דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך בקורונה / גננות בחוסר ודאות: "הורים מתקשרים כל השבוע, אין לנו מידע לתת להם"

ביטול ישיבת הממשלה הותיר את הגננות וההורים ללא תכנית ברורה: "לא יודעים להגיד אם החזרה תהיה מלאה, חלקית, ביום ראשון או בהמשך השבוע, אז נערכים למה שיש", "לחזור עכשיו זה כמו אחרי החופש הגדול"

גן ילדים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
גן ילדים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
דוד טברסקי

ישיבת הממשלה לא התכנסה אמש (רביעי), אבל בעלי הגנים והגננות יחזרו, ככל הנראה, לקבל את הילדים במהלך השבוע הבא. ההתרגשות מלווה בכעס על תחושת חוסר הוודאות וההודעות הסותרות לגבי החזרה. כשברקע אלפי גנים פרטיים שכבר נסגרו, החשש מקריסה כללית בסגר רביעי נראה ממשי מיום ליום.

"הורים מתקשרים כל השבוע, מנסים להבין מתי ואיך הגן ייפתח. הכל בלחץ", מספרת ל'דבר' מירית, עובדת ותיקה בגן עירוני בראשון לציון. חוסר הוודאות בגן שלה התגבר כששתי סייעות התגלו כחיוביות, ועוד עובדת שתומכת בגן נכנסה לבידוד באמצע השבוע. "מנהלת הגן התקשרה אלינו לפני יומיים וקבענו לכנס את הצוות לפתוח את הגן ביום שישי. בסוף זה לא יקרה".

הפגנת ארגון גני הילדים הפרטיים מול הכנסת. זה לא כל כך נעים לראות גן סגור (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנת ארגון גני הילדים הפרטיים מול הכנסת. זה לא כל כך נעים לראות גן סגור (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ההודעות הסותרות שיוצאות מכיוון הממשלה לגבי פתיחת הגנים, שלחו את ההורים לדרוש את כל התשובות מהצוות הגן. "ההורים לא מבינים שיש לנו את אותה כמות המידע כמו להם", אומרת מירית.

בהחלטת המנהלת, הצוות פתח את הגן אחרי הסגר השני רק יומיים לאחר החזרה הרשמית, כדי להיערך בהתאם. "ההורים מנסים לתכנן את שבוע העבודה שלהם, מתי תהיה להם מסגרת לשים את הילדים כי גם מקומות העבודה חוזרים, יש המון לחץ שבסופו של דבר מגיע אלינו, הגננות", היא מוסיפה.

מצבה הכלכלי של מירית נפגע קצת, לדבריה. יש לה בבית עוד הכנסה שמצליחה לאזן את המשבר, אבל המצב הכלכלי מסביב ניכר: "מאות אלפי מובטלים זו מכת מדינה. בסופו של דבר זה ההורים של הילדים שנכנסים למשבר, וזה לא עובר ליד הילדים. אני רואה את זה לאורך כל השנה".

שירי ליבובץ'-נפתלי, מנהלת גן בתל אביב שהיה פתוח לילדי כוחות הבטחון במהלך הסגר, מספרת ל'דבר': "כבר עבר חודש, אז יש יותר תשומת לב לילדים שאנחנו יודעים שיידרשו ליותר רגישות, ואנחנו מכינים את הצוות לכך. זה כולל יותר עבודות של אחד על אחד, עיבוד רגשי של הסיטואציה בהתייעצות עם המדריכה הפדגוגית שלנו ועבודה בקבוצות קטנות".

שירי ליבוביץ נפתלי (צילום: אלבום פרטי)
שירי ליבוביץ נפתלי (צילום: אלבום פרטי)

ליבוביץ'-נפתלי מספרת על הורים לחוצים מחודש של שהייה עם ילדיהם בבית. "אנשים עם ילדים קטנים בבית כל כך הרבה זמן הם חסרי אונים ולפעמים, לצערי, חסרי תקווה", היא אומרת. "הם מפחדים שזה לא הסגר האחרון, חוששים שהמוטציות יפגעו בילדים קטנים, חוששים שזה לעולם לא יסתיים. זה בכל העולם ככה, לא רק אצלנו".

אירוע הדבקה ששלח את הילדים לבידוד של שבועיים בחודש האחרון הזכיר שהילדים הם הראשונים להסתגל לשגרה חדשה. "רוב הילדים מחכים לחזור לגן עם שמחה וגעגוע", היא מספרת.

בתור שכירה היא מקבלת משכורת מלאה, אבל מספר ילדי הגן צומצם בחצי, בעוד צוות הגן נשאר ללא שינוי. "זה לא רווחי ויש פה גם הפסד לפעמים", היא אומרת. "לאורך טווח, אם לא יהיה מענק או עזרה מהמדינה, עוד גנים בישראל ייסגרו. זה דורש תכנית כלכלית מדויקת".

""מי שסוגר את מפעל חייו, משהו מת בו"

עו"ד קרן אוחנה איוס, מנהלת וגננת של גן הפרפר בירושלים ויו"ר פורום הגנים הפרטיים בישראל, אומרת ל'דבר': "הקליטה עכשיו היא כמו אחרי החופש הגדול. אפילו בקיץ הילדים לא נמצאים חודש שלם רצוף בבית. אני מניחה שהחזרה תלווה בקושי רגשי. לכן נקלוט באהבה ובהדרגה, כדי להחזיר אותם לשגרת הגן".

קרן אוחנה איוס (צילום: אלבום פרטי)
קרן אוחנה איוס (צילום: אלבום פרטי)

הגן של אוחנה איוס עבד חלקית לאורך הסגר, מכיוון שהמשיך לתת מענה להורים חיוניים. "פתחנו כל בוקר, סידרנו, ניקינו וקיבלנו קבוצה קטנה שהגיעה באופן קבוע לשגרת יום מצומצמת", היא אומרת. "שמרנו על שגרת השקעה: פתיחת יום, סרטונים להורים, ציינו את ט"ו בשבט וגם ביקרנו ילדים בביתם".

גם אוחנה איוס מציינת את חוסר הוודאות שמקשה על תכנון מיטבי של שבוע החזרה: "טרם יודעים איך תיראה פתיחת היום". אוחנה איוס חיכתה להחלטת הקבינט אמש אך הוא לא התכנס בסוף. "לא יודעים להגיד אם החזרה תהיה מלאה, חלקית, ביום ראשון או בהמשך השבוע, אז נערכים למה שיש. להורים שלחתי הודעה שאנחנו בציפייה לקבל את ילדיהם כבר בראשון".

גן ילדים ריק בדיר אל אסד. "הפתיחה לא כלכלית" (צילום: שירין סבאג)
גן ילדים ריק בדיר אל אסד. "הפתיחה לא כלכלית" (צילום: שירין סבאג)

בכובע המנהלת ויו"ר פורום הגנים הפרטיים, היא אומרת שהמצב עגום מאוד, ואין מי ששומע. "בסגר הראשון קרסנו טוטלית", היא מתארת. "היום למדנו לעבוד בחלקיות בשביל לתת שירות לעובדים חיוניים. אם יקרה דבר כזה פעם רביעית אנחנו לא נשרוד, חד משמעית. גם עכשיו הפתיחה לא כלכלית".

לדברי אוחנה איוס, אלפי גנים כבר נסגרו וההיצע עולה על הביקוש. היא אומרת שמסגרות פרטיות רבות לא יצליחו לקלוט ילדים שבוע הבא, מה שיגרום לעלייה בצפיפות במסגרות שיישארו פתוחות. "מסגר לסגר קברנו את מתינו", היא אומרת. "מי שסוגר את מפעל חייו, משהו מת בו. לפתוח גן פרטי זה לא עסק לעשות מיליונים. אנחנו נכנסו לריק שהמדינה בחרה לא לקחת עליו אחריות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!