דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אוניברסיטת תל אביב

עובדים במאבק / ״באוניברסיטת תל אביב יש עובדים סוג ב׳ במעין ׳חצר אחורית׳ של תנאי העסקה״

במקום לנהל מו״מ על הסכם קיבוצי, יו״ר ועד עובדי המחקר באוניברסיטת תל אביב עומד בפני פיטורין: ״האירוניה היא שבדיוק על דפוס העסקה הזה נסוב המאבק שלנו״

ד"ר מוטי רונן: "יותר מהכל, אני חושש שפיטורים שלי ירתיעו עובדים אחרים" (צילום: ניצן צבי כהן)
ד"ר מוטי רונן: "יותר מהכל, אני חושש שפיטורים שלי ירתיעו עובדים אחרים" (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"יותר מהכל, אני חושש שפיטורים שלי ירתיעו עובדים אחרים וחברי וועד אחרים, מלהמשיך להאבק" אומר ל'דבר' ד"ר מוטי רונן, יו"ר ועד עובדי המחקר והפרוייקטים באוניברסיטת תל אביב, שזומן ביום רביעי השבוע לשימוע לפני פיטורים. בימים אלה הוא ממתין להחלטת הנהלת האוניברסיטה בנדון. זאת בזמן שהועד בראשו הוא עומד אמור לנהל עם האוניברסיטה מו"מ על הסכם קיבוצי.

ד"ר מוטי רונן נבחר לתפקיד יו"ר ועד העובדים רק בספטמבר האחרון. כ-1,500 עובדי המחקר והפרויקטים של אוניברסיטת תל אביב הצביעו לראשונה בבחירות דמוקרטיות מי ייצג אותם מול ההנהלה, אחרי שבמשך שנים ארוכות הם סובלים ממעמד של עובדים ארעיים. את הקמת הועד יזם רונן עם עוד כמה עובדים, בשאיפה לשנות את צורת העסקה שלהם.

"התאגדנו ונבחר ועד המוכר על ידי ההסתדרות כדת וכדין. ההסתדרות פנתה להנהלת האוניברסיטה, כדי לנהל משא ומתן על תנאי העסקה של העובדים האלה שמהווים היום כמחצית מכח העבודה באוניברסיטה" אומר רונן. "כחודש לאחר שנבחרתי הודיעו לי שנגמר התקציב להעסקתי. האירוניה היא שבדיוק על דפוס העסקה הזה נסוב המאבק שלנו, שתפקידים כמו התפקיד שאני מבצע, מנהל מעבדה, לא יחשב לתפקיד ארעי ולא יתוקצב מתקציבים ארעיים שדינם להגמר".

אתה מאמין שבכוונת ההנהלה באמת לפטר יו"ר ועד עובדים?
"אני עדיין מקווה שהאוניברסיטה תמצא פתרונות להמשך ההעסקה שלי. פתרונות קיימים ואפשריים, כפי שקרה עם עובדים אחרים. זאת במידה וההנהלה באמת הייתה רוצה לנהל מו"מ בתום לב ולא לפגוע בהתארגנות.

"הובהר לי מעל כל ספק שאם האוניברסיטה תחליט להוציא לפועל את הפיטורים שלי ההסתדרות תצא במאבק בלתי מתפשר. זה תקדים של פגיעה אסורה בהתארגנות לפי החוק ושבירת כלים מוחלטת, פיטורים של יו"ר ועד רק בשל פעילות בארגון עובדים זה אחד הדברים החמורים ביחסי עבודה".

את מי מייצג הועד שלכם? מי הם עובדי הפרויקטים והמחקר באוניברסיטה?
"בעשור האחרון מעסיקה האוניברסיטה מעל אלף עובדים שלא באמצעות הסכם קיבוצי. בהתחלה אלה היו עובדים מעטים שהועסקו במחקרים ספציפיים, שהוקצו להם תקציבים ייחודיים ומוגבלים בזמן. אבל עם הזמן הרחיבה האוניברסיטה את צורת ההעסקה הזו, והחלה מעסיקה מאות עובדים, ללא תנאים, תוך שהיא עוקפת את ההסכמים הקיבוציים בכל המקצועות גם בתפקידי ליבה וגם כשמדובר בעובדים שנמצאים כאן שנים.

עובדי המחקר והפרויקטים באוניברסיטת תל אביב מפגינים בדרישה להסכם קיבוצי (צילום: ניצן צבי כהן)
עובדי המחקר והפרויקטים באוניברסיטת תל אביב מפגינים בדרישה להסכם קיבוצי (צילום: ניצן צבי כהן)

"הועד שלנו מייצג עובדים בכלל התפקידים המנהליים באוניברסיטה: עובדים העוסקים במדע טהור ומשמשים כמנהלי מעבדות המחקר וההוראה, מהנדסים, הנדסאים, טכנאים, עובדי מחשוב ועובדי אדמיניסטרציה. מדובר באנשים שמועסקים בתנאים פוגעניים לאורך שנים ארוכות ולעיתים אף עד הפנסיה. עובדים סוג ב' במעין 'חצר אחורית' של תנאי העסקה".

ממה שאתה מתאר, מתפתחת פה שיטת העסקה פוגענית שמתרחבת לתפקידים שבעבר היו חלק מהסגל הקבוע?
"ברור, מדובר בעובדים בתפקידי ליבה שהעבודה בהם חשובה ולא מסתכמת רק כתומכי מחקר או ההוראה באוניברסיטה. בסופו של דבר, אנחנו העובדים שתומכים את מערכת המחקר שמביאה לאוניברסיטה כסף ופרסומים. אתה רואה שבחו"ל העובדים המקבילים לנו מועסקים בתנאים טובים ויש גם תחרות על המשרות הללו שמביאות אליהן את מיטב האנשים.

"הנהלת האוניברסיטה חייבת להבין שעובדים בתנאים ראויים זה דבר שטוב גם לאוניברסיטה עצמה. אנחנו רואים גם חברי סגל בכיר באוניברסיטה, בעיקר אנשים שחוזרים מאוניברסיטאות בחו"ל תוהים: איפה מערכת התמיכה שלי? למה אין לי מנהל מעבדה בתקן? למה אני צריך עובדי ליבה מתקציבי המחקר האישיים שלי?"

מה הדרישות שלכם?
"אנחנו דורשים להסדיר את תנאי עבודתם של העובדים הללו בהסכם קיבוצי. בית הדין לעבודה הורה אף הוא לאוניברסיטה לנהל אתנו משא ומתן, אבל בפועל – משא ומתן שכזה עדיין לא התחיל. האוניברסיטה אמנם הגישה ערעור, אבל בינתיים היא איננה מבצעת את מה שקבע בית הדין האזורי לעבודה. הוועד וההסתדרות יאבקו בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי שזכויות העובדים יכובדו גם בשערי האוניברסיטה. בסופו של דבר, מדובר בעובדים מסורים שאוהבים וטובים במה שאנחנו עושים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!