דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

מחאה ברוסיה / שבוע שני למחאה ברוסיה: פיזור אלים של ההפגנות ו-4,500 עצורים

למרות האלימות המשטרתית וההתנגדות של אמצעי התקשורת הממלכתיים עשרות אלפים יצאו להפגין | מפגינה בסנט פטרבורג: "אני פה נגד השקר והאלימות, נגד מכונת הרצח שחיה במדינה הזאת"

מחאות בסנקט פטרבורג, רוסיה (צילום: AP Photo/Valentin Egorshin)
מחאות בסנקט פטרבורג, רוסיה (צילום: AP Photo/Valentin Egorshin)
דוד טברסקי

שיא חדש בדיכוי תנועת המחאה ברוסיה: מעל 4,500 נעצרו בשבוע ההפגנות השני לשחרור אלכסיי נבלניי, ביניהם כ-90 עיתונאים. אתמול (ראשון) יצאו לרחובות עשרות אלפי מוחים במעל ל-80 ערים ברחבי רוסיה.

מוקדם בבוקר יום ראשון, טרם תחילת המחאות, כוחות הביטחון והמשטרה חסמו את כל הכבישים במרכז מוסקבה וסנט פטרבורג, ובאופן תקדימי, גם את תחנות הרכבת התחתית, כדי למנוע התקהלויות. בתקשורת דווח שנוכחות המשטרה הגיעה לשיא וזאת לאחר שמעל ל-4,000 מפגינים נעצרו בשבוע הקודם. במהלך היום המשטרה סגרה שתי תחנות רכבת נוספות, שבאזור בו ציפו כוחות הביטחון להתקהלות מפגינים, וזאת בטענה לחפץ חשוד.

ההפגנות הגדולות בבירה היו צריכות להעירך בכיכר לובליאנקה, בה נמצא מטה שירותי הבטחון (פ.ס.ב), לשם קרא נבלניי למפגינים לצאת ולמחות. בציפייה להגעת המפגינים לכיכר, כוחות השיטור גידרו וסגרו את המרחב מבעוד מועד וההפגנה התפזרה לתהלוכות ברחובות. אישתו של נבלניי, יוליה, וכן גם אחיו, אולג – נעצרו בתחילת היום בתהלוכות המחאה במרכז בעיר עצמה ושוחררו לקראת ערב.

מחאות ברוסיה (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)
מחאות ברוסיה (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)

ההפגנות מתרחשות על רקע מעצרו של הפעיל האופוזציונרי אלכסיי נבלניי, שהשבוע יתחיל הדיון המשפטי בעניינו, לאחר שבועיים של מעצר. על פי התביעה במוסקבה, נבלניי צפוי לעונש של עד 3.5 שנים בעקבות הפרת התנאים אליהם נידון לאחר פסיקה משפטית משנת 2014 והופרה, לטענת הרשויות, בעקבות יציאתו מרוסיה בשביל לקבל טיפול רפואי בגרמניה לאחר הרעלתו.

"אני פה נגד השקר והאלימות, נגד מכונת הרצח שחיה במדינה הזאת. אני פה נגד הפ.ס.ב" אמרה אחת המפגינות שהגיעה למחות במרכז העיר סנט פטרבורג לכלי התקשורת דוז'ד, שסיקר את ההפגנה. בעיר השנייה בגודלה ברוסיה, נעצרו מעל ל-1,000 מפגינים שחסמו בתהלוכות את כל מרכז העיר.

"אנחנו דורשים חופש וצדק לעצורים ולכלואים" אמר הרפאר 'אוקסימירון' הידוע בביקורתו נגד הממשל, שהגיע להפגנות ונעצר מאוחר יותר. בתקשורת האופוזיציה, שאינה תלויה בשלטון, ציינו שאלפי צעירים ממשיכים להראות נוכחות עקבית ונמצאים במרכז ההפגנות.

בתחילת שבוע שעבר נשברה השתיקה התקשורתית סביב האירועים ובערוצים בבעלות המדינה דיווחו על ההפגנות והזכירו את שמו של נבלניי. כלי התקשורת מוקיעים את ההפגנות כלא לגיטימיות נוכח התפרצות המגיפה, ומאשימים את נבלניי בהסתה של בני נוער

אחת התקריות האלימות במהלך היום נרשמה בעיר קאזאן בה שוטרים הורידו מסיכות מפניהם של מפגינים, דחפו את פניהם לתוך השלג ואפשרו לתקשורת לצלם בעוד העצורים נראים מושפלים. הפרשנים הפוליטיים ציינו שהשיטה האכזרית הזו, שנועדה להרתיע את המפגינים מלהגיע להפגנות ולהראות שהמשטרה לא בוחלת בשום אמצעים, לקוחה מההפגנות האלימות בקיץ האחרון בבלארוס.

הממשל החדש בוושינגטון המשיך לגנות את תגובתה של רוסיה להפגנות ולמעצרו של נבלניי. "ארה"ב מגנה את השימוש באמצעים כוחניים כנגד מפגינים שוחרי שלום ועיתונאים" צייץ  מזכיר המדינה החדש אנטוני בלינקין. דבריו של בנקין התווספו לדבריהם של בכירים אמריקאים נוספים, כולל הנשיא ביידן, שדרשו את שחרורו המיידי של נבלניי.

נבלניי, בן 44, האופוזציונר הבולט ביותר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נעצר לפני שלושה שבועות, מיד עם שובו משהות של חמישה חודשים בגרמניה, אליה הגיע לטיפול אחרי שהורעל בגז העצבים 'נוביצ'וק'.

מאז מעצרו שיחרר נבלניי סרט בו פרטים על אחוזת ענק, דמוית ארמון, בשווי 1.25 מיליארד דולר, שלטענתו נמצאת בבעלות פוטין. לדבריו, מדובר באחוזה מפוארת אל מול הים השחור, שמשתרעת על שטח של 70 קמ"ר. הסרטון עורר הדים בכל העולם וצפו בו, נכון להיום, מעל ל80 מליון איש. במהלך שבת יצאה הודעה רשמית מטעם האוליגרך ארקדיי רוטנברג, חבר ילדותו של פוטין הנמנה בין חוג מקורביו, על כך שהאחוזה המדוברת שייכת לו ושהיא עדיין נמצאת תחת שיפוצים.

סביב ההפגנות ותזמון ההודעה, פעילים פוליטיים, עיתונאים ובלוגרים הפיצו בתגובה ברחבי הרשתות החברתיות ברוסיה מאות הודעות מפוברקות על נכסים, חפצים, מהלכים פוליטיים ואף נשותיו של פוטין, שמעתה שייכות ומיוחסות לרוטנברג.

נבלני הורעל, ככל הנראה, על ידי סוכני פ.ס.ב בחודש אוגוסט האחרון. פעיל האופוזיציה היה על טיסה מהעיר נובוסיבירסק שבמרכז רוסיה, בה לקח חלק בקמפיין פוליטי, למוסקבה בה הוא מתגורר. הוא חש ברע והתעלף דקות ספורות לאחר ההמראה. המטוס חזר על עקבותיו והוא הובהל במהירות לבית חולים בעיר.

אחרי לחץ בינלאומי, מטוס פרטי הורשה לאסוף אותו לטיפול בגרמניה בה שהה מאז. במהלך התקופה בגרמניה עבד, בשיתוף עיתונאים מרחבי העולם, על שתי חקירות והצליח לגלות ש-11 סוכני פ.ס.ב, עקבו אחריו במשך שנים וכנראה ניסו להרעיל אותו ומשפחתו מספר פעמים בעבר.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!