דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פצצת האטום

71 שנים להטלת הפצצה / "אנו כמהים לעולם מפורז מנשק גרעיני עוד בדורנו"

מיצ'ימאסה היראטה שרד את הטלת פצצת האטום על עירו הירושימה, כשהיה בן 9 בלבד ומזה 20 שנה הוא מקדיש את חייו למאבק כנגד הנשק הגרעיני. השבוע הגיע לישראל כדי לספר את סיפורו.

ענן פצצת האטום מעל הירושימה. "שואלים אנשים מה התמונה שעולה להם על סוף האנושות, הרוב יגידו שמה שיש להם בראש זו הפטריה הגרעינית" (צילום: ויקיפדיה)
ענן פצצת האטום מעל הירושימה. "שואלים אנשים מה התמונה שעולה להם על סוף האנושות, הרוב יגידו שמה שיש להם בראש זו הפטריה הגרעינית" (צילום: ויקיפדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

התראה: הכתבה מכילה תיאורים מילוליים קשים של מראות זוועה.

מיצ'ימאסה היראטה היה בן 9 כשחזה בעירו הירושימה נמחקת בהבזק של אור וחום. היום בגיל 80 הוא מקדיש את חייו למאבק כנגד הנשק הגרעיני – אותם טילים לא גדולים במיוחד הטומנים בחובם השמדה המונית של אזרחים, וייתכן שאף את סופו של המין האנושי.

היבקושה – כך מכונים שורדי ההפצצות הגרעיניות על יפן במלחמת העולם השניה, והם נותרו מעטים. מחר (שבת), ה-6 באוגוסט, ימלאו 71 שנים להפצצתה של העיר, ושלושה ימים אחר כך, להפצצה הנוספת בעיר נגסקי. "לכל שורד יש סיפור משלו, סיפור של לפני הפצצה ולאחריה. כשהייתי צעיר כמעט ולא דיברתי על כך, ורוב הניצולים כמוני. זה גורם לצער פיזי ונפשי, פוסטראומטי", אמר היראטה בעדות שמסר אמש (חמישי) בבית קרן רוזה לוכסמבורג בתל אביב. במצגת נראתה תמונת פטריית העשן, כפי שצולמה על ידי המטוס האמריקאי 'אנולה גיי' שהטיל את הפצצה. "אני מסתכל על פטריית העשן – תחתיה הכל שונה. גהינום עלי אדמות".

מיצ'ימאסה היראטה. שרד את הפצצת הירושימה. צילום: דבר ראשון.
מיצ'ימאסה היראטה. שרד את הפצצת הירושימה. צילום: דבר ראשון.

"הייתי עם אבי ודודתי. ישבנו בחוץ. לפתע אור גדול ומבריק עלה", על ידם היתה חפירה שחפרו כנגד הפצצות המלחמה. "לאבי היה אינסטינקט אבהי והוא דחף אותי ואת דודתי פנימה. אבא ניסה להכנס גם כן אך הוא נפגע מההדף שהיה מלא ברסיסים". הוא מספר בכאב כיצד ניצל מן הפצצה.

כשיצאו מן הבאר נחשפו למראות הזוועה. ביתם היה מעט מחוץ לאיזור 2 הק"מ שהקיף את נקודת הפיצוץ, שבו ההשמדה היתה טוטאלית ופצועים החלו בורחים אל עבר הנהר. "ראיתי אנשים שברחו מאיזור הפיצוץ עם כוויות בכל גופם. עורם נתלש מעל גופם, מתפורר. זועקים למים. האש מתקרבת, ואנשים בורחים. אינך יכול להבחין האם אלו גברים או נשים, זקנים או צעירים. עורם נמס. מראות זוועה". אנשים החלו לקפוץ לנהר, וחלקם הגדול פשוט מת בו. היתר שחו אל עבר הגדה השניה כשהם עוברים בין הגופות הצפות.

"היו לנו שכנים. האם היתה בחוץ עם שלושת ילדיה. היא כיסתה בגופה, באופן אינסטנקטיבי, את גופו של בנה הקטן כשראתה את הפיצוץ. הוא ניצל, אך היא עצמה ושתי בנותיה נכוו ונהרגו. הבן עודו בחיים, אף שהוא סובל עד היום מנזקי הקרינה".

"את הפיצוץ וההדף ניתן לראות. את הקרינה אינך רואה, אין לה ריח. אבל היא נזק חמור ומתמשך", אומר היראטה שאף מתמודד בעצמו עם נזקיה. ניצולים רבים של הפיצוץ עצמו, מתו בימים שלאחריו. חלקם נראו בתחילה כבריאים לגמרי, אולם שיערם החל לנשור, דמם בגד בהם והם חלו ומתו. גם שנים אחר כך התפרצו עוד ועוד מחלות קרינה וסרטן בגופם של הניצולים. לדבריו של היראטה קשה היה לניצולים לשקם את חייהם. לצד הצער והטראומה, התקשו למצוא עבודה בהיותם נוטים לחלות. צאצאיהן של נשים שנחשפו לקרינה נטו להוולד עם תסמונות ומומים חמורים.

מתוך אמנת ה'היבקושה': על בני אדם נאסר להשתמש, לפתח, לייצר או להפיץ נשק כימי וביולוגי באמנות והחלטות. מדוע אנו מהססים לאסור על נשק גרעיני שהוא הרסני מהם בהרבה? אנו, ההיבקושה, קוראים לכל ממשלות העולם לנסח ביניהן אמנה שתאסור ותפרק את הנשק הגרעיני

לפני כ-20 שנה החל היראטה לספר את סיפורו, כחלק ממאבקם של ניצולים, לפירוז העולם מנשק גרעיני. בישראל הוא התארח אצל התנועה הישראלית נגד גרעין, עמותה קטנה ודלת אמצעים. את כרטיס הטיסה הוא רכש בעצמו, והיה לו חשוב להגיע לישראל ולספר את סיפורו, במסגרת אירועי הזיכרון להפצצות על הירושימה ונגסקי. היראטה נשא עימו עצומה שנוסחה על ידי ניצולי ההפצצות, עליה ביקש להחתים את אלו שהגיעו לשמוע את עדותו: "על בני אדם נאסר להשתמש, לפתח, לייצר או להפיץ נשק כימי וביולוגי באמנות והחלטות. מדוע אנו מהססים לאסור על נשק גרעיני שהוא הרסני מהם בהרבה? אנו, ההיבקושה, קוראים לכל ממשלות העולם לנסח ביניהן אמנה שתאסור ותפרק את הנשק הגרעיני", נכתב באמנה.

הירושימה לאחר נפילת הפצצה. מתוך ויקיפדיה.
הירושימה לאחר נפילת הפצצה. מתוך ויקיפדיה.

לעדותו של היראטה קדמו דברים מפיה של שרון דולב, מהתנועה הישראלית נגד גרעין. דולב סיפרה על מחקר שנערך תחת הכותרת "מאה הירושימות". המחקר ביקש לבחון את השפעתה של מלחמה גרעינית מוגבלת, בה משגרות שתי מדינות זו על זו 50 ראשי נפץ גרעיניים כל אחת, בעלי יכולת דומה לזה שהוטל על הירושימה. על פי תוצאות המחקר, שנערך באמצעות מודלים שפיתחה נאסא, יומיים לאחר שיגורן של 100 פצצות גרעיניות, יעלה אבק גרעיני לאטמוספירה, אשר יחסום כ-70% מאור השמש למשך שנתיים לפחות. לדבריה של דולב מדובר בהשלכות סביבתיות וחקלאיות קשות, אשר יעמידו את המין האנושי כולו בפני סכנה. מרבית ראשי הנפץ הגרעיניים הקיימים כיום בתשע המדינות הגרעיניות, הוא בעל עוצמה רבה פי כמה וכמה מפצצת הירושימה.

"גילם הממוצע של ההיבקושה, מתקרב ל-80. אנו כמהים לעולם מפורז מנשק גרעיני עוד בדורנו, על מנת שדורות משגשגים של בני אדם לא יראו יותר גיהנום עלי אדמות לעולם" נכתב בעצומת ההיבקושה. מיצ'ימאסה היראטה צפוי למסור עוד שתי עדויות פתוחות לקהל הרחב בישראל בשבוע הקרוב, בארגונה של התנועה הישראלית נגד גרעין, ביום ראשון בחיפה, וביום שני בבאר שבע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!