דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התאגדות

התאגדות / בית הדין לעבודה פסק כי תנועת הצופים פגעה בהתארגנות עובדיה

השופט ספיבק: "תנועת הנוער חטאה בהפרת זכותם של עובדיה להתאגדות" | יו"ר הסתדרות המעו"ף: "לתנועה הזדמנות לחתום על הסכם קיבוצי במקום לשלם פיצויים"

פעילות של ועד עובדי הצופים. "ראשי התנועה גמרו אומר להשניא את ארגון העובדים על עובדי התנועה" (צילום: אלבום פרטי, נועה רפאלי)
פעילות של ועד עובדי הצופים. "ראשי התנועה גמרו אומר להשניא את ארגון העובדים על עובדי התנועה" (צילום: אלבום פרטי, נועה רפאלי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תנועת הצופים פגעה בהתארגנות עובדיה בשורה של התבטאויות ופעולות מצד הנהלת הצופים, לרבות באמצעות ניהול משא ומתן במשך כשנתיים "בחוסר תום לב מוחלט וללא כל כוונה אמיתית לכונן מערכת יחסי עבודה קיבוצית בתנועה". כך קבע אמש (שלישי) בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב.

בפתיחת פסק הדין כתב סגן נשיאת בית הדין, השופט דורי ספיבק: "היתכן שדווקא תנועת הנוער הגדולה והוותיקה בישראל, שחינכה ומחנכת מיליונים מקרב אזרחי ישראל לשמירה על ערכים, הפרה את ערכיה וחוקתה שלה עצמה, וחטאה בסדרה של הפרות בוטות של זכותם החוקתית של עובדיה להתארגנות ולהתאגדות?".

השופט התייחס בין היתר לעובדה שהנהלת הצופים התנהלה בעצלתיים ותוך גרירת רגליים בניהול המשא ומתן, ומשהכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה, שלח יו"ר התנועה אלי בן יוסף מכתב לכל עובדיה בו תקף את ההסתדרות והוועד וטען כי הם "זרים לעולמנו, ואינם מבינים את השפה, הרוח ומאפייני הבית" ואף מהווים "גזר דין מוות לתנועה".

עוד התייחס השופט לכך שבן יוסף ומנהלת משאבי האנוש של התנועה אור ברנר שיתפו וסימנו "לייק" ברשתות החברתיות לשורת פוסטים שתקפו את חברי וועד העובדים ומובילי ההתארגנות בטענה כי הם "פוגעים בתנועה, פוגעים בחניכים, ופוגעים בתחושת המשפחתיות ושותפות הגורל".

בית הדין ציין כי על אף שלא הוצגו בפניו הוכחות חותכות לכך, יש מקום לחשוד כי ההנהלה הייתה מעורבת בפרסום אותם פוסטים, שבחלקם כללו מידע מתוך חדרי המשא ומתן. "מדובר בהפרה בוטה וגסה של האיסור המוטל על נושאי משרה בכירה של המעסיק להביע מסרים כנגד ההתארגנות", הבהיר השופט ספיבק ביחס להתנהלות חברי ההנהלה הבכירה של התנועה ברשתות החברתיות.

"מכל האמור עולה בבירור שראשי התנועה גמרו אומר להשניא את ארגון העובדים על עובדי התנועה, ולומר להם באופן שאינו משתמע לשתי פנים, כי מי מהם שתומך בסולידריות הארגונית פועל נגד ערכי הצופים".

השופט ספיבק התייחס גם לשינויים חד צדדיים שיזמה ההנהלה בתקופת המשא ומתן, כגון ביטול חד צדדי של מלגות לעובדים, תוך הצגת המהלך כנובע מהתארגנות העובדים ומהכניסה למו"מ הקיבוצי. גם מהלך שיזמה ההנהלה לביצוע העלאת שכר קבועה, במקביל למשא ומתן בו סירבה פעם אחר פעם לדון עם נציגות העובדים על הנושאים הכלכליים, היווה כשלעצמו פגיעה בהתארגנות העובדים לפי פסק הדין, כיוון שנועד לייתר את ההתארגנות בעיני העובדים, אף שדרישות העובדים והוועד במישור הכלכלי היו "סבירות ומידתיות", כדברי השופט.

השופט ספיבק אף קבע כי גם הערעור מצד הנהלת התנועה על יציגות הועד נעשתה שלא בתום לב, וכי "יש לראות בה כשלעצמה משום הפרה בוטה של חובתה כלפי העובדים וניסיון חסר תום לב מצידה 'לפוצץ' את המשא ומתן שהגיע לשלבים מתקדמים". תוך כך דחה השופט התביעה הנגדית שהגישה התנועה בטענה שההסתדרות צריכה הייתה לדווח לה שאיבדה את הייציגות.

בפסק הדין נקבע שאין מחלוקת כי בנובמבר 2017 במועד הכרת התנועה ביציגות הוועד היו חברים בהסתדרות 337 מתוך 836 עובדי התנועה, הרבה מעל לשליש הנידרש, וכי אין גם מחלוקת שבמהלך השנתיים בהם התנהל המשא ומתן, ועל אף הקשיים שהטילה ההנהלה על ההתארגנות, הצטרפו אליה לא פחות מ-140 עובדים נוספים.

בשלב זה נמנע השופט ספיבק מלפסוק פיצויים כנגד התנועה, וזימן את הצדדים לדיון נוסף שיערך בתחילת החודש הבא. פסק הדין ניתן בתמיכת נציג ציבור העובדים יהונתן דקל, אך נציג ציבור המעסיקים אסף וייס כתב בו חוות דעת מיעוט לפיה הוא סבור כי פסק הדין מרחיב יתר על המידה את המגבלות על חופש הביטוי של המעסיק.

"אני מצר על התנהלות תנועת הצופים" מסר יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר טל, המלווה את התאגדות הצופים. "ערכים יש לכבד וליישם לא רק להטיף להם. לתנועה יש הזדמנות לחתום ולהחיל את ההסכם הקיבוצי במקום לשלם פיצוי. אני מקווה שהמסר של בית הדין יופנם".

את ההסתדרות וועד העובדים ייצגו בהליך עורכות הדין מאיה צחור אבירם וסיוון רדיאן מהמחלקה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי.

מתנועת הצופים נמסר: "זכויות עובדי ועובדות תנועת הצופים עומדים בראש סדר העדיפויות של התנועה ובהתנהלותה היום יומית. בית הדין הנכבד קבע בפסק דינו כי ההסתדרות איבדה את יציגותה בקרב עובדי התנועה. שופטי התיק נחלקו בדעותיהם באופן מהותי באשר לסיבה שהביאה לכך. אחת העמדות היא כי ההסתדרות היא שנהגה בחוסר תום לב כלפי התנועה. מטבע הדברים נדרשים הצדדים כעת ללמוד את פסק הדין וקביעותיו.

"מדובר בפסק דין חלקי, ושני הצדדים הוזמנו לדיון נוסף בבית המשפט בקרוב, אנו לוקחים על עצמנו ללמוד את פסק הדין וקביעותיו, ומצפים זאת גם מהתובעת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!