דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

מחיר הקורונה / המסעדנים זועמים על מתווה פתיחת המסעדות של משרד הבריאות

ההצעה של משרד הבריאות למתווה המסעדות: 40% בפנים, 60% בחוץ, והסועדים יחויבו לשאת דרכון ירוק | המסעדנים: "עוד פארסה לא הגיונית. נציע תכנית משלנו"

הפגנת מסעדנים מול משרד האוצר בירושלים. (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת מסעדנים מול משרד האוצר בירושלים. (צילום: דוד טברסקי)
הדס יום טוב

מתווה ראשוני לפתיחת המסעדות הוצע בשבוע שעבר בפגישה בין נציגי ענף המסעדנות לבין נציגי משרד הכלכלה ומשרד הבריאות, ובהם ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס.

"ראינו את זה ודי נחרדנו",  אומר ל'דבר' תומר מור, מנכ"ל ארגון מסעדנים חזקים ביחד. "אנחנו לא מסכימים לא לתצורה שלו ולא לאחוזי התפוסה בו, ואנחנו מבינים שיש פער אדיר בין ההבנה של תעשיית המסעדנות שאין בה הדבקה לבין הרצון האינסופי של משרד הבריאות לסגור אותנו. הם מצאו תחביב: לסגור את המסעדות".

תומר מור, מנכ"ל ארגון מסעדנים חזקים ביחד. "הם מצאו תחביב: לסגור את המסעדות" (צילום: גיל קרמר)
תומר מור, מנכ"ל ארגון מסעדנים חזקים ביחד. "הם מצאו תחביב: לסגור את המסעדות" (צילום: גיל קרמר)

"הם הגדירו את ההושבה כך: בפנים 40% ובחוץ 60% למי שיש תו ירוק, ו-20% בפנים ו-40% בחוץ למי שאין לו דרכון ירוק", אומר מור. "איך אני אמור להפריד את האנשים? לא ברור, רב הנסתר על הגלוי".

מור מכנה את המתווה המוצע "פארסה לא הגיונית", וממשיך ואומר: "הרי אין דרכון ירוק בסופרפארם, במשרדי ממשלה או בהייטק. זה הפך להיות תיאטרון אבסורד, זה כאילו מישהו שם התאהב ברעיון של להתעלל במסעדות. זה הפך כבר לסוג של משחק, בואו נראה איך המסעדנים אוכלים את זה".

"אנחנו לא קיבלנו שם מתווה כלכלי", אומר מור. "לא הגיוני שב-40% או 60% יש היגיון בריאותי. מה המספרים האלה מייצגים? זה לפי מרווחים בין אנשים? בין כיסאות? לא, זה בכלל לא קשור לגודל המסעדה. זרקו לאוויר אחוזים. זה חסר היגיון בריאותי ובטח חסר היגיון כלכלי".

המסעדנים גיבשו רשימת דרישות מהאוצר

ארגוני המסעדנים שיגרו אתמול (שני) מכתב לשר האוצר ישראל כ"ץ, ובו דרשו תכנית סיוע כלכלי עמוקה לענף. בין השאר דרשו המסעדנים חישוב של מענק ההשתתפות בהוצאות קבועות על פי הקריטריונים שנקבעו בהוראת החוק לכלל המשק, מתן הלוואת התנעה לפתיחת העסקים, דחייה בהחזרי ההלוואות בערבות המדינה, זיכוי בארנונה, פיצוי על הוצאות קבועות ופיקוח על חברות השליחויות.

מחאת המסעדנים בכיכר הבימה. "כבר איבדנו 4,000 עסקים" (צילום: עידן וייצמן)
מחאת המסעדנים בכיכר הבימה. "כבר איבדנו 4,000 עסקים" (צילום: עידן וייצמן)

"מבחינתנו מדובר בקטסטרופה", מדגיש מור. "כבר איבדנו 4,000 עסקים מתוך 14,000 אלף שהיו פה לפני הקורונה, 150 אלף עובדים נמצאים במעגל האבטלה, אי אפשר לעבוד ככה, זו לא תכנית".

לטענתו, אין שום היתכנות כלכלית לפתוח את המסעדות בתפוסה כזו. "צריך לגייס צוותי טבחים, להכשיר אותם מחדש, להביא מלצרים, ברמנים, מנהלים, ואת כל אלה להכשיר מחדש, כי כבר עברה שנה מאז שהם עבדו כמו שצריך במסעדה.

"להביא חומרי גלם, להחזיר את העסקים לתקינות, כל זה כדי שבמקסימום נוכל להושיב בפנים 40% ובחוץ 60%, וזה בתנאי שכל עם ישראל יתחסן ויוריד אפליקציה. כמובן בזמן הזה ירצה בעל הבית את הכסף ותרצה העירייה את הארנונה. תגידו לי כבר להישאר סגור וזהו".

מור הוסיף שהמסעדנים מגבשים תכנית משלהם. "התכנית שלנו תהיה גם בריאותית וגם כלכלית, יחד עם ארגון ראשי המסחר ופורום ראשי ענף המסעדנות נעשה את זה באחריות מאוד גדולה על הבריאות, אבל מי שיחליט מה יהיה זה אנחנו".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!