דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דיור / בנק ישראל: הבנקים לא מגלגלים את ההוזלה במשכנתאות לציבור

הנגיד אמיר ירון אמר שהוא מצפה שהסרת מגבלת הפריים תתבטא בהוזלה משמעותית. הבנק יבחן צעדים נוספים

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

בנק ישראל: הסרת מגבלת ריבית הפריים לא הוזילה את המשכנתאות, בוחנים צעדים נוספים. הנגיד הדגיש, כי הוא מצפה שההקלה תתבטא בהוזלה משמעותית של תשלומי הלקוח.

בהודעה מבנק ישראל היום (שלישי) אמר נגיד בנק ישראל אמיר ירון שהוא בוחן נקיטת צעדים נוספים להוזלת תשלומי הריבית על המשכנתאות לאחר שהצעד הקודם בו נקט הבנק המרכזי מדצמבר לא סייע להוזלת הריביות.

"אינדיקציות ראשוניות מהשטח שהועברו לבנק, במסגרת הניטור השוטף, מעידות שביטול מגבלת הפריים לא גולגלה ברמה מספקת, עד כה, לרווחת הצרכנים", נמסר מהבנק. "הבנק ממשיך לנטר את ההתפתחויות בשוק ולעקוב אחר מידת גלגול ההטבה לציבור".

לפני כחודשיים החליט בנק ישראל לבטל את המגבלה על ריבית פריים לאפשר עד לשני שליש מהמשכנתא להיות בריבית פריים. עד לביטול המגבלה בתגובה למשבר הקורונה, כשבנק הציע משכנתה ללקוח, בחישוב הריבית נקבעה מגבלה כך שריבית פריים (ריבית מינימאלית) יכלה להוות רק שליש מתמהיל הריבית ולא יותר. שני השליש האחרים חושבו לפי ריבית גבוהה יותר על פי משתנים שונים. אחרי ההחלטה, כאמור, המגבלה תוסר לחלוטין. עם זאת, מגבלה אחרת, שקובעת ששליש מתמהיל הריבית צריך להיות בשיעור קבוע, תמשיך להגביל את היקף ריבית הפריים בתמהיל, שכן ריבית הפריים איננה קבועה.

בנק ישראל הסיר את המגבלה בתקווה שהדבר יוביל להורדת ריביות ללקוחות עם עבר תשלומים טוב. עם זאת, היום הודה בנק ישראל שהבנקים לא ניצלו את האפשרות כדי להגדיל את היקף הפריים בתמהיל, ולא הוזילו בפועל את תשלומי המשכנתא.

הנגיד התייחס לנושא כבר בוועדת הכספים בשבוע שעבר, וכבר אז אמר שיתכן שידרשו צעדים רגולטוריים נוספים כדי להביא להפחתת עלויות ללווים. ״הנושא של תמהיל המשכנתא חשוב. שינינו אותו ואנחנו בתהליך התהוות. יש פה תהליך מעבר שרק יתגבר ברגע שנושא המחזורים יכנס לתוכו, בחלק אנחנו רואים שיפורים בחלק לא. אני מאוד לא מרוצה מהלא (ממה שקרה עד כה), ואני מצפה ליותר. במידה ולא נראה את זה, אנחנו נמשיך לאתגר את המערכת הבנקאית״, אמר ירון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!