דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פיראטים

עבודה / ימאי הרוג ו-15 בני ערובה בהתקפת שודדי ים על אונייה במערב אפריקה

פדרציית עובדי התחבורה הבינלאומית: "חומרת המתקפה האחרונה, חייבת להניע פעולה חזקה מצד הממשלות להגנה על יורדי הים ועל תנועת הסחר סביב מערב אפריקה"

פיראט סומלי (צילום ארכיון: AP Photo/Farah Abdi Warsameh, File)
פיראט סומלי (צילום ארכיון: AP Photo/Farah Abdi Warsameh, File)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ימאי נהרג ועוד 15 נלקחו כבני ערובה בהתקפה של שודדי ים על אוניה במפרץ גינאה שבמערב אפריקה, ביום שבת האחרון. האוניה 'מוצרט' שמפליגה עם דגל ליבריה הותקפה על ידי ארבעה פירטים חמושים.

על פי בדיקה של ממשלת טורקיה, ההרוג הוא כפרמן איסמיילוב, מהנדס מאזרבייג'אן ואיש הצוות היחיד על האוניה שאינו טורקי. לשכתו של נשיא טורקיה ארדואן הודיעה ביום ראשון כי ממשלת טורקיה תפעל ל"הצלת אנשי הספינה החטופים".

הפעם תוצאותיה של התקפת הפיראטים על אוניית הסחר היו קטלניות, אבל התקפה שכזו לצורך כופר איננה נדירה. רק בשנה האחרונה נחטפו 120 ימאים ב 22 תקריות שונות. אירגוני הימאים בעולם מוטרדים מאוד מהתופעה ובשנים האחרונות הם דורשים מהממשלות להמציא פתרונות.

"היום הפיראטים יותר מתוחכמים מפעם". אומר ל'דבר' אבי לוי, יו"ר איגוד קציני הים בהסתדרות. "כשאוניה גדולה שטה, היא לא יכולה תמיד יכולה לזהות כלי שייט קטנים שמתקרבים אליה. הפיראטים באים מאחורי כלי השייט זורקים קרס, מטפסים, רצים לגשר, ומשתלטים על האונייה בתוך דקות. הם שמים לרב החובל אקדח ברקה נותנים לו כיוון, מדינת יעד, ואומרים לו סע. שם הם יפרקו את המטען וימכרו את הסחורה".

בדרך כלל ההנחיות לימאים הן לא להתנגד. "זה חריג מאוד שנהרג ימאי". אומר לוי "בדרך כלל החוטפים רוצים כסף גם מהמטען ששווה מליוני דולרים וגם בכופר עבור הימאים".

לוי טוען שמדובר בתופעה שהלכה והתגברה בעשור הקודם. "מדובר בארגוני טרור וארגוני פשע במדינות עניות שם נלחמים על מחייה. זאת הדרך שלהם להילחם. הם עולים על הסירה שלהם ומנסים את מזלם".

פיראט בסומליה. (צילום ארכיון: AP Photo/Farah Abdi Warsameh, File)
פיראט בסומליה. (צילום ארכיון: AP Photo/Farah Abdi Warsameh, File)

חטיפת סירה ומכירת הסחורה שלה דורשת לוגיסטיקה מורכבת ומחייבת התארגנות. לוי אומר כי בעבר הפיראטים היו חוטפים מיכליות ומוכרים את הדלק. "הם לא באים עם כלי השייט למדינה מתוקנת. הם באים לאיזו מדינה עם חוף נידח שלה, מבצעים את פריקה מהירה ומשם זה מתפזר".

הפיקוח באוקיינוס ההודי מצליח להבריח את שודדי הים

בשנים האחרונות לוי אומר שיש שינוי, העולם מגיב ותופעת הפיראטים מצטמצמת "יש פיקוח בינלאומי שמובילים אותו הבריטים והאמריקאים, ששלחו כלי שייט שמסתובבים באוקיינוס ההודי במטרה להתמודד עם תופעת הפיראטים. באיזור הזה שמתחיל בבאב אל-מנדב (החיבור בין ים סוף לאוקיינוס ההודי) ומגיע עד לסמוך לחופי הודו מתרכזת תופעת הפיראטים שמגיעים ברובם מסומליה".

