייה, ברובה לבנה, לא השתפרה ואפילו הידרדרה. ראיתי תפוצה גוברת של תרופות ממכרות, מנות יתר והתאבדויות. החולים היקרים לי הם האנשים שאתם השארתם מאחור".

בתקופת הקורונה, הוסיף, "אני רואה את הבריאות של המטופלים שלי מדרדרת, בגלל שהם מוותרים על טיפול מניעתי. ללכת לעבודה בכל יום היא תזכורת מבהילה לשבר וחוסר ההוגנות של המערכת הכלכלית וחוסר היכולת המוחלט שלי לשנות את זה.

WSB next week with all gains from GME AMC???????????? from wallstreetbets

"אני מחזיק במניית גיימסטופ כי היא מייצגת משהו בעבורי. קמעונאית שסברתם שכבר לא כדאי להשקיע בה. אנחנו גיימסטופ. אנחנו לא מוכרים כי אנחנו מאמינים בעצמנו ומשקיעים בעצמנו. אנחנו רוצים שהיא תצליח".

"דרדרתם אותנו לקרוע זה את זה שנים" כתב לסיום. "זו הפעם הראשונה בה ראיתי מדינה שלמה מתאספת סביב מטרה אחת. נתת לנו סיבה להתאחד – נגדכם ונגד המערכת שבניתם ושימרתם. יש לי מניית גיימסטופ כי אני גיימסטופ. אני בוחר להשקיע בדור שלי, ולמכור יהיה למכור את עצמי".

המניפסט מכוון לשלוש מטרות בו זמנית – להוקיע את האליטה הפיננסית, להרתיע ברגולטורים לא לשנות את החוקים לטובת האליטה, אך גם תעמולה לטובת עליית ערך המניה והרווח האישי שהיא יכולה להסב למשקיעים הקטנים, על חשבון הקרנות הגדולות.

למרות ההצהרה כי הוא "מאמין במניה" בפוסט אחר כתב "אני אוהב את המניה הזו. לא אמכור אותה בפחות מ1,000 דולר", כאשר שערה היום הוא כ300 דולר.

Forever never dies ???? from wallstreetbets

כותבים פופולריים אחרים קוראים להגשת תביעה ייצוגית נגד פלטפורמת המסחר ללא עמלות "רוביהוד" משום שהגבילה זמנית את היכולת לרכוש מניות של גיימסטופ, לצד מניות נוספות כמו NAKED BRAND, נוקיה, וחברת בתי הקולנוע AMC, תוך שהיא מאפשרת למכור אותן.

ליוזר pieisoverrated היה מניפסט משלו:

"ראיתי מיליארדר שאומר (על מנהל קרן הגידור, א.ר.) הוא בסך הכל מנסה להתפרנס. ראיתי שקוראים לפורום קבוצת שנאה ימנית קיצונית. לא ראיתי מיליארדר אחד שדיבר על המיתון משנת 2008. אבל ראיתי סיפורים בפורום על משפחות שהידרדרו באותו הזמן בגלל המיתון. ראיתי כאו בחור ששילם על הניתוח של הכלב שלו, ראיתי משהו מחזיר הלוואות, ראיתי משהו שתרם כסף לעמותה למען עסקים קטנים. ראיתי הטיית שוק בוטה שנועדה למנוע מאנשים פשוטים לסחור. בבקשה תעשו משהו טוב עם הרווחים שלכם. בבקשה אל תהפכו לעלוקות תאוות בצע בוול-סטריט".

ג'סטין מקדניאל זכה להדהוד בפורום שהעניק לו 1.2 מליון לייקים, על בדיחה כתב כפרפרזה על פרשת גיימסטופ שחושפת את הקפיטליזם במערומיו:

אנשים עשירים: למה העניים לא פשוט משקיעים את הכסף שלהם ?

אנשים עניים: אוקיי

אנשים עשירים: …טוב, די עם זה​.

במקביל ממשיכה רכבת ההרים בערכה של המניה שהפכה לזירת מאבק בין קרנות הגידור והמשקיעים הקטנים. בימים האחרונים גברו הקריאות לערוך שימוע בוועדת השירותים הפיננסים בקונגרס. פלטפורמת המסחר רובין הוד, בה נעשה חלק ניכר מהמסחר הזעיר במנייה, הגבילה את הסחר בטענה כי היא נדרשת לעשות זאת כדי לעמוד בתקנות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!