דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

רווחה / פנייה לשר הפנים: להרחיב את תכנית תווי המזון לכל מקבלי קצבאות קיום

לטענת הקליניקה המשפטית באוניברסיטה העברית ותנועת 'שוברות קירות', הקריטריונים הנוכחיים "מדירים אוכלוסיות שלמות" | בית המשפט הקפיא את התכנית בשל עתירה נגד זכיית שופרסל במכרז להפעלתה

סופרמרקט (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש90)
סופרמרקט (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הקליניקה המשפטית באוניברסיטה העברית ותנועת 'שוברות קירות' פנו לשר הפנים אריה דרעי בבקשה להגמיש את הקריטריונים לקבלת תווי מזון. הארגונים ביקשו שכל מי שזכאי לקצבאות קיום מהביטוח הלאומי ייכלל בתכנית של המשרד.

קצבאות קיום הן כאלה שהביטוח הלאומי מעניק לאנשים שמתקשים להתפרנס, אם זמנית או אם באופן קבוע. בין היתר כלולות בהם קצבת הבטחת הכנסה, השלמת הכנסה לקצבת הזקנה ומזונות.

הפנייה מצטרפת לעתירה בנושא שהגישה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ. עתירה נוספת הקשורה לתכנית הוגשה בעקבות זכיית שופרסל במכרז של המשרד, בעקבותיה הוצא צו מניעה להפעלת התכנית.

לטענת הקליניקה לייצוג אוכלוסיות בפריפריה בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, הזכאות לקבלת תווי המזון על בסיס הנחה בארנונה, "מדירה אוכלוסיות שלמות באופן שדורש התערבות והגמשת הקריטריונים בדחיפות. כך למשל, אוכלוסיות המתגוררות בישובים הלא מוכרים בנגב, כמו גם תושבי מזרח ירושלים, לא יכללו בקבוצות הזכאות לקבלת תלושי המזון".

בקליניקה ביקשו מהשר "להגמיש את הקריטריונים, כך שמקבלי קצבאות הקיום מהביטוח הלאומי יתווספו באופן אוטומטי לאוכלוסיית הזכאים, ויכללו ברשימות העירייה בחלוקת תלושי המזון. כמו כן מוצע לפרסם באופן ברור ושקוף טופס המאשר להגיש בקשה למי שאינו עומד בקריטריונים המפורסמים".

בפנייתם מציינים עורכי הדין ורדית דמרי-מדר ואוהד אמר שרשויות רבות לא מאפשרות הגשת בקשה להנחה בארנונה באופן מקוון, מה שמונע מרבים להיכלל ברשימת הזכאים. "הבדיקה נערכה בעיקר בקרב רשויות בהן הכנסה נמוכה. משכך, קיים חסם משמעותי דווקא בפני אוכלוסיות מוחלשות בבואן להיכלל עם רשימת הזכאים", ציינו.

משרד הפנים כבר ערך שינויים בקריטריונים לזכאות, בעקבות הביקורת על הקריטריון של מקבלי 70% הנחה בארנונה. המשרד הציע ועדת חריגים אליה יוכל לפנות כל מי שאינו זכאי להנחה בארנונה, בתנאי שהוא עומד בתנאים האחרים שנקבעו.

בקליניקה טוענים שהשינוי הזה לא מספיק, מכיוון שיש קושי במיצוי זכויות בקרב אוכלוסיות שיכולות להיות זכאיות לתווי המזון. "בפרסומים ממשרדכם עולה כי כל מי שאינו זכאי לתלושי המזון, רשאי לפנות בכתב לעירייה", כתבו לשר, "דרישה זו אינה סבירה, אין לצפות מאוכלוסיות שלמות אשר כלל אינן יודעות על התכנית האמורה לפנות לעירייה, מקום בו בכלל קיימת רשות מקומית. כמו כן, דרישה זו אינה עולה בקנה אחד עם אופי התכנית, אשר נוקטת במיצוי זכויות אקטיבי לאוכלוסיית הזכאים, שאינם צריכים לנקוט בהליכים כלל כדי להיכלל ברשימת הזכאים ולקבל את התלושים".

חלוקת תווי המזון, בשווי כולל של 700 מיליון שקלים, הייתה אמורה להתחיל בשבוע שעבר, ולהתבצע בשלוש פעימות עד חודש אפריל. הזכאות לקבלת תווי המזון מתבססת על מבחני הכנסה ומספר הנפשות בבית, והיא נבדקת על ידי הרשויות המקומיות, באופן דומה לקבלת הנחה בארנונה. התווים שיחולקו למשפחות מיועדים לרכישה בחנויות רשת שופרסל, שזכתה במכרז שערך המשרד. עם זאת, כאמור, בית המשפט הוציא צו מניעה כנגד הפעלת התכנית על ידי הרשת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!