דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סגר שלישי

נאבקים בקורונה / המלצת קבינט המומחים: לימודים עד כיתה ב' באזורים ירוקים, מורים שלא התחסנו ילמדו מהבית

הקבינט המייעץ לפרויקטור הקורונה מציע פתיחה מדורגת שתכלול בשלב הראשון חזרת פעילות '1 על 1', איסוף עצמי ממסעדות ומקומות עבודה ללא קהל, וכעבור שבועיים פתיחת חנויות ופעילות דת ותרבות בכפוף ל'דרכון ירוק'

מחסום משטרתי בסגר (צילום: דוברות המשטרה)
מחסום משטרתי בסגר (צילום: דוברות המשטרה)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

קבינט המומחים המייעץ לפרויקטור הקורונה ממליץ להתחיל את היציאה מהסגר הנוכחי החל מהשבוע הבא, בשתי פעימות, שהמרווח ביניהן יהיה לפחות שבועיים ויחייב הגעה ליעד של ירידה בתחלואה.

הקבינט, בראשות פרופ' רן בליצר, ממליץ לבטל את מגבלת היציאה מהבית ושהות בבתי אחרים, ולהשאיר את מגבלת ההתקהלות של עד חמישה אנשים בחלל סגור. בנוסף הם ממליצים לאפשר פתיחה של עסקים המציעים טיפולי 'אחד על אחד' (כמו מספרות ומכוני יופי), ומקומות עבודה שאינם מקבלים קהל. בנוסף המליצו חברי הקבינט לפתוח את מערכת החינוך עד כיתה ב' ביישובים ירוקים וצהובים, תוך הפעלת מערך בדיקות במוסדות החינוך ביישובים הצהובים. עוד המליצו המומחים כי מורים שלא התחסנו ילמדו מרחוק בלבד.

רק בשלב השני, שייערך תוך שבועיים, ממליצים המומחים לפתוח חנויות, ולאפשר פעילויות תרבות ופעילויות דתיות שיתבססו על 'דרכון ירוק' – כלומר לאנשים שהחלימו, התחסנו או הציגו בדיקת קורונה שלילית.

לפי המלצת המומחים, שלב א' של היציאה יכול לכלול שורת פעילויות שיאפשרו חזרה לשגרה תוך צמצום למינימום של הסיכון המצרפי להדבקה, בעזרת שילוב היבטים אזוריים (מודל הרמזור), סביבתיים (תו סגול), ואישיים (שימוש בדרכון ירוק שיאפשר השתתפות בפעילויות מסוימות למתחסנים, מחלימים ואנשים שיציגו בדיקה שלילית, וכן בדיקות מהירות). בשלב זה ממליצים המומחים לכלול:

ביטול מגבלות תנועה תוך הסברה על חשיבות הזהירות

    • ביטול מגבלות התנועה 1,000 מטר.
    • המלצה חזקה לציבור – להימנע מלבקר בבתי אחרים וממפגשים בין משפחות בשבועות הקרובים, למעט שהייה באוויר הפתוח ובמרחק זה מזה .
    • הסברה אינטנסיבית לציבור כי החיסון חיוני ומגן ממחלה קשה והדבקה, אך אינו מהווה  'שכפ"ץ' המונע לחלוטין מחלה קשה ולכן על מחוסנים ובעלי דרכון ירוק להיזהר בתקופה זו של התפשטות קהילתית נרחבת ולהקפיד – מסיכה, מרחק.
  • המשך איסור התקהלות מעל 5 אנשים בחלל סגור.

 תיאום ציפיות מול הציבור

  • אם ה-R יעלה מעל הרף שיקבע) לדוגמא – סביב 1.05( – תיפסק פתיחת המשק וישקלו צעדים נוספים .
  • ללא מניעת הפרות המוניות בכל המגזרים – תיכשל האסטרטגיה בוודאות.

