דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

סגר שלישי / פרופ' נחמן אש: "גל התחלואה לא הסתיים, דנים בפתיחת מערכת החינוך"

בתדרוך לתקשורת אמר פרויקטור הקורונה כי קבלת ההחלטות ביציאה מהסגר תתבסס על מספר המאושפזים במצב קשה | על הפרות הסגר ההמוניות: "קורא למשטרה לפעול" | על החיסונים: "צריך למצות את חיסון האוכלוסייה המבוגרת"

פרופ' נחמן אש
פרופ' נחמן אש
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"אפשר לומר שעדיין לא יצאנו מגל התחלואה, אך יחד עם זאת אפשר לפתוח את המשק" אמר פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, בתדרוך עיתונאי היום (שני). לפי פרופ' אש, משרד הבריאות דן בימים אלו על מתווה יציאה מהסגר, בדגש על מערכת החינוך.

לפי פרופ' אש, בזכות שיעור ההתחסנות הגבוה של אוכלוסיית הסיכון, מספר החולים המאושפזים במצב קשה הפך להיות הנתון החשוב ביותר בקביעת המשך מדיניות ההתמודדות עם הקורונה, ולא מספר החולים המאומתים החדשים.

על התכנסויות המוניות שנערכו לאחרונה בניגוד לתקנות הקורונה, אמר פרופ' אש: "אני קורא למשטרה לפעול למנוע הפרות כאלו. הסגר נמשך, וכל יום של הקפדה על נהלים חשוב ביותר."

על ההחלטה להאריך את הסגר עד יום שישי, אמר אש: "בעיני לכל יום נוסף שאנחנו ממשיכים בסגר יש משמעות בהורדת התחלואה. אני מעריך שממוצע הנדבקים החדשים היומי לא ישתנה הרבה, אבל אני מצפה שבסוף השבוע נעמוד על כ-1,000 חולים קשה בבתי החולים." נכון להערב (שני) מאושפזים 1,149 חולים במצב קשה ברחבי הארץ.

אש התייחס לסגירת השמיים מלבד מקרים הומניטריים: "להערכתי נמשיך לסגור את השמיים עד שנדע יותר על הווריאנטים, התנהגותם הקלינית ועמידותם לחיסונים."

על המשך מבצע החיסונים אמר אש: "אנחנו כרגע ממשיכים במאמצים לחסן את אוכלוסיית הסיכון. אני מזכיר שמבחינה מספרית יש נפח לא קטן – למעלה מ-200 אלף מעל גיל 65 שלא התחסנו, ומעל 450 אלף מעל גיל 50 שלא התחסנו. אני לא חושב שמיצינו את המאמצים להגיע לאוכלוסייה הזאת, והחשיבות היא ברורה במניעת תחלואה קשה. אני חושב שעדיין צריך לדבוק בחיסון האוכלוסייה הזאת. אני מודע לכך שיש לא מעט אנשים צעירים יותר שהתחסנו, אבל אני מצפה מקופות החולים להמשיך להתאמץ ולחסן את אוכלוסיית הסיכון."

על חיסוני מודרנה אמר אש: "הוחלט על העברת כמות קטנה יחסית לרה"פ לחיסון צוותי רפואה, מתוך הבנת חשיבות חסינות האוכלוסייה הפלסטינית. לא ויתרנו על שימוש במנות חיסוני מודרנה שנותרו לנו. אנחנו שוקלים איך נשתמש בהם, יש מורכבות בלהכניס לשטח חיסון אחר שדורש תנאים אחרים."

בתגובה לשאלת 'דבר' על הנתונים הסותרים בנוגע לחיסוני המורים, אמר פרופ' אש כי 60% מהמורים התחסנו לקורונה או החלימו. בכך הוא תיקן את הנתון שהציג בשבוע שעבר שר הבריאות יולי אדלשטיין, לפיו 34% בלבד מהמורים התחסנו, נתון שמזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד טענה שהוא נמוך מדי. בן דויד הציגה סקר שערכה הסתדרות המורים לפיו כ-75% מהמורים התחסנו, והאשימה את משרד הבריאות בשלהוב הציבור כנגד המורים. שר החינוך, יואב גלנט אמר היום (שני) כי משרד הבריאות מסרב להעביר לידי משרד החינוך את פרטי המורים שהתחסנו.

"אנחנו קוראים לכלל המורים לבוא להתחסן", אמר אש, "למעלה מ-50% מהמורים התחסנו, ויש 8-9% שחלו, ככה שלמעלה מ-60% מהמורים מחוסנים. זה אחוז יפה, אבל אנחנו רוצים להגיע לאחוזים גבוהים יותר, ואני קורא למורים להתחסן. לגבי העברת הנתונים – ההעברה הפרטנית של המורים נמצאת בבחינה היועץ המשפטי, ונעביר כשיותר לנו. אנחנו מעבירים נתונים מקובצים.

על הרחבת השימוש בבדיקות קורונה לתלמידים ולצוותי חינוך ככלי לניטור תחלואה שיאפשר את הפעלת מערכת החינוך אמר אש: "עשינו פיילוט שהיה מוצלח של בדיקות קורונה שבועיות במספר בתי ספר. אנחנו מתכוונים להפעיל את הבדיקות האלה ביישובים כתומים ואדומים, זה נמצא בהליך מול משרד הבריאות. הכוונה היא לאפשר לימודים של כיתות י"א וי"ב."

אש התייחס לשיעור ההתחסנות הנמוך יחסית באוכלוסיה הערבית: "אנחנו עושים מאמצים רבים להעלות את התחסנות האוכלוסייה הערבית. מביאים חיסונים באמצאות מד"א, פיקוד העורף והקופות לכל הכפרים. עושים הסברה מול קמפיינים של פייק ניוז, ועובדים עם ראשי הרשויות, מנהיגי הדת והמנהיגות הרפואית."

לדברי אש, הווריאנט הבריטי התפשט פחות בחברה הערבית עד כה. "היום כ25% מהמאומתים הערבים הם מהווריאנט, לעומת 70% בחברה הכללית". על הציות לסגר בחברה הערבית אמר אש כי "כשמסתכלים על נתונים של סגרים קודמים, גם אז הייתה תנועה גדולה יותר בחברה הערבית וגם עכשיו. זה לא הופך את הסגר ללא יעיל. מקדם ההדבקה ירד. אבל כמובן שבגלל המוטציה הבריטית הוא פחות יעיל מהסגרים הקודמים. יש חשיבות גדולה בהתחסנות מהירה של הציבור הערבי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!