דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / הפיכה במיאנמר: הצבא עצר את מנהיגת המדינה אונג סן סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום

בפשיטה נרחבת נעצרו בכירים נוספים במדינה | בצבא טוענים שהבחירות שנערכו בנובמבר היו מזויפות | בעבר ישבה סון צ'י במעצר בית בשל מאבקה למען דמוקרטיה

מנהיגת מיאנמר, אונג סן סו צ'י (AP Photo/Aung Shine Oo, File)
מנהיגת מיאנמר, אונג סן סו צ'י (AP Photo/Aung Shine Oo, File)

צבא מיאנמר תפס הלילה (בין ראשון לשני) את השלטון במדינה ועצר את מנהיגת המדינה וכלת פרס נובל לשלום, אונג סן סו צ'י, כמו גם בכירים נוספים במפלגת השלטון שלה, "הליגה הלאומית לדמוקרטיה". לפי הדיווחים במדינה חיילים נשלחו לרחובות בערים הגדולות וקווי האינטרנט והטלפון בחלק מהן נותקו.

בהודעה שמסר הלילה הצבא, ושודרה בערוץ הטלוויזיה שלו, נאמר כי השלטון הועבר למשך שנה אחת לידיו של הרמטכ"ל מין אונג הלאינג, וכי הוכרז מצב חירום. ההודעה הגיעה כמה שעות לאחר שדובר מפלגת השלטון הודיע על מעצרה של סו צ'י וכן נשיא מיאנמר ווין מינט ומנהיגים אחרים במפלגה.

בימים האחרונים נרשמה עליה במתיחות בין הצבא לממשלה האזרחית במיאנמר, על רקע האשמות הצבא לזיופים בבחירות שנערכו בנובמבר. המתיחות נובעת מטענותיו של הצבא לזיופים נרחבים בבחירות שנערכו במיאנמר בנובמבר אשתקד – ובהן זכתה מפלגתה של סו צ'י בניצחון סוחף.

הצבא במיאנמר אחז במשך שנים בשלטון, ורק ב-2016 הוקמה בו ממשלה אזרחית בעקבות הבחירות בשנה לפני כן, שגם בהן זכתה מפלגתה של סו צ'י בניצחון סוחף. אולם החוקה שניסח הצבא אילצה את סו צ'י לחלוק עמו את השלטון, ומבטיחה לו שליטה בשלושה משרדי מפתח בממשלה, בהם משרד ההגנה והפנים, וברבע מכל המושבים בפרלמנט.

החוקה מונעת מסו צ'י לכהן כנשיאה, כיוון שלשני בניה יש אזרחות זרה. במקום זאת מכהנת סו צ'י בתפקיד שהומצא עבורה בשם "יועצת המדינה", כשבפועל היא נחשבת למנהיגה דה-פקטו ובעלת סמכויות הדומות לראש ממשלה.

סו צ'י בת ה-75 עלתה לשלטון ב-2016 אחרי כ-15 שנים שבהן הייתה נתונה במעצר בית, בעקבות פעילותה למען דמוקרטיה. על פעילות זו זכתה ב-1991 בפרס נובל לשלום, אותו קיבלה באיחור רק לאחר שחרורה ממעצר הבית ב-2010. בשנים האחרונות ספגה ביקורת רבה מפעילי זכויות אדם. בעבר היללו אותה על גבורתה, בעקבות הזוועות שבוצעו במדינה בבני הרוהינגה המוסלמים.

הביקורת נגדה רק גברה לאחר שהגנה על פעולות הצבא, בדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ב-2019. מיאנמר מואשמת שם ברצח עם. סו צ'י טענה אז כי המבצע שאליו יצא הצבא נגד בני הרוהינגה במחוז רקין באוגוסט 2017 היה מבצע נגד הטרור, שהחל בעקבות מתקפות של חמושים מבני הרוהינגה נגד עשרות תחנות משטרה.

רוהינגיה שעברו את הגבול ממיאנמר לבנגלדש בכניסה למחנה הפליטים. 15 בנובמבר 2017 (צילום: AP Photo/A.M. Ahad)
רוהינגיה שעברו את הגבול ממיאנמר לבנגלדש בכניסה למחנה הפליטים. 15 בנובמבר 2017 (צילום: AP Photo/A.M. Ahad)

יותר מ-730 אלף בני רוהינגה ברחו ממיאנמר לבנגלדש מאז תחילת המבצע, ולדברי חוקרים מהאו"ם, מספר ההרוגים במבצע הגיע ל-10,000 איש. בדבריה ב-2019 הודתה סו צ'י כי ייתכן שנעשה שימוש בכוח צבאי לא מידתי וכי נהרגו אזרחים, אולם טענה גם כי לא מדובר ברצח עם. חרף הביקורת שמושמעת נגדה בעולם, בארצה ממשיכה סו צ'י, המכונה שם "הגברת", ליהנות מפופולריות רבה בקרב הרוב הבודהיסטי, שלו עוינות למיעוט המוסלמי.

סו צ'י היא בתו של הגנרל אונג סן שהוביל את מאבקה של בורמה (שמה הקודם של מיאנמר) לעצמאות מבריטניה. בגיל 15 עזבה את ארצה ללימודים בהודו ובהמשך באנגליה. היא חזרה לארצה ב-1988 כדי לטפל באמה החולה, והפכה לדמות משמעותית במחאה עממית שפרצה באותה שנה במדינה, מחאה שבה נהרגו אלפים בידי שלטונות הצבא. היא מונתה אז לתפקיד מזכ"לית מפלגת NLD וקראה לשלטון לבצע רפורמות דמוקרטיות במדינה.

בשנת 1990, בעודה נתונה במעצר בית, הובילה סו צ'י את מפלגת האופוזיציה לניצחון בבחירות הכלליות, אבל החונטה הצבאית ביטלה אז את התוצאות. במהלך מעצר הבית שלה, ב-1999, מת מסרטן בעלה הבריטי מייקל, אך סו צ'י סירבה להצטרף למשפחתה בבריטניה משום שאם הייתה עושה זאת, כך היא העריכה, המשטר הצבאי לא היה נותן לה לשוב למיאנמר.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!