מערכת החינוך

  • עובדי חינוך מחוסנים/מחלימים ילמדו פרונטלית, ועובד חינוך שלא התחסן ילמד בזום. לדברי צוות המומחים, ההבדל בין אוכלוסיית המורים ממקצועות אחרים העובדים עם קהל כמו מוכרים בסופר או שוטרים הוא שהילדים מגיעים לכיתות מתוך חובה חוקית, ולבני משפחתם אין בחירה האם להסתכן ולשלוח אותם ללימודים. "יש לכן סבירות לחייב הגנה מירבית על הילדים ועל משפחותיהם בעת הזו, לרבות 'דרכון ירוק' (מחוסן / מחלים) כתנאי להגעה להוראה בחלל סגור"
  • החרגה של החינוך המיוחד כבעבר.
  • פתיחת גנים וכיתות א'+ב' )=הסיכון הנמוך ביותר במער' החינוך( באיזורים ירוקים, ללא הגעת תלמידים מאיזורים כתומים/אדומים.  לימודים בקפסולות כבעבר.
  • פתיחת גנים וכיתות א'+ב' באיזורים צהובים, בהתניית 'מגן חינוך' – בדיקות המוניות שבועיות, להקטנת הסיכון להדבקה. לימודים בקפסולות כבעבר.
  • פתיחת לימודים לכיתות י"א-י"ב בכל הארץ – כעת תחת מגן חינוך. המומחים ממליצים כי החל מעוד תקופה שתקבע יתאפשרו לימודים פרונטליים רק למחוסנים.
  • סגירת לימודים באזורים כתומים/אדומים – המומחים ממליצים שלא לפתוח את מוסדות החינוך באזורים אלו, ולקיים למידה מרחוק או למידה באוויר הפתוח כשמתאפשר, בשילוב אכיפה אפקטיבית.

מסחר ושירותים:

    • פתיחת פעילות 'אחד על אחד' – מספרות, מכוני יופי, שיעורי נהיגה
    • פתיחת כלל פעילות עסקים ללא קבלת קהל, תוך הקפדה יתרה על הכלל של עד 5 אנשים בחלל סגור (וככל הניתן – לא יותר משניים), והמלצה לכל מי שיכול לעבוד מהבית – לעשות כן. המומחים ממליצים לחייב את המעסיק למנות נאמן ארגוני אשר יוודא הכללים בנושא אי התקהלות בחללים סגורים .
    • השארת את פעילות המגזר הציבורי ללא שינוי (בסקטור שלא מוגדר כיצרני) מתקופת הסגר .
    • עסקים שאינם מקבלי קהל – המומחים מציעים לקיים בהם פעילות, אולם יש להמשיך להקפיד על הכלל של עד 5 בחלל סגור. יש לבצע אכיפה, כולל המלצה להגדיר גורם אחראי בתוך הארגון שמטרתו לוודא עמידה בכלל זה .
    • לאפשר איסוף עצמי ממסעדות.

המומחים ממליצים לדחות את פתיחת מסחר – חניות רחוב, קניוניםלפעימה הבאה. לדבריהם "לאור הנתונים הקיימים, פתיחת מסחר שכוללת כניסה לחנויות (חללים סגורים) אינה מומלצת בפעימה זו. השאלה על הישימות של פתיחת מסחר חלקית בחנויות בהן מתאפשרת מניעת כניסת לקוחות לחנויות נותרה פתוחה".

פעילות תרבות ודת

המומחים מציעים להיערך לפתיחה של פעילות תרבות ודת משמעותית כבר בפעימה השנייה, בעוד שבועיים, תוך הפעלת מתווים 'חכמים' לאיזון סיכונים:

  • התרת פעילות תרבות ודת באוויר הפתוח, מעל 20 אנשים, במשתתפים שכולם בעלי דרכון ירוק )מחלימים / מחוסנים(, או בעלי בדיקה שלילית ב-48 שעות אחרונות. במגבלות תו סגול כבעבר ובהרשמה מראש.
  • התרת פעילות תרבות ודת בחללים סגורים, במשתתפים שכולם בעלי דרכון ירוק שהחלימו / חוסנו ובשילוב בדיקות מהירות במקום )נרשמה מחלוקת בנושא זה(, במגבלות תו סגול כבעבר ובהרשמה מראש.
  • יש לבחון שילובים של פעילויות מפחיתות סיכון )דרכון ירוק + בדיקות מהירות( – לפעילות בחשיבות גבוהה )תרבות לקשישים, פעילות דתית יומיומית לקהל שומר מצוות( באיזורים אדומים/כתומים .
  • מסעדות ופעילות אחרת בסיכון גבוה: לדיון, לקראת פעימה שלישית, האם ישנם כללי פתיחה מופחתי סיכון )איזורים ירוקים, כניסה לתושבי איזורים ירוקים בעלי דרכון ירוק, חובת בדיקות מהירות( אשר ניתן להגדיר בהמשך .

בכירה בחלופת ה'הכלה', למרות הסיכון

הרציונל העומד מאחורי המלצת חברי הקבינט, בראשות פרופ' רן בליצר, היא מיצוי מודל הסגר הנוכחי לצד היעדר מידע זמין לקבלת החלטות, בעיקר בנוגע להשפעת החיסונים והתנהגות המוטציות השונות של הנגיף. את החלופה שנבחרה, 'הכלה', ממליצים חברי הקבינט להחיל לתקופת ביניים של כחודש או חודשיים, ולאחריה "לבחון בשנית את הצורך להשאר במודל זה או להתקדם למודל חלופי".

החלופות האחרות שהוצגו בפני הקבינט הן 'מיגור' – שזכתה בציבור לכינוי 'אפס הדבקה', הכוללת סגרים אזוריים ברגע שמאותרים מקרי תחלואה והגבלת תנועה בין אזורים, וחלופת 'ספיגה' – פתיחת המשק בהיקף מוגדר מראש, והשלמה עם התחלואה והתמותה הנגזרת.

"מודל ההכלה מיושם מתוך הציפיה לירידה (יחסית ומוחלטת) בשבועות הקרובים במספר החולים הקשים החדשים, הצפויה לאור היקפי ההתחסנות והגעת 70% מהמבוגרים לסטטוס 'מחוסן מלא' בתחילת השבוע הבא. עם זאת, נוכח מורכבות המצב (כ-7,000 מאומתים בממוצע ,R קרוב ל-1 וכ-1,100 חולים קשים בבתי חולים במגמת ירידה מתונה מאד ומעל ל-140 חולים קשים חדשים ביום), הוסכם כי את מודל ההכלה יש ליישם תוך התחשבות בסיכון בפתיחת מספר רב של פעילויות במקביל, חינוך, מסחר, עבודה ללא קהל, תרבות.

"חשוב להבהיר למקבלי ההחלטות כי המשך מבצע החיסון, גם אם יושג היעד של 90% ואף 95% מתחסנים בגיל 50 ומעלה, לא צפוי למנוע לבדו חציית הסף של ספיקת בתי החולים כל עוד שיעורי ההדבקה היומית מוסיפים להיות כה גבוהים". בנוסף ציינו המומחים כי יש גם לסיים תוכנית ברורה להתמודדות עם זיהוי זן מדבק יותר ו/או אלים יותר ו/או בעל עמידות חלקית לחיסון בישראל.

המומחים ממליצים לקדם את מודל ההכלה תוך פתיחה זהירה, בשתי פעימות לפחות, ובמרווח של שבועיים בין פעימה לפעימה, כאשר יישום הפעימה השנייה מותנה באי חציית רף שיוגדר (R, או שיעור נדבקים יומי, או שיעור יעד של חיוביים מבין הנבדקים), ומציינים כי יש לעשות זאת "ללא פשרות".

בפתיחה מציעים המומחים לשים דגש על מתווים דיפרנציאלים לפי רמת הסיכון –

דיפרנציאליות אזורית בפעילויות מקומיות במהותן – בדגש על פתיחת מערכת החינוך, למשל, סגירת החינוך באזורים עם תחלואה גבוהה.

מתווים מבוססי סיכון דיפרנציאלי על בסיס זהות המורשים להשתתף בהן – שילובים בין דרכון ירוק למתחסנים ומחלימים וצבע הרמזור של מקום המגורים.

מתווים בעלי סיכון מופחת, באמצעות בדיקות באיגום מטושים – מודל 'מגן חינוך' במוסדות חינוך (איגום בדיקות), ובדיקות מהירות, לדוגמא בכניסה לאירועי תרבות.

המומחים מציינים כי לשם כך נדרשת האצה דרמטית של המאמצים עליהם הקבינט המליץ בעבר, שכוללים מתן אישור ייבוא מיידי ומאסיבי של בדיקות אנטיגן אמינות, נוחות לשימוש וברגישות גבוהה, ותשתית לביצוע בדיקות המוניות באיגום מטושים ומבחנות (כח אדם ומכשור), אשר עדיין מוגבל מאד בהיקף הספיקה המתאפשר כיום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!