"שיטת הפיקוח שהנהיגו האמריקאים והבריטים באוקיינוס ההודי די מצליחה", טוען לוי. "קפטן של אוניה שמותקפת, אמור להזעיק עזרה וכוח הסיוע הזה פרוס כך שהוא אמור להגיע יחסית מהר". הפעם, התקפת הפיראטים התרחשה דווקא במפרץ גינאה השוכן במערב אפריקה. לוי מסביר כי "ברגע שאיזור האוקיינוס ההודי קיבל פיקוח, הפיראטים עברו לאזור אחר שבינתיים אין בו פיקוח".

"מפרץ גינאה הופך למפרץ דם"

בפדרציית עובדי התחבורה הבינלאומית, ה-ITF טוענים כי יש סכנה גוברת לצוותים העוברים במפרץ גינאה. זאת על אף שבשנת 2019, ממשלות המדינות באזור מפרץ גינאה התכנסו באבוג'ה, בירת ניגריה, והתחייבו לשפר את התיאום של פעילויות האכיפה הימיות לחופי מערב אפריקה.

מפת מפרץ גינאה (גרפיקה: אידאה)
מפת מפרץ גינאה (גרפיקה: אידאה)

ה-ITF, מאגד תחתיו כ-700 איגודים מקצועיים (ביניהם גם ההסתדרות) ב-150 מדינות המייצגים כ-20 מיליון עובדי תחבורה בעולם. מתאם פעולות הים של הארגון, פבריציו ברסלונה, אמר בעקבות ההתקפה בשבת, כי הממשלות לא הצליחו להגן על יורדי הים מפני פיראטים חמושים, סוחרי נשק ומבריחי סמים.

"חומרת המתקפה האחרונה חייבת להניע פעולה חזקה ומיידית מצד הממשלות להגנה על יורדי הים ועל תנועת הסחר סביב מערב אפריקה. ממשלות צריכות להשלים את מחויבויותיהן להרתיע פיראטים עם נוכחות חזקה של חיל הים ומשמר הים", אמר ברסלונה. "ללא פעולה מיידית, יותר יורדי ים מסתכנים ביריות והרג. מפרץ גינאה הופך למפרץ דם".

הנשק הישראלי מרתיע פיראטים

"כשמדובר באוניות הישראליות, אם יש מתקפה, המאבטחים יפעילו נשק. זה תופעה שהם רגילים אליה". אומר לוי "באוניות הישראליות שומרים עם נשק והצוות מתורגל. אם הפיראטים עולים ומסכנים את כלי השייט אתה יורה רחוק והם לא מתקרבים".

"פעם, לפני הרבה שנים, קבוצה של פיראטים עלו על אוניה ישראלית בשם צים מונטריאול, הגיעו לקפטיין, לקחו ממנו את הכסף בכספת וירדו. מאז הישראלים השתכללו והם ערוכים ותודה לאל לא נתקלנו בשנים האחרונות בתופעה הזאת".

לוי טוען ששמירה חמושה על אונית סוחר הוא דבר ייחודי לישראלים, "באונייה ישראלית, יש צוות ביטחון, יש נשק וכשהאוניה עוברת באיזורים המסוכנים האלה, כולם עושים שמירות במשמרות. לא רק על הגשר אלא פטרול מסביב לאוניה"

העובדה שבאוניות ישראליות הצוות נושא נשק, כבר ידועה בעולם השייט. לטענת לוי "הפיראטים יודעים שבאוניות ישראליות יש כלי נשק וזה מרתיע אותם. בכלל, כשאונייה ישראלית פוקדת נמל, אז השלטונות יודעים שהיא באה עם נשק ומאשרים לצוותים להיכנס עם הנשק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!