דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות בחברה הערבית

אלימות בחברה הערבית / נתניהו הציג תכנית למאבק בפשיעה בחברה הערבית; ח"כ טיבי: "תעמולת בחירות שקרית"

במסגרת התכנית יוקצו 100 מיליון שקלים לבניית תחנות משטרה וכיבוי אש ולמבצעי החזרת נשק | ניצב בדימוס אהרון פרנקו מונה לפרויקטור | ח"כ איימן עודה: "אי אפשר לפתור עשור של הזנחה עם 100 מיליון שקלים בלבד"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מצג את התכנית למאבק בפשיעה בחברה הערבית. (צילום: ניב אהרונסון)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מצג את התכנית למאבק בפשיעה בחברה הערבית. (צילום: ניב אהרונסון)
יהל פרג'

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג הערב (רביעי) תכנית למלחמה בפשיעה במגזר הערבי,  בתום ביקור שקיים במטה המשטרה הארצי בירושלים עם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה. לפי התכנית שהוצגה, יושקעו כמאה מיליון שקלים במבצע לאיסוף נשק, הקמת מוסדות כיבוי אש והקמת תחנות משטרה.

ראש הממשלה הודיע על מינויו של הניצב בדימוס אהרון פרנקו כפרויקטור האמור לתכלל את משימות התכנית. ניצב ג'מאל חכרוש מונה לעמוד בראש אגף חדש בשם סי"ף (סיכול פשיעה).

עיקרי התכנית לטווח הקצר נוגעים בתפקידו של פרנקו ובהקמת אגף סי"ף. הצגת התכנית באה אחרי מותו של אחמד חיג'אזי מירי שוטרים בטמרה והמחאה הרחבה שעורר האירוע.

"אהרון יתכלל את כל מאמצי הממשלה בתחומים השונים, לא רק בתחום של הביטחון האישי, זה כולל את החינוך, הרווחה התעסוקה ועוד הרבה", אמר ראש הממשלה, "הוא ידאג לכך שנשלים את יתרת תכנית החלטת 922 שהקצנו באמצעותה 15 מיליארד שקלים כדי לעשות את השינויים הגדולים, עוד לא השלמנו אותה".

נתניהו הבטיח כי יקים "ועדת שרים מיוחדת לחברה הערבית שאני אעמוד בראשה, שתתכנס באופן קבוע". ראש הממשלה הבטיח עוד להציג תכנית לטווח הארוך להתמודדות עם הנושא, אך לא פירט לגביה.

בטווח המיידי: בניית תחנות משטרה וכיבוי אש

על פי נתניהו, התכנית המיידית תכלול איסוף נשק ביישובים הערביים והשקעת 100 מיליון שקלים בבניית תחנות משטרה וכיבוי אש בנוסף לתשע הקיימות. עוד יתוקצבו הקמת מוסדות רווחה, הקמת צוות בראשות המל"ל למניעת זליגת נשק, הטמעת תכנית למאבק באלימות במשפחה במגזר הערבי, וחיזוק האכיפה הכלכלית.

נתניהו ציין גם השקעה של 50 מיליון שקלים להקמת אגף סי"ף והיחידות למאבק הכלכלי, אך לא ברור אם מדובר בתקציב נוסף ל-100 מיליון השקלים או בחלק ממנו.

ראש הממשלה ציין כי הוא "מצפה ובטוח שכל שותפינו בממשלה תומכים", ויתכן שהתכנית תעלה בישיבת הממשלה הקרובה.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה: "רוב מוחלט של הציבור הערבי הוא שומר חוק, אבל מיעוט קטן מאוד מתוכו אחראי ל-93% מאירועי הירי, 94% מהרצח, ו-64% מעבירות האמל"ח. במילים אחרות ל-60% מהפשיעה החמורה במדינת ישראל. אנחנו מתכוונים לנצח במלחמה הזו למענם".

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי, שנכנס לתפקידו זה מכבר, הציג את מרכז השינוי הארגוני במשטרה.לדבריו, "במסגרת התכנית יוקמו שלושה מפלגים ייעודיים למלחמה כלכלית בחברה הערבית. יוקם דסק סכסוכים, לטוב איתור מוקדם לפני ההסלמה. המבנה הארגוני של מג"ב ישונה. תוקם יחידת דיגיטל ייעודית בשפה הערבית".

"כך לא נאבקים בפשיעה, כך עושים תעמולת  בחירות שקרית"

הביקורת מצד חברי הכנסת הערבים לא איחרה לבוא. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר כי "בלתי אפשרי לפתור עשור של הזנחה משטרתית עם 100 מיליון שקלים בלבד. הסכום הזה אפילו לא מוקדש כולו למלחמה בארגוני הפשיעה אלא להקמת תחנות משטרה, שבנייתן יכולה להמשך חודשים ושנים. יותר מזה, הניסיון מוכיח שהקמת תחנות משטרה נוספות ביישובים לא מביאה לירידה בפשיעה האלימה, אלא לעלייה בקנסות ובדוחות חנייה"

עודה הוסיף כי "יעדי התוכנית נמוכים מידי: למשל עלייה של 10% אחוז באיסוף הנשק הבלתי חוקי בלבד. כיום ישנם מאות אלפי כלי נשק בלתי חוקיים בישובים הערבים, אבל איסוף הנשק מגיע לכל היותר לאלפים בודדים בשנה. עלייה של 10% היא טיפה בים. אבל אי אפשר להגיע לתוצאות משמעותיות יותר עם שני מבצעי איסוף נשק וולונטריים בלבד. ארגוני הפשיעה לא יחזירו את הנשק למשטרה בהתנדבות".

ח"כ אחמד טיבי, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת ויו"ר תע"ל, כינה את התכנית "ביביבלוף". לטענתו, "רוממות השוויון בפיו, ודילים עם בן גביר במעשיו. יש את הפשיעה בחברה הערבית ויש את הפשיעה נגד החברה הערבית.  הפשיעה בחברה הערבית היא סרטן שחובה להיאבק בו ולמגר אותו. הפשיעה נגד החברה הערבית היא הגזענות והאדרת תרבות הבן גביריזם".

"לא נשכח מי התעלם מהפשיעה הראשונה וליבה את הפשיעה השנייה", הוסיף טיבי, "100 מיליון שקלים להקמת שש תחנות משטרה ושתי תחנות כיבוי אש וכמה תקנים הם לא הדרך למיגור ארגוני הפשיעה. כך לא נאבקים בפשיעה, כך עושים תעמולת  בחירות שקרית: ביביבלוף".

יו"ר רע"ם, ח"כ מנסור עבאס: "לא מספיק. על הממשלה הבאה לאשר את כל חלקי התוכנית הכוללת לטיפול בפשיעה, אשר גובשה בתקציב של שלושה מיליארד שקל. הצעדים עליהם הכריז המשרד לביטחון פנים למלחמה באלימות ופשיעה אכן נדרשים, אם כי באיחור, אך הם מוגבלים לטיפול בסימפטומים של מגפת האלימות והפשע. נדרוש מהממשלה הבאה לאשר את התוכנית ולהקצות את התקציב הנדרש, שלושה מיליארד שקל לחמש שנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!