דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדים במאבק

עובדים במאבק / למרות איומי ההנהלה: הכבאים קיבלו את שכר ינואר במלואו

נציבות הכבאות איימה לקצץ ב-25% משכר ינואר של הכבאים, אבל במשרד האוצר קבעו שצעד כזה אינו אפשרי | עיצומי העובדים בתגובה לצעדים חד צדדיים של ההנהלה נמשכים

הפגנת הכבאים מול קריית הממשלה בירושלים. (צילום: קובי וולף)
הפגנת הכבאים מול קריית הממשלה בירושלים. (צילום: קובי וולף)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

איומי הרשות הארצית לכבאות והצלה הכבאות להפחתת שכר העובדים ב-25% בגלל נקיטת עיצומים לא יצאה לפועל. הכבאים קיבלו את שכר חודש ינואר במלואו בעקבות הנחיית הממונה על השכר במשרד האוצר, לפיה לא ניתן לבצע הפחתה גורפת בשכר בעקבות צעדים ארגוניים. עיצומי הכבאים, בתגובה למה שמה שהם מגדירים צעדים חד צדדים של ההנהלה, נמשכים.

מערך הכבאות פועל מאז תחילת ינואר במתכונת שבת, ומרבית האימונים וההדרכות מושבתים. הצעדים ננקטו על דרישתו, החד צדדית, של נציב הכבאות דדי שימחי להחיל מבחני כשירות חדשים. שמחי מבקש להחיל את המבחנים מבלי להסדיר מראש את תנאיהם של עובדים שלא יעברו אותם. מדובר בין היתר בעובדים מבוגרים, וכן בעובדי המערך שנפצעו לאורך השנים במסגרת פעילות מבצעית.

הממונה על השכר הנחה שלא לבצע את ההפחתה בגלל הקושי הטכני בקביעת 'השכר הראוי' לכבאים בתקופת העיצומים. במכתב ששלחה להסתדרות, בו איימה בהפחתת השכר, טענה הנהלת הרשות כי הכבאים לא מבצעים מטלות המופיעות בלו"ז היומי הקבוע, בהיקף של כ-6 שעות עבודה יומיות, מתוכן כ-5 שעות הדרכה ואימונים. אולם נראה שבהנהלת הכבאות לא התחשבו בעובדה שהכבאים לא עובדים רק על בסיס הלו"ז הקבוע, אלא גם יוצאים גם לפעילות מבצעית בשטח, הקוטעת את שגרת היום ומשטר האימונים.

מכתבה של ההנהלה אף לא לקחו בחשבון שארגון הכבאים החריג מהעיצומים שורה ארוכה של אימונים והדרכות ספציפיות. בין היתר הוחרגו הדרכות חוסן נפשי לכבאים, אימוני היחידות לחילוץ מיוחד וחילוץ מגובה ואימונים שונים הקשורים לחורף ולתנאי מזג האוויר. לצד זאת הוקמה בהסתדרות ובארגון הכבאים גם וועדת חריגים הבוחנת בקשות נוספות של ההנהלה ומחריגה פעילויות נוספות.

לכן, אם הייתה מבצעת הפחתה חד צדדית גורפת בשכר הכבאים, בלי לבדוק כל מקרה לגופו, היא הייתה עשויה לחשוף את עצמה לגל תביעות אישיות מצד הכבאים בגין טענות לפגיעה לא חוקית בשכרם.

במקביל לעיצומים, לפני כשבועיים נחתמו הסכמות בין אגף השכר באוצר לבין ההסתדרות בנוגע לתשלום דמי הארוחות לכבאים ב-2021. אגף השכר, ההסתדרות וארגון הכבאים החלו גם במגעים ראשוניים לקראת כניסה למשא ומתן על הסכם קיבוצי חדש במערך הכבאות, אחרי שתוקף ההסכם הקיבוצי הנוכחי הסתיים לפני למעלה משנתיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!