דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפוש עבודה

שוק העבודה / 14 טיפים למחפשי עבודה בעידן של ריאיונות זום

שיעורי הבית שכדאי לעשות לפני הריאיון, איך אפשר לנצל לטובה את הפורמט של ריאיון בזום, והדבר שאסור לעשות בשום פנים ואופן

ראיון עבודה בזום. "המעבר של הראיונות לזירה הדיגיטלית, התגלה דווקא כשיטת ראיונות ראשוניים נוחה וחסכונית לכל הצדדים". (צילום: shutterstock)
ראיון עבודה בזום. "המעבר של הראיונות לזירה הדיגיטלית, התגלה דווקא כשיטת ראיונות ראשוניים נוחה וחסכונית לכל הצדדים". (צילום: shutterstock)
הדס יום טוב

ראיונות העבודה עברו גם הם לזום, ועבור רבים ממחפשי העבודה, הם מדובר באתגר מסובך במיוחד. הצורך להתבלט ולהשאיר רושם טוב הפך לקשה הרבה יותר.

"המעבר של הראיונות לזירה הדיגיטלית, התגלה דווקא כשיטת ראיונות ראשוניים נוחה וחסכונית לכל הצדדים. לכן אני גם מאמינה שראיונות העבודה הראשוניים יישארו במדיה הדיגיטלית, ויש פה פוטנציאל גדול שצריך ללמוד איך להצליח בו", אומר נירית גלר ג'מילי, מומחית בעולם העבודה, חיפוש עבודה ובניית קריירה.

כדי להתמודד עם הפלטפורמה החדשה היא מציעה 14 טיפים לקראת ראיון עבודה בזום, מה כדאי לעשות כדי לבלוט, ומה אסור לעשות בשום פנים ואופן.

קודם כל צריך להשיג ריאיון עבודה

1. נהלו הליך חיפוש עבודה אקטיבי ולא פאסיבי.
"תהליך של החיפוש, במיוחד בתקופה הזאת חייב להיות מנוהל באופן אקטיבי ולא פאסיבי. לא מספיק להגיב למודעות, או לשלוח קורות חיים פה ושם. תהליך אקטיבי זה אומר לזהות את החברות שמעניינות אותי ורלוונטיות לי. אחרי שיצרתי איתן מגע, אני צריכה להמשיך לשמור על קשר ולשמור אותי בתודעה שלהם. להיות ממש טיל מונחה מטרה ולהתביית על חברות ספציפיות ועל מגייסים. מי שרק יושב על מודעות ושולח קורות חיים, הוא אחד ממיליון, יש לו סיכוי קטן להגיע לראיון".

2. בצעו מחקר שטח.
"חשוב מאוד לנהל קשרים עם אנשים בתחום העיסוק שלי ולדבר איתם באופן תדיר. שכמה שיותר אנשים בתחום שלי יכירו אותי, ידעו מה אני מחפשת וידעו מה הכישורים שלי. מי שמחפש עבודה בתחום מסוים, צריך להכיר את החברות, את רמות השכר, ליצור קשר עם לקוחות, עם ספקים, עם קולגות בתחום, לשאול אותם אם הם שמעו משהו, אם מכירים, אם מחפשים בחברות שלהם. חשוב מאוד להיות חבר פעיל בפורומים, ברשתות החברתיות ואז הצעות גם יגיעו אליכם".

לקראת ריאיון עבודה

נירית גלר ג'מילי (צילום: ענת גבע שרון)​
נירית גלר ג'מילי (צילום: ענת גבע שרון)​

3. עשו 'שיעורי בית'.
"צריך לנסות לקבל כמה שיותר מידע על התפקיד ועל החברה שאליה מתראיינים, מכמה שיותר מקורות. ככל שאני יודעת מי יושב מולי אני אצליח לדייק את המסרים שלי. כדאי לנסח מראש מה רוצים להגיד שיגרום למעסיק להבין למה דווקא אני מתאימה לתפקיד. מעסיקים מעריכים מועמדים שעושים שיעורי בית ובאים מוכנים, לכן הם גם שואלים שאלות בסגנון "למה אתה רוצה את התפקיד הזה?"

4. הכינו את התנאים המתאימים לראיון דיגיטלי.
"ריאיון מרחוק צריך לנהל מהמחשב, כשהוא עומד על שולחן יציב, לא מהפלאפון או מטאבלט. זה לא נראה טוב. צריך לוודא מראש שהאינטרנט עובד כשורה, וכדאי לבקש כבר בתחילת השיחה מספר טלפון או אמצעי ליצירת קשר במידה והשיחה מתנתקת.

"גם החדר צריך להתאים לראיון, שיהיה מסודר ונקי בלי ערימות כביסה מאחור. צריך לדאוג לשקט, להנחות את בני הבית או הילדים לא להפריע בזמן הריאיון. לבחור חדר עם תאורה מתאימה ולשים לב שאין צל על הפנים ושניתן לראות את הפנים בבירור. אני ממליצה להעדיף חדר עם תאורה צהובה ולא לבנה – זה משדר חמימות ופחות יוצר צללים. אפשר לבצע שיחת וידאו עם חבר כדי לראות איך זה נראה".

5. התלבשו כמו שצריך, גם מהבית.
"אתם אולי יושבים בבית אבל אל תתבלבלו, יצאתם לראיון עבודה, התלבשו בהתאם. בחרו בבגד נוח, כי המעמד של ראיון עבודה מלחיץ, ואין צורך שיהיה דבר מה נוסף שיטריד את שלוותכם. חשוב לשדר את הייצוגיות הנדרשת לתפקיד, לבחור בצבעים ההולמים אתכם. אולי לא יצאת מהבית כבר שבוע, אבל תסדר את השיער, תתגלחו אם צריך, תשדר אסטטיקה אלמנטרית. וכמובן פיג'מה – מחוץ לתחום!"

"הפיג'מה – מחוץ לתחום!" (צילום: Shutterstock)
"הפיג'מה – מחוץ לתחום!" (צילום: Shutterstock)

6. הכינו תשובות מראש ל"שאלות המוקש".
"לכל אחד יש נקודות תורפה. כדאי לשאול את עצמנו מהן השאלות שיכולים לשאול אותי שאני יכולה לגמגם בהן, איפה אני יכולה לבוא פחות טוב. במקום לפחד פחד מוות שישאלו אותי למה התפטרתי מהעבודה הקודמת או למה החלפתי הרבה מקומות עבודה או למה פיטרו אותי. כדאי להכין את התשובות לשאלות הקשות האלה מראש. התשובות הטובות לשאלות האלה הן התשובות האותנטיות, אבל גם את התשובות האמתיות צריך לדעת להגיש בצורה המיטיבה ביותר".

7. נצלו את הפורמט לטובתכם.
"אתם לא בפגישה פיזית? תנצלו את זה. אם תצמידו את המחשב לקיר, תוכלו להשתמש בו כמין לוח שיזכיר לכם דברים במהלך הריאיון. שימו על הקיר פתקים שיזכירו לכם לחייך, רשמו לכם נקודות שיזכירו לכם מה אתם רוצים להדגיש. חבל שבסוף הריאיון תתבאסו שלא אמרתם משהו שרציתם להגיד".

במהלך הראיון

8. אל תתראיינו בתנאים גרועים.
"אם יש בעיה והשיחה משובשת, אל תמשיכו את הריאיון. אם אני לא שומעת טוב את השאלה, סימן שגם את התשובה שלי כנראה שלא ישמעו טוב. אם תמונת המראיין נתקעת, ייתכן שגם הוא רואה אותי ככה. לכן, אל תסכימו להתראיין במצב כזה. תסיימו את הפגישה בנימוס ותבקשו להמשיך טלפונית".

9. שמרו על החיוך.
"קודם כל, חיוך. חיוך מאיר לנו את הפנים. הוא עובר גם דרך מסך הזום. חוץ מזה, אם שואלים אותי שאלה שמלחיצה אותי או שקשה לי לענות עליה, החיוך משדר אווירת נועם ורוגע".

10. תזיזו את ידיים.
"דאגו שרואים את הידיים שלכם כשאתם מדברים, ושהמסך לא מכוון לריבוע רק על הפנים שלכם. תנועת הידיים בזמן הדיבור מעידה על ביטחון עצמי, נותן לי דינמיות ואקשן לשיחה במיוחד בראיון בוידאו. מחוות גוף גם מעידות על מהירות ההבנה שלכם".

11. אל תקשקשו.
"אחת הטעויות הנפוצות ביותר שאנשים עושים בראיונות עבודה היא קשקשת. המעסיק פינה לכם זמן במיוחד כדי להבין אם אתם מתאימים לו לתפקיד, לא כדי לעשות חבר חדש. תנו דגש ותבליטו את הדברים שנדרשים לתפקיד, שיעזרו לו לבחור בכם ולתת לכם נקודות. אל תברברו סתם"

12. אל תקריאו את הרזומה.
"טעות נפוצה שמרואיינים עושים היא לחזור על מה שכתוב בקורות החיים מילה במילה. אין בזה צורך, הרזומה מול העיניים של המעסיק והוא יבש ונטול אופי. אני יכולה להגיד מניסיון רב שנים שהבחירה של מעסיקים היא בסופו של דבר היא באדם, והם יודעים גם להתגמש על תנאים אם האופי כבש אותם. חשוב מאוד להבליט את תכונות האופי החזקות שלכם, תראו אותן בשיחה".

לאחר הראיון

13. הקפידו להישאר בזיכרון התאגידי
"במקרים רבים, תהליך גיוס העובדים במחלקות משאבי אנוש, מתנהלים בבלאגן. עשרות אנשים מתראיינים, בטח בתקופה כמו היום. גם אם התאמתם לתפקיד, יכול להיות שמי שריאיין אתכם לא יזכור אתכם, אפילו אם הרגשתם שהיה ריאיון מעולה. לכן כדאי מאוד לחזור למראיין, לשאול מה קורה. להשאיר את עצמכם בתודעה שלו".

14. לא לוותר
"גם אם לא מתקבלים בראיון עבודה אחד, אל תפסיקו לנסות. נכון, יש הרבה ביקוש, אבל יש גם היצע ואתם יכולים למצוא עבודה, ולרוב זה דורש שקדנות וניסיונות חוזרים. להשתפר מראיון לראיון ולא להישחק"

נירית גלר ג'מילי היא מומחית לגיוס עובדים ומיעצת בתהליכי חיפוש עבודה ובניית קריירה. באתר האינטרנט שלה ניתן למצוא הרצאות ומאמרים בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!