דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

אנרגיה / מחקר ישראלי יבחן את האפשרות להפקת חשמל סולרי בחממות לגידול עגבניות

משרדי החקלאות והאנרגיה ישקיעו במחקר כ-3.5 מיליון שקלים | המטרה: להפחית את צריכת החשמל של חממות באזורים חמים ב-40% ולהקטין את פליטת גזי החממה ב-25% על ידי ייצור חשמל

עגבניות בחממה. (צילום: Shutterstock)
עגבניות בחממה. (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרדה אנרגיה הכריז היום (ראשון) על מחקר חדש שיבחן את האפשרות להפקת חשמל סולרי מעל ובתוך חממות לגידול עגבניות. מטרת המחקר החדשני, שיתקיים בשיתוף פעולה עם האיחוד האירופי, היא להפחית את צריכת החשמל של חממות באזורים חמים ב-40%, או לחילופין, לייצר חשמל לרשת ולהקטין את פליטת גזי החממה ב-25%.

המחקר יבחן את השימוש ביריעות סולריות להפקת חשמל גם בתוך החממות עצמן, כאשר הן מוצבות באמצעות פאנלים מוגבהים מעל לשטח הגידול. על פי משרד האנרגיה, פיתוח שכזה ישפר בצורה ניכרת את היעילות בשימוש בשטחים במרחבים כפריים, יגביר את השימוש במקורות אנרגיה מתחדשים במקום במקורות אנרגיה פוסילית מזהמת, יפחית את הפליטות שגורמות להתחממות גלובלית ויסייע בעמידה ביעדים שקבעה הממשלה.

דר' גדעון פרידמן ופרופ' עבד גרה, המדענים הראשיים של משרדי האנרגיה, החקלאות ופיתוח הכפר, יזמו שיתוף פעולה בין המשרדים במטרה לקדם את האפשרויות לשימוש בשטחים חקלאיים ליצירת אנרגיה לצד חקלאות. דו-שימוש זה מצריך לדברי המשרדים, אופטימיזציה וחידושים טכנולוגיים בייצור אנרגיה סולארית שיפעלו לצד ענפי החקלאות השונים, מתוך מטרה שיאפשרו ביטחון מזון תוך ייצור חשמל על אותו משאב קרקע בימים של התחממות גלובלית.

התמיכה הכוללת העומדת על כ-3.5 מיליון שקלים ניתנה לשישה מחקרים ייחודיים. המחקרים יתקיימו בכל רחבי הארץ על ידי מגוון מוסדות מחקר ובהובלת מנהל המחקר החקלאי (וולקני), תחנת המחקר גילת בנגב, הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל-אביב ומחקר ופיתוח באזורי המשולש של משרד המדע והטכנולוגיה ופרויקט "חלוץ" עם חברת אגרילייט.

מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, ד"ר נחום איצקוביץ': "הנושא אמנם כבר צובר תאוצה בעולם ובייחוד במדינות אירופה, אך בישראל הוא נמצא בחיתוליו. אנו ניצבים מצד אחד בפני פערי ידע ורגולציה ומצד שני בפני יוזמות שהחלו לצוץ בשטח ומתהוות מול עינינו ללא הכוונה או רגולציה. אני גאה להוביל ולתת מענה לאתגרים העומדים בפתח, ולהניע דיאלוג בין משרדים ממשלתיים וחברות פרטיות, חוקרים במו"פ ובאקדמיה וכן מדענים ראשיים של משרד החקלאות ומשרד האנרגיה. משרד החקלאות ימשיך לעודד טכנולוגיות פורצות דרך שיהיה בהן כדי לתרום משמעותית לחקלאות, לכלכלה ולתעשייה בישראל".

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "דו השימוש בקרקע לחקלאות ולייצור חשמל סולארי הוא צעד חשוב שיאפשר לנו להוביל את מדינת ישראל למקום הראשון בייצור חשמל מהשמש".

אלון שוסטר, שר החקלאות ופיתוח הכפר: "העתיד של ייצור האנרגיה כבר כאן, ואני מתכוון לעמוד על כך שהחקלאות הישראלית תהיה בחזית האנרגטית של מדינת